Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران:

تولیدات کشاورزی باید صادرات محور شوند

تهران سالانه ۶۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه به رونق تولید در شرایط فعلی خوشبینم، گفت: تولیدات بخش کشاورزی باید صادرات‌محور باشد و در شرایط فعلی فرصت مناسبی برای صادرات به‌وجود آمده که باید از آن به‌درستی استفاده شود.

تولیدات کشاورزی باید صادرات محور شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، کریم ذوالفقاری در نشست هماهنگی نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو 2018 که با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی و مدیران ستادی برگزار شد، گفت: تولید ما باید صادرات محور باشد.

او با پذیرش گلایه‌های صادرکنندگان بخش کشاورزی از زیرساخت‌های صادراتی و مشکلات ارزی در کشور گفت: دولت وظیفه دارد زیرساخت‌های صادرات را فراهم کند، اما توان خیلی کارها را هم ندارد و ادامه راه به عهده بخش خصوصی پویاست؛ البته دچار مشکلات داخلی و خارجی هستیم.

ذوالقفاری با بیان اینکه تولیدکنندگان با زحمت به تولید می‌پردازند و صادرکنندگان محصولات کشاورزی با ریسک بالا محصولات خود را صادر می‌کنند، افزود: شرایط خاصی در اقتصاد کشور پیش آمده که خیلی از کشورهای دنیا به‌عمد ارزش پول خود را پایین نگه می‌دارند تا بتوانند صادرات بیشتری داشته باشند؛ به طور مثال چین برای رقابت در بازار بین المللی ارزش پول خود را کاهش داد تا بتواند مزیت صادراتی برای تولیدکنددگان خودایجاد کند.

او تصریح کرد: 200هزار تن ظرفیت تولید مرغ مازاد در کشور وجود دارد که نتوانستیم آن را صادر کنیم؛ چراکه قیمت تمام‌شده مرغ در کشور با بازارهای جهانی قابل رقابت نبود اما اکنون با بالا رفتن نرخ  ارز امکان صادرات در بسیاری از بخش‌ها برای ما فراهم آمده است.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه تولیدات بخش کشاورزی باید صادرات‌محور باشد، افزود: در شرایط فعلی فرصت مناسبی برای صادرات به‌وجود آمده که باید از آن به‌درستی استفاده شود.

این مقام مسئول با اشاره به پرهیز از تولید بی‌حساب و کتاب تصریح کرد: محصول تولیدی فضای باز قابلیت بالایی برای رقابت در بازار صادر ندارد؛ درحالی‌که تقریباً تمام محصولات گلخانه‌ای را می‌توان با بسته‌بندی مناسب و فرم دار صادر کرد.

او با اشاره به وجود سهم 30 درصدی استان تهران در تولیدات گلخانه‌ای کشور در استان تهران گفت: یک سوم گل شاخه‌بریده تولیدی کشور در استان تولید می‌شود و تهران سالانه 600 هزار تن تولید محصولات گلخانه‌ای دارد.

ذوالفقاری با اشاره به اهمیت تولید کالای اساسی در داخل کشور گفت: در شرایط فعلی و با بالا رفتن نرخ ارز هزینه واردات هر کیلوگرم گندم از 700 تومان به 5 هزار تومان رسیده و اینجاست که تولیدات و صادرات معنا پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی تولید کننده‌ایم و بارگان نیستیم و سازمان صمت باید بخش تجارت خود را تقویت کند؛ بنا داریم در این جلسه مشکلات را احصا و به وزیر جهاد کشاورزی، استاندار تهران و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال کنیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه چشم امید بیشتر تولیدکنندگان کشور به پایتخت است، افزود: نقاط قوت یکدیگر را ببینیم؛ نیت دولت بر کمک است اما مشکلات هم وجود دارد که آنها را قبول داریم.

او تصریح کرد: فضای امروز نسبت به 6 ماه قبل متفاوت‌تر است؛ تولید و صادرات محصولات کشاورزی صرفه بیشتری دارد و دستمزدها و نیروی انسانی امروزه تقریباً مجانی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید