Iranian Agriculture News Agency

روایتی جدید از صادر نشدن دام‌های زنده

وزارت صمت صادرات را ممنوع کرده است

منع صادرات دام زنده به بهانه تنظیم بازار داخلی تازه نیست اما اینکه وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صنعت و معدن و تجارت به هر بهانه‌ای در صادرات یا واردات یک کالای تخصصی دخالت می‌کنند به طور کلی همه چیز را برهم زده است

وزارت صمت صادرات را ممنوع کرده است

قرار بر این بود ایانا در سلسله گزراش‌هایی موضوع صادرات دام زنده به ویژه گوساله‌های صادراتی را پیگیری کند،  اما انتشار خبری با عنوان «گوساله‌هاى صادراتى از قرنطینه بیرون نیامدند» که روز شنبه روی خروجی ایانا قرار گرفت، در همان روز، واکنش مخالفان و موافقان بسیاری را به همراه داشت،‌ از نامه‌هایی که به ایانا ارسال شد تا تماس‌های زیادی که در موافقت یا مخالفت با این موضوع با ایانا گرفته شد. ایانا وظیفه خود دانست برای روشن شدن افکار عمومی و برداشتن موانع موجود زودتر از موعد نتایج پیگیری‌های خود را منتشر کند. آنچه در ادامه می‌آید بخش نخست این پیگیری‌هاست.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان: ما مجری هستیم

در این باره مصطفی کوه‌کناری مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان درباره دام‌هایی که از قرنطینه خارج نشده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی ایانا می‌گوید: موضوع خروج از قرنطینه دام و صادرات از مبدا صادراتی براساس قوانین انجام شده است. در واقع قرنطینه پیش از صادرات آخرین مرحله روند اداری، برای صادرات است.

او اضافه می‌کند: مشکل صادرات بخشی از دام‌های صادراتی حل شده و به زودی روند صادرات آغاز می‌شود. در واقع ما فقط اجرا کننده هستیم و دستورات و فرامین از ستاد تنظیم بازار وزارت صمت صادر می‌شود و ما تصمیم گیرنده نیستیم.

یک صادرکننده: موضوع تازه نیست

به گزارش ایانا، یکی از صادرکنندگان دام زنده که همچنان دنبال حل مشکلاتش برای صادرات گوساله‌های پرواری‌ است در گفت‌وگو با ایانا می‌گوید: منع صادرات دام زنده به بهانه تنظیم بازار داخلی تازه نیست اما اینکه وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صنعت و معدن و تجارت به هر بهانه‌ای در صادرات یا واردات یک کالای تخصصی دخالت می‌کنند به طور کلی همه چیز را برهم زده است.

او اضافه می‌کند: زمانی که وزارتخانه‌ها مانع از اجرای قانون انتزاع شدند باید منتظر چنین روزی بود. اصل این مشکل به این موضوع باز می‌گردد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل (شما بخوانید به بهانه) تنظیم بازار و متعادل کردن قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی اجازه صادرات دام زنده را نمی‌دهد.

این صادرکننده دام زنده توضیح می‌دهد: صادرات دام زنده یک کار تخصصی است که حوزه وزارت جهادکشاورزی است. تنظیم بازار داخلی بیشتر با گوشت‌های وارداتی انجام می‌شود نه تولیدات داخلی، ضمن اینکه تولید گوساله به اندازه نیاز داخل وجود دارد و مازاد آن برای صادرات می‌رود.( تصاویر)

او اضافه می‌کند: نامه‌های ممنوعیت صادرات توسط وزارت صنعت موجود است اما اینکه این ممنوعیت چرا برداشته نمی‌شود هنوز معلوم نیست. وزارت صنعت با این کار دست وزارت جهادکشاورزی را بسته است، در حالی که این نوع دام فقط به منظور صادرات پرورش پیدا می‌کنند و با توجه حجم و جثه دام پروار شده مصرف داخلی ندارند. مصرف اصلی دام در کشور دام نیمه‌سبک و سبک (گوسفند) است. متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون هیچ تبصره یا استثنائی این به طور کلی صادرت دام را ممنوع کرده است.

خبرنگار گروه کشاورزی ایانا البته تماس‌های مکرری با دفتر تامین و برنامه‌ریزی تنظیم بازار وزارت صمت برای پیگیری موضوع داشته است که این تماس‌ها بعد از گذشت یک و نیم روز بی‌پاسخ مانده است.

 

نامه1

 

 

نامه2نامه3

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید