Iranian Agriculture News Agency

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با ایانا تاکید کرد:

ضرورت شکل‌گیری اجماع سیاسی و ملی

حل چالش‌های اقتصادی نیازمند رفع مشکلات سیاسی است

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به‌اینکه حل مشکلات امروز کشور نیاز به یک اجماع سیاسی و ملی دارد ، به خبرنگار سیاسی ایانا گفت: حتی اگر بهترین تئوری‌های اقتصادی هم شکل بگیرد اما اجماع سیاسی و ملی شکل نگیرد نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

ضرورت شکل‌گیری اجماع سیاسی و ملی

او با تاکید براینکه در اقتصاد ایران بخشی از کنش‌های سیاسی در موضوعات اقتصادی خلاصه می‌شود، افزود: مشکلات گروه‌های سیاسی بر موضوعات اقتصادی فشار می‌آورد. به‌عنوان مثال،چرا ما از فرصت برجام استفاده نکردیم؟ پاسخ این است که یک جریان سیاسی مخالف برجام بوده است برای همین نیز نتیجه آن را در اقتصاد می‌بینیم. بنابراین برای حل چالش‌های اقتصادی حتما نیازمند حل چالش‌های سیاسی هستیم. به بیانی دیگر اگر بستر سیاسی فراهم نشود، موضوعات اقتصادی به سرانجام نمی‌رسد.

حق‌شناس تاکید کرد: وقتی جریان‌های سیاسی چالش‌هایی را برای هم ایجاد می‌کنند، هم فضای کشور نا‌امن می‌شود و هم مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود .

او بابیا‌ن اینکه دولت از بهترین‌ها در عرصه اقتصادی استفاده نکرده است، گفت: در هر حالت اگر بهترین دانش و علوم هم داشته باشیم نیاز به نیروهای خاضع و کارآمد درعرصه اجرا داریم و این کمبود در ادوار گذشته وجود داشته است.

این کارشناس اقتصادی دربخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان‌‌اینکه هم مسائل اقتصاد ایران مشخص است و هم راه‌حل آن گفت: کمبود سرمایه‌گذاری،عدم اجرای قوانین، نرخ بیکاری و نرخ تورمی دورقمی، کسری بودجه جاری ، کمبود آب و خاک به‌عنوان چالش‌های اصلی اقتصاد ایران مطرح می‌شود که راه حل تمامی این مشکلات هم موجود است. بخشی از این راه حل‌ها ، به سرمایه‌گذاری خارجی و بخشی به سرمایه‌گذاری داخلی ارتباط دارد. ابزار جذب آن نیز نرم‌افزاری یا قانون است.

او با بیان‌اینکه بخش عمده‌ای از قوانین به‌درستی اجرا نمی‌شود ، اضافه کرد: ما 5 برنامه 5 ساله داشتیم هرچند سقف آئین‌نامه‌های برنامه‌ها هم نوشته شد اما هیچ‌کدام اجرایی نشد. به‌عنوان مثال، برنامه‌ چهارم توسعه از سوی دولت قبل کنار گذاشته شد یا برنامه 5 توسعه که توسط دولت ارائه شد، اجرایی نشد. بنابراین مشکل ساختاری امروز اقتصاد کشور ، عدم شناخت مسائل ایران و نه عدم شناخت راه‌حل هاست.

حق‌شناس با تاکید براینکه دولت‌ها به تناسب سلایق خود برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، توضیح داد: در دولت قبل پیش‌بینی شده بود که در برنامه ششم توسعه  با 110 میلیارد دلار به رشد 8 درصدی دست پیدا می‌کنیم اما درآمد ارزی چند برابر شد در حالی‌که به رشد اقتصادی دست پیدا نکردیم. این نشان می‌دهد مشکل اقتصاد در دولت قبل پول نبود چرا که منابع چند برابر شد اما مسائل کشور برطرف نشد.در دولت فعلی نیز مسئولان دو تا سه سال اول به‌دنبال مساله برجام بودند و بعد از آن مخالفت‌ها با برجام آغاز شد . امروز هم نه برجامی باقی مانده و نه پول نفت. بنابراین از اینها که بگذریم، چالش امروز اقتصاد ایران مربوط به امسال و پارسال نیست ، دردهای اندک گذشته اقتصاد است که امروز مزمن شده است.

او درباره راهکارهای موجود برای رفع این مشکلات نیز تاکید کرد: برای حل این مشکلات باید به چهارچوب و قوانین مصوب مجلس برویم .

حق‌شناس با اشاره به‌اینکه حل مشکلات امروز کشور نیاز به یک اجماع سیاسی و ملی دارد ، توضیح داد: حتی اگر بهترین تئوری‌های اقتصادی هم شکل بگیرد اما اجماع سیاسی و ملی شکل نگیرد نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید