Iranian Agriculture News Agency

توضیحات وزیر صنعت از جزئیات بسته حمایت از تولید

مالیات بر ارزش افزوده صنایع کوچک یک سال صفر شود

ایانا- اقتصاد: با توجه به مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی ایجاد شده، بسته «حمایت از تولید» به زودی تقدیم دولت می‌شود که در آن تمهیداتی برای کمک به صنایع مورد توجه قرار گرفته است.

مالیات بر ارزش افزوده صنایع کوچک یک سال صفر شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت به دولت پیشنهاد داده است تا مالیات بر ارزش افزوده صنایع کوچک و متوسط 6 ماه تا یک سال، صفر شود.

به گزارش ایانا، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط ایران، با اشاره به اینکه بسته حمایت از تولید به زودی به دولت تقدیم می‌شود، گفت: با توجه به مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی ایجاد شده، بسته «حمایت از تولید» به زودی تقدیم دولت می‌شود که در آن تمهیداتی برای کمک به صنایع مورد توجه قرار گرفته است.

او در باره جزئیات این بسته حمایتی توضیح داد: مالیات امری لازم است اما در شرایط فعلی تولید و بازار، باید بطور خاص برای یک دوره کوتاه مدت تعدیل شود. یکی از دلایل استفاده اهرمی از منابع بودجه، همین شرایطی است که با آن مواجه هستیم. ما به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که 70 هزار میلیارد تومان منابع مالیات ارزش افزوده را یکجا حذف کنیم بلکه پیشنهاد داده‌ایم که مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که حجم قابل توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند، 6 ماه تا یک سال صفر شود.

وزیر صنعت در باره پیشنهادهای دیگر مطرح شده در این بسته حمایتی هم گفت: افزایش خط اعتباری واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش با نرخ‌های مناسب از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در بسته حمایتی است. همچنین در موضوع سازمان تامین اجتماعی، ما مخالف پرداخت مطالبات تامین اجتماعی نیستیم اما آیا در شرایط خاص کنونی دریافت همه مطالبات معوق از صنایع کوچک و متوسط امری لازم است؟ البته اجرای همه این پیشنهادها نیازمند وضع قانون است اما با تمهیدات رهبر معظم انقلاب، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تصمیم گیری های موقت و حل مشکلات آنی فعالان اقتصادی تشکیل شده است که این شورا می تواند بخشی از چالش های پیش روی فعالان اقتصادی را برطرف کند.

او در ادامه پیشنهاد ایجاد بانک تخصصی صنایع کوچک را مطرح کرد و خبر داد که مذاکراتی با وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص انجام شده است.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط اکنون 92 درصد از کل صنایع ایران را تشکیل می‌دهند، توضیح داد که  این شرکت‌ها 45 درصد از اشتغال و 28درصد از ارزش افزوده کل کشور را به خود اختصاص داده اند، اما در دنیا، سهم شرکت‌های کوچک و متوسط در اشتغال 60 درصد و در ایجاد ارزش افزوده 40 درصد است. این نشان می‌دهد باید ظرفیت‌هایی در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایجاد کنیم و به قابلیت های صادراتی این واحدها بیش از گذشته توجه داشته باشیم.

شریعتمداری در باره مشکلات پیش روی صنایع هم گفت: 40 هزار و 190 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی پرونده فعالیت دریافت کرده‌اند که عملا 62 درصد از این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند و بقیه شرکت‌ها یا با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند یا تعطیل هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید