Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

2500 میلیارد تومان طلب گندمکاران پرداخت شد

ایانا- اقتصاد: سال 98 سال سختی خواهد بود، بودجه‌ای که تنظیم می‌شود باید دارای پیوست سایه باشد.

2500 میلیارد تومان طلب گندمکاران پرداخت شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پرداخت 2500 میلیارد تومان طلب گندمکاران خبر داد.

به گزارش ایانا، محمدباقر نوبخت در نخستین جلسه ستاد بودجه سال 98 با اشاره به اینکه سال 98 سال سختی خواهد بود، تاکید کرد: بودجه‌ای که تنظیم می‌شود باید دارای پیوست سایه باشد. علاوه بر بودجه‌ای که به طور رسمی تنظیم می‌شود، باید برای بدبینانه ترین وضعیت نیز بودجه داشته باشیم. سال 98 سالی نسبتاً استثنائی در تاریخ معاصر ایران حداقل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواهد بود زیرا کشور در یک شرایط نامطمئن تحریمی قرار دارد.

او ادامه داد: پیش بینی ما برای امسال صادرات روزانه 2 میلیون و 410 هزار بشکه نفت بود که در چهار ماهه نخست دو میلیون و 577 هزار بشکه در روز محقق شد. پیش‌بینی می‌شد نفت را 55 دلار در هر بشکه بفروشیم اما در عمل 70 دلار و 36 سنت به فروش رساندیم و اگر نرخ 3500 تومانی ارز که در عمل به 4200 تومان رسید را لحاظ کنیم وضعیت خوبی را در چهار ماهه نخست شاهد بودیم. در چهار ماه نخست امسال 105هزار میلیارد تومان وارد خزانه شد که در هم سنجی با پارسال 58 درصد رشد داشت، 67درصد این ورودی مربوط به واگذاری دارایی های سرمایه ای و 12 درصد آن مربوط به درآمدها بود.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در خصوص هزینه ها نیز شاهد رشد 15 درصدی هزینه‌های جاری و رشد 2100 درصدی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بودیم، به طوری که پارسال هزار و 117 میلیارد تومان در چهار ماه برای طرح‌های عمرانی مصوب شد که امسال به 23 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت. اگر حتی برای هشت ماه باقیمانده امسال کاهش منابع داشته باشیم، می توانیم سال 97 را به نوعی بگذرانیم، اما سال آینده سال سختی خواهد بود.

او با توضیح این موارد، تاکید کرد: باید کار ناتمام پارسال در زمینه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را به اتمام برسانیم. عدم تحقق این موضوع از هیچ دستگاهی قابل قبول نیست و پذیرفتنی نیست که دستگاهی امسال بودجه غیرعملیاتی به دولت و مجلس بدهد. بر این اساس خوب است که بودجه سال 98 را با رویکردی از آمایش سرزمینی به انجام برساندیم و انتظار دارم همکاران استانها این ماموریت را به انجام برسانند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام در کشور، یادآوری کرد که 76 هزار پروژه ناتمام در کشور داریم که امسال باید بخشی از آنها به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون رییس جمهوری در ادامه از پرداخت 2500 میلیارد تومان طلب گندمکاران خبر داد و یادآوری کرد که 1200 میلیارد تومان پاداش فرهنگیان تا پایان مرداد پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید