Iranian Agriculture News Agency

روایت کارشناس بورس از مکانیزم غیرعادی عرضه و تقاضا در بازار

بخش تقاضا دستکارى شده

ایانا- اقتصاد: بخش مهمى از افت بورس در روزهاى اخیر مربوط به دستکارى در بازار سهام است. با توجه به شرایط و اطلاعات موجود به نظر مى‌رسد که بخش تقاضاى بازار دستکارى شده و مکانیزم عرضه و تقاضا حالت عادى ندارد.

بخش تقاضا دستکارى شده

هفته گذشته بازار سرمایه با نوسان‌هاى رو به پایین مواجه شد و روز آخر هفته نیز با ریزش کامل (حداقل دو هزار واحد) روز را به پایان برد. فازی که بورس تهران در هفته گذشته به خود گرفت، از سوی بسیاری از فعالان بازار و کارشناسان بازار سرمایه، به معنی فاز استراحت بود.

حمید میر معینى کارشناس بازار سرمایه  در مورد ریزش پى در پى بورس، و دلایل آن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادى ایانا مى‌گوید: در هفته‌هاى گذشته به خصوص از میانه‌هاى  تیرماه رکوردشکنى‌هاى زیادى داشت و نیاز داشت که براى دوره جدید فعالیت، به دنبال بهانه یا دلیلى استراحت کند.

او در مورد دلایل  دیگر ریزش بازار سهام توضیح می‌دهد: موضوع مهم دیگرى که موجب کاهش شاخص بورس و ریزش بازار شد، بسته جدید ارزى بود. در واقع بسته جدید ارزى، راهکار  مورد نظر و مورد استقبال بازار سرمایه نبود.

او یادآوری مى‌کند: انتظار بازار سرمایه عقلایى بود و انتظارات خیلی بهترى داشتند اما بسته ارزی و راهکارهایش به اندازه انتظارات بازار سرمایه براى بورس کارگشا نبود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیرات بسته جدید ارزى بر بازار سرمایه مى گوید: متاسفانه وجود سامانه نیما و اینکه برخورد دوگانه با ارزهاى حاصل از  پتروشیمى ها و اینکه باید مابه‌التفاوت نرخ  حاصل از  فروش  پتروشیمى به خزانه واریز شود.

میرمعینى در مورد چالش‌هاى دیگر در بازار  سرمایه و دلایل افت آن مى‌گوید: بخش مهمى از افت بورس در روزهاى اخیر مربوط به دستکارى در بازار سهام است. با توجه به شرایط  و اطلاعات موجود به نظر مى‌رسد که بخش تقاضاى بازار دستکارى شده و مکانیزم عرضه و تقاضا حالت عادى ندارد.

او اضافه مى‌کند: ریسک‌ها و شاخص‌هاى مختلف اقتصادى نشانه‌هاى مثبت و صحیحى از کل اقتصاد نمى‌دهد. هرچند که ممکن است افزایش و نوسان‌هاى رو به بالاى ارز فروکش کند و تا حدودى متعادل شود اما به هر حال بازار سرمایه تا رسیدن به ثبات چندان افزایشى نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح مى‌دهد: نارکارآمدى بسته ارزى بانک مرکزى و انتظارات منفى از نوسان‌هاى اقتصادى به شدت بر بازار سرمایه اثر دارد. در کنار این نشانه‌ها، اخبار ناخوشایند تحریم‌ها باعث شده بازار به طور موقت به خواب و استراحت برود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید