Iranian Agriculture News Agency

با حمایت وزارت جهادکشاورزی صورت گرفت؛

استقبال دامداران از طرح تلقیح گاوهای سمینتال

ایانا-کشاورزی: هزینه اسپرم و تلقیح برای گاوهای سمینتال به صورت رایگان انجام می‌شود، این نوع گاوها میزان مصرف خوراک کمتری دارند.

استقبال دامداران از طرح تلقیح گاوهای سمینتال

تلقیح و اصلاح نژاد دام‌های سنگین در راستای افزایش میزان بهره‌وری بیشتر و میزان خوراک کمتر انجام می‌شود. هزینه اسپرم و تلقیح نیز به صورت رایگان توسط وزارت جهادکشاورزی برای دامداران صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به اراک؛ حسین ساروقی از دامداران اصلاح نژاد دام سنگین روستایی که به منظور ارتقای تولید در حال اجرای طرح تلقیح و اصلاح نژاد گاو سمینتال است، گفت: این پروژه با همکاری وزارت جهادکشاورزی و به صورت رایگان برای دامداران انجام می‌شود.

او با بیان اینکه هزینه اسپرم و تلقیح برای گاوهای سمینتال به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: این نوع گاوها میزان مصرف خوراک کمتری دارند.

ساروقی با بیان اینکه در حدود 20سال است که دامداری می‌کند، گفت: این فعالیت را به همراه اعضای خانواده خود انجام می‌دهد و در صدد گسترش بیشتر آن است

او با بیان اینکه فضای فعلی دامداریش در حدود یک‌هزار متر است، افزود: در حال ساخت ساختمان جدید گاوداری با وسعت 2هزار و 800 متر هستیم.

این دامدار با تاکید به اینکه در گذشته فعالیت خود را با 2 گاو آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر علاوه بر گاوداری محصولات خود را نیز در فروشگاه لبنیاتی خود به صورت مستقیم عرضه می‌کنند.

او از مشکلات عمده حال حاضر صنعت گاوداری را کاهش میزان توان تولید عنوان کرد و گفت: قیمت‌های جو و ذرت افزایش زیادی یافته است.

ساروقی با بیان اینکه قیمت شیر خام و لبنیات افزایش یافته، افزود: معموم افراد توان خرید ندارند و این مساله سبب کاهش تولید لبنیات و شیرخام خواهد شد.

گفتنی است؛ طرح اصلاح نژاد در استان مرکزی از سال 75  تا 93 در این استان بر پایه گاو هلیشدانگ صورت گرفته که هدف از این طرح نیز افزایش مقدار شیر بوده است.

متاسفانه اجرای این طرح با مشکلاتی از جمله ایجاد خویشاوندی به دلیل تلقیح های مکرر دام‌ها، کاهش مقاومت دام‌ها نسبت به بیماری و همچنین افزایش فاصله زایش تا آبستنی همراه بوده است.

این مساله سبب شد تا بنا به تصمیم وزارت جهادکشاورزی از نژاد سمینتال برای اصلاح نژاد و لقاح انجام شود و در سال 95 شاهد تعهد 3 هزار راسی برای استان مرکزی بوده ایم.

همچنین در سال 96 نیز 12 هزار راس برای تلقیح و اصلاح نژاد گاو سمینتال در نظر گرفته شد که از این تعداد در حدود 6هزار راس اجرایی شد.

در حال حاضر نیز اسپرم سمینتال با فعالیت‌های ترویجی افزایش یافته  و دامداران نسبت به اجرای آن علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید