Iranian Agriculture News Agency

طراح و تولیدکننده ابزار کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

برای کشاورزان عجیب بود یک زنِ عاشق، ماشین‌آلات می‌سازد!

زهرا قربانی دانش آموخته رشته مکانیک است. او به واسطه رشته‌ای که خوانده حالا مدیر عامل یک شرکت تولید ادوات کشاورزی است. قربانی سال ۸۷ کار را در یک شرکت ساخت ادوات و ابزار آلات کشاورزی آغاز کرده است. خودش می‌گوید برای این شرکت ماشین الات طراحی می‌کرده و همین باعث شده تا با این مسیر آشنا شود و در آن ماندگار شود.

برای کشاورزان عجیب بود یک زنِ عاشق، ماشین‌آلات می‌سازد!

سال ۹۱ آغاز کار مستقل زهرا قربانی است. او درباره شروع یک کار مستقل که مدیریتش را خودش بر عهده داشته می‌گوید: کار را با ۴ نفر آغاز کردیم. همه این اعضا فارغ التحصیلان و یا اعضای هیات علمی دانشگاه و رشته مکانیک و ماشین آلات بودند. انجام این کار برای کسانی که رشته متفاوتی خوانده باشند کار آسانی نیست. کم پیش می‌آید فردی که از طراحی و ساخت ماشین الات سر رشته‌ای نداشته باشد بتواند در این شغل دوام بیاورد.

او درباره شرکت آریاسا که مدیریت آن را برعهده دارد میگوید: این شرکت از 6 سال پیش با تولید دستگاه بسته ‌بند علوفه کار خود را آغاز کرد و پس از آن با تولید دستگاههای کاه خُردکن و ریک‌دوار در جهت رفع مشکلات کشاورزان در فرآیندهای برداشت کاه گندم و یونجه حرکت کرد. در حال‌ حاضر آریاسا علاوه ‌بر این محصولات  مجموعه دستگاه‌های برداشت چغندرقند را هم متناسب با سفارش‌های دریافت ‌شده از طرف کشاورزان تولید می‌کند.

زهرا قربانی از تجربه‌ای می‌گوید که احتمالا بیشتر زنان ایرانی که کسب و کار مستقلی را راه اندازی می‌کنند آن را لمس کرده‌اند. او می‌گوید: وقتی کار را آغاز کردیم نگاه دیگران که همان نگاه اکثریت یک جامعه مرد سالار است وجود داشت. به خصوص اینکه در ابتدا طرف حساب ما فقط کشاورزان بودند و انها با توجه به فرهنگ متفاوتشان نمی‌توانستند یک زن را در این جایگاه به رسمیت بشناسند. شاید برای خیلی از آنها اینکه یک زن ماشین الات کشاورزی طراحی کند خنده‌دار بود.

قربانی می گوید: ابتدا ما برای فروش محصولات با خود کشاورزان به طور مستقیم رایزنی می کردیم. آنها اصلا نمی توانستند اعتماد کنند که یک زن می تواند وارد چنین جایگاهی بشود و چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرد. هر چه گذشت شرایط بهتر شد و توانستم جایگاه خود را به عنوان یک زن در این موقعیت شغلی تثبیت کنم .

او درباره آغاز کار مستقلش توضیح میدهد: ما توانستیم کار را با ۳۰ میلیون تومان تسهیلاتی که از پارک علم و فناوری دریافت کردیم آغاز کنیم. حدود یک سال طول کشید تا سرمایه اولیه را بازگردانیم و شرکت به سود دهی برسد. شرایط خیلی خوب بود تا اینکه نوسانات اقتصادی کار را دچار مشکل کرد.

این کار آفرین توضیح میدهد: شرکت انها در حال آماده سازی برای ورود به بخش صادرات بوده تا بتواند محصولاتی که طراحی و تولید می‌کنند را به خارج از کشور هم صادر کنند و از این طریق در بازار جهانی هم شناخته شوند. گرانی و تحریم اما دامن این مجوعه تولیدی را هم گرفته است. 

او می گوید: نوسانات بازار ارز باعث شده برخی از مواد اولیه ما تا ۳ و نیم برابر افزایش قیمت داشته باشد. برخی از قطعات ما بیش از۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است. به همین دلیل کار فعلا خوابیده تا تکلیف بازار روشن شود و ببینیم که می‌توانیم تولید را ادامه دهیم یا نه.

قربانی می‌گوید روزی که تصمیم گرفته طراحی و ساخت ماشین آلات کشاورزی را آغاز کند امید زیادی به رونق کسب و کارش داشته اما حالا اگر شرایط تا ۲۰ روز دیگر تغییر نکند مجبور است کار را متوقف کند. او توضیح می‌دهد: ما تاکنون بارها تسهیلات دریافت کرده‌ایم. به این دلیل که شرکت دانش بنیان محسوب می‌شویم هر وقت نیاز بوده از معاونت ریاست جمهوری کمک گرفته‌ایم اما تسهیلات هم دیگر جوابگو نیست. در چنین شرایطی بی‌ثباتی امکان کار کردن وجود ندارد و تنها چیزی که می‌تواند واحدهای تولید را از این شرایط نجات دهد ثبات اقتصادی در کل کشور است.

  گفت و گو: سارا عودی زارع

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید