Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

ماندن در برجام بهتر از نماندن در آن است

سخنگوی سازمان نرژی اتمی با تاکید بر اینکه ماندن ایران در برجام بهتر از نماندن در آن است، گفت:اگر ایران در برجام بماند، اثرگذاری تحریم‌ها مثل دوره قبل نخواهد بود.

ماندن در برجام بهتر از نماندن در آن است

به گزارش ایانا به نقل از ایسنا، بهروز کملالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، وی ادامه داد: در هر حال نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را نادیده گرفت اما اگر ایران در برجام بماند، اثرگذاری تحریم‌ها دیگر مثل اعمال تحریم‌ها در دوره قبل نیست؛ هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی، چون بسیاری از کشورهای کوچک و متوسط قبلا به خاطر تحریم‌های اروپا و شورای امنیت نمی‌توانستند با ایران کار کنند اما الان این آزادی عمل را دارند که با وجود سنگ‌اندازی آمریکا همکاری کنند.

کمالوندی گفت: همان‌طور که بزرگان کشورمان هم گفتند باید مدتی در این حوزه بجنگیم تا آمریکایی‌ها بفهمند که سلاح تحریم خیلی برنده نیست.

وی درباره ماندن یا نماندن ایران در برجام اظهار کرد: نظر شخصی من است که ماندن در برجام بهتر از نماندن است اما ممکن است نظر نظام و مسئولان عالی چیز دیگری باشد که بسته به شرایط اعلام می‌شود. همان‌طور که هنری کسینجر می‌گوید خروج آمریکا از برجام و سیاست ایران در این رابطه، شکاف در آمریکا ایجاد کرده است و از طرفی میان آمریکا و اروپا ایجاد اختلاف کرده است و شش قطعنامه شورای امنیت را نیز زیر خاک کرد. اگر بدون توجیه کافی از برجام خارج شویم، همه این‌ها را از دست خواهیم داد.

اروپا به خاطر ایران با آمریکا درگیر نمی‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ظرفیت اروپا برای جبران خسارات ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا آنقدر نیست که اقتصاد ایران را حمایت کند؟ گفت: طبیعی است که اروپا چنین ظرفیتی ندارد. متاسفانه این یک واقعیت است اقتصاد دنیا منهای آمریکا با توجه به نقش آن در نظام پولی، بانکی، صنعت و تکنولوژی جهان قابل تصور نیست. در عین حال اروپا نه فقط به خاطر مسایل اقتصادی بلکه به خاطر هویت و امنیت خود مجبور است کمی در این رابطه محکم باشد، اما این‌که فکر کنیم اروپا به خاطر ما با آمریکا درگیر می‌شود خیر. ممکن است سیاست متفاوتی در مقابل آمریکا پیش گیرند اما با آن درگیر نمی‌شوند. ظرفیت اروپا محدود است اما فعلا این‌طور نشان داده‌اند که می‌خواهند با ما کار کنند.

اگر قطعنامه‌های شورای امنیت هم بازگردند "بازطراحی راکتور اراک" و "تولید رادیوایزوتوپ‌های پایدار" سر جای خود هستند

معاون صالحی در ادامه درباره آخرین تحولات مرتبط با بازطراحی راکتور اراک گفت: ما مرحله به مرحله در این رابطه پیش رفته و اسناد را امضا کرده و سپس وارد مرحله بعدی می‌شویم. بر اساس قرارداد میان دو کشور اقدام می‌کنیم و از زمان عقب نیستیم. طراحی مقدماتی انجام و تایید شده و منتظر تایید طراحی تفصیلی از سوی طرف چینی هستیم. روند کار در تایید مراحل کار این‌گونه است که ما طراحی را انجام می‌دهیم و آنها تایید می‌کنند، چنین روندی در قراردادهای معمول دنیا مرسوم نیست و این چیزی است که خودمان آن را ایجاد کردیم تا مالکیت معنوی پروژه برای ایران باشد.

کمالوندی در پاسخ به این پرسش که بعد از خروج آمریکا از برجام و با توجه به نظارت این کشور بر روند کار این پروژه، اختلالی در این خصوص به وجود نمی‌آید گفت: بر اساس قطعنامه 2231 حتی اگر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران به هر شکل بازگردد، قراردادهایی که در برجام است یعنی دو پروژه "بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک" و "تولید رادیوایزوتوپ‌های پایدار" سر جای خود هستند و محدودیتی شامل آنها نمی‌شود.

وی تاکید کرد که سازمان انرژی اتمی از روند کار در بازطراحی اراک راضی است و مشکل خاصی در این مساله وجود ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید