Iranian Agriculture News Agency

با صدور رای دادگاهی در سانفرانسیسکو:

جریمه 289 میلیون دلاری برای یک تولید کننده

شرکت تولیدی محصولات کشاورزی مونسانتو محکوم شد

روز جمعه هیئت منصفه دادگاهی در سانفرانسیسکو با صدور رای خود رکت تولیدی محصولات کشاورزی موسوم به مونسانتو را به پرداخت 289میلیون دلار به عنوان خسارت محکوم کرده است

جریمه 289 میلیون دلاری برای یک تولید کننده

به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل از سی‌ان‌ان، این دادگاه، شرکت تولیدی محصولات کشاورزی موسوم به مونسانتو را به پرداخت 289میلیون دلار به عنوان خسارت محکوم کرده است.   

پرونده دوین جانسون یکی از هزاران پرونده دیگری است که ادعا می‌کند این علف‌کش معروف شرکت مونسانتو منجر به سرطان خون از نوع لنفوم غیر هاجکین می‌شود.

پزشکان جانسون تایید کردند حال جانسون بسیار وخیم  و رو به مرگ است. به همین ترتیب بر اساس قوانین کالیفرنیا این محاکمه سریعا آغاز می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان در سال گذشته بیش از 800 بیمار از شرکت مونسانتو به دلیل سرطان‌زا بودن راندآپ شکایت کردند.

از آن زمان صدها نفر دیگر شامل بیماران سرطانی، همسر یا وابستگانشان از مونسانتو شکایت کرده‌اند. بعد از سه هفته بررسی، هیئت منصفه دادگاه عالی کالیفرنیا در سانفرانسیسکو شرکت مونسانتو را محکوم می‌کند تا 250میلیون دلار به عنوان مجازات و 39میلیون دلار برای جبران خسارات وارد شده به جانسون پرداخت کند.

به گفته تیموتی لیتزنبرگ، وکیل جانسون، این حکم برای دو پسر جانسون که ممکن است به زودی پدر خود را از دست بدهد حقیقت را عوض نمی‌کند. اما به آن‌ها کمک می‌کند زندگی راحت‌تری داشته باشند.

بعد از صدور این حکم،‌ شرکت مونسانتو در بیانیه‌ای اعلام کرد تحقیقات بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند راندآپ سرطان‌زا نیست.

اسکات پاتریدج، مدیرعامل مونسانتو، می‌گوید: «ما در خواست تجدیدنظر خواهیم کرد و به شدت از محصولات خود دفاع خواهیم کرد. این محصول چهل سال است که مورد استفاده قرار گرفته و یکی از ابزارهای مطمئن، حیاتی و موثر برای کشاورزان و دیگران محسوب می‌شود.»

اما لیتزنبرگ می‌گوید تجدید نظر برای مونسانتو گران تمام خواهد شد. در مدت زمانی که این پرونده دوباره بررسی شود مونسانتو موظف است بهره خسارات را هم پردخت کند که رقم آن معادل 25میلیون دلار در سال خواهد بود.

ضایعات پوستی

جانسون، 46 ساله،  برای فضای سبز مدرسه‌ای در سانفرانسیسکو 20 تا 30 بار در سال از راندآپ استفاده می‌کرده است.

او در شهادت خود می‌گوید این ماده شیمیایی دو بار با پوست بدنش برخورد کرده. اولین بار این اتفاق در سال 2012 افتاده است. دو سال بعد از آن،‌ در سال 2014 جانسون به سرطان لنفوم غیر هاجکین مبتلا می‌شود. بعضی روزها او حتی قدرت حرف زدن ندارد. 80درصد بدن جانسون پوشیده از زخم‌ها و ضایعات پوستی شده است.

میزان سرطان‌زا بودن راندآپ و گلیفسات

در مارچ 2015، مرکز جهانی تحقیقات سرطان یا IARC احتمال سرطان‌زا بودن گلیسفات،‌ ماده اصلی راندآپ را مطرح کرد. اما برای اثبات آن شواهد محدودی داشت. شرکت مونسانتو مدت‌هاست که می‌گوید راندآپ سرطان‌زا نیست و تحقیقات بسیاری وجود دارند که ثابت می‌کنند گلیسفات خطرناک نیست.

اما لیتزنبرگ می‌گوید گلیسفات به تنهایی مشکل‌زا نیست. بلکه ترکیب گلیسفات با دیگر مواد مورد استفاده در راند‌آپ است که خطر سرطان‌زا بودن این محصول را افزایش می‌دهد.

لیتزنبرگ می‌گوید این رای دادگاه تاریخی است چون راندآپ یکی از رایج‌ترین علف‌کش‌هایی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید