Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگوی اختصاصی ایانا با عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

آیا عشایر قربانی صنعتی شدن کشور می‌شوند؟

پیش‌تر رئیس سازمان امور عشایری به خبرنگار اجتماعی ایانا خبر داده بود که برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مسیر عشایر را به صورت غیرقانونی تصرف کرده‌اند و از عشایر اجاره می‌گیرند. یکی از نمایندگان مجلس اما این اتفاق را ناگزیر و پیامد صنعتی شدن می‌داند.

آیا عشایر قربانی صنعتی شدن کشور می‌شوند؟

شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو مجمع نمایندگان استان کرمان، به خبرنگار اجتماعی ایانا گفت: «اگر می‌خواهیم به سمت صنعتی شدن پیش برویم باید برخی هزینه‌ها را متقبل شویم. بنابراین عشایر باید برخی از این مناطق را تخلیه کنند تا بتوان فرصت شغلی بیشتری برای همان فرزندان عشایر ایجاد کرد.»

حسن‌پور با بیان اینکه چنین اتفاقی تنها عشایر کوچ‌رو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: «کوچ‌ عشایر تحمیل هزینه مضاعف به خود عشایر است. به عنوان مثال، وزن گوسفندی که باید از قشلاق به ییلاق و از ییلاق به قشلاق منتقل شود، کم می‌شود و بهره‌وری اقتصادی آن کاهش پیدا می‌کند.»

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان با دفاع از موضع‌گیری خود گفت: «نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و از معادن خود به این دلیل که در مسیر کوچ است، استفاده نکنیم.»

تحمیل سبک زندگی یک‌جا نشینی به عشایر کوچ‌رو در حالی است که رئیس سازمان امور عشایری تاکید دارد که اسکان عشایر کاملا اختیاری است و فقط با درخواست عشایر صورت می‌گیرد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر درباره وجود تناقض در سیاست‌های اجرایی مرتبط با عشایر گفت: «مشکلات عشایری را قبول دارم اما نباید فراموش کنیم که اقدامات سال‌های اخیر نهادهای مسئول در حوزه عشایری بی‌نظیر بوده است و در شرایط جنگ اقتصادی نظام به فکر عشایر و تامین علوفه دام‌های آنان است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اقدامات حمایتی از عشایر گفت: «مصوب شده است که بخشی از هزینه گاز خانواده‌ها به عشایر اختصاص یابد. همچنین صندوق توسعه ملی تسهیلات ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته است و دیگر فرزندان عشایر هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهند داشت.»

وی در پایان افزود: «همانطور که امام راحل گفتند "عشایر ذخایر انقلاب هستند" و همه مسئولان نیز به این رویکرد پایبند هستند.» 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید