Iranian Agriculture News Agency

صادرکننده نمونه استانی و کشوری در زمینه گل و گیاه ؛

خطوط باربری هوایی کم و ترانشیپ مانع صادرات است

​صادرات گل و گیاه می تواند ارز آوری زیادی برای کشور به همراه داشته باشد و کشورهای همسایه که آب و هوای مناسب برای پرورش گل های زینتی و آپارتمانی ندارند ، بازار مناسبی را برای فروش ایجاد می کنند.

خطوط باربری هوایی کم و ترانشیپ مانع صادرات است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به شهرستان محلات استان مرکزی؛ محمدرضا رضایی از گلخانه داران نمونه استانی و کشوری است که در این شهرستان فعالیت می کند. او شغل پدری را پیشه کرده و البته به گفته خودش از حمایت پدر در این راه بی بهره بوده و از ابتدا روی پای خود ایستاده است.

او که در سال 96 برابر با 7 میلیون دلار صادرات داشته  است ، در خصوص وضعیت تولید گل و صادرات آن گفت: به دلیل حمل و نقل نامناسب بازار بسیاری از کشورها را از دست داده ایم.

رضایی با بیان اینکه 37 سال است در حرفه تولید گل وگیاه آپارتمانی فعالیت می کند ، گفت: طی 18 سال گذشته نیز در زمینه صادرات گل را به کشورهای مختلف حوزه های خلیج فارس فعالیت دارد.

صاحب این گلخانه با تاکید به اینکه 3سال به عنوان صادرکننده نمونه کشوری و 14 سال به عنوان صادرکننده نمونه استانی برگزیده شده است ، افزود: در حال حاضر به کشورهای گرجستان، عراق ، افغانستان و  در بعضی مواقع عمان  گل و گیاهان آپارتمانی و فضای سبز صادر می کنیم.

او میزان مساحت گلخانه را 1 هکتار و فضای باز آن را 8هزار متر عنوان کرد و گفت: برای آبیاری گیاهان از آب قنات استفاده و سهم سالیانه آب از قنات خریداری می کنیم.

مدیر این گلخانه در پاسخ به اینکه آیا نوسانات ارزی سبب افزایش سود آن ها شده است ، گفت: در صرافی های کشور مقصد پول محصول را به تومان به حسابمان واریز می کنند .

رضایی در خصوص مشکلات موجود در صادرات گل و گیاه گفت: از مهمترین مشکلات موجود کم بودن میزان خطوط باربری هواپیمایی است که متاسفانه فکری هم برای حل این موضوع صورت نپذیرفته است.

او ادامه داد: در صورت صادرات زمینی نیز باید از کامیون های یخچال دار استفاده شود  و همچنین در مرزهای سایر کشورهای شاهد  ترانشیپ کامیون‌ها ( جابه جایی بار در مرز) نباشیم تا بتوانیم میزان صادرات گل و گیاهان را افزایش دهیم و با اطمینان خاطر صادر کنیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید