Iranian Agriculture News Agency

لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار:

نظام جامع رسانه به صورت لایحه به مجلس ارائه شود

کمیسیون فرهنگی نقایص نظام جامع بیمه‌ای خبرنگاران را پیگیری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام جامع رسانه به صورت لایحه به مجلس ارائه شود از کمیسیون فرهنگی خواست تا نقایص نظام جامع بیمه‌ای خبرنگاران را نیز پیگیری کند.

نظام جامع رسانه به صورت لایحه به مجلس ارائه شود

به گزارش ایانا، مراسم تجلیل از خبرنگاران پارلمانی امروز (چهارشنبه، 17 مردادماه) با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی اسلامی، احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی، غلامرضا نوری قزلجه معاون اجرایی رئیس مجلس، جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی، حمید رضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی مجلس، احمد امیرآبادی فراهانی،  امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علی اصغر یوسف نژاد اعضای هیأت رئیسه مجلس، امیر خجسته، هاجر چنارانی و علیرضا سلیمی از نمایندگان مجلس برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از زحمات و تلاش های صورت گرفته در حوزه خبر و اطلاع رسانی از سوی خبرنگاران با اشاره به رخدادهای نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت:  وقتی جلسات مجلس به این شکل شلوغ می شود کار هم برای شما خبرنگاران کمی سخت می شود اما شما که به دنبال شکار خبری لحظه ها هستند چنین رویدادهایی جذاب هم هست.

اتهامات علیه نمایندگان را پیگیری و نتیجه آن را اعلام می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چنین رویدادهایی در پارلمان های دنیا نیز وجود دارد، افزود: البته به هیچ عنوان نمی خواهم برخی از مسائلی که امروز رخ داد را تائید کنم ؛ بسیاری از این مسائل خوب نبود ولی متاسفانه در کشور ما اینگونه اتهام زنی ها رایج شده و این مهم از همان مناظرات تلویزیونی انتخاباتی ادامه پیدا کرد و بعضا به جامعه لطمه می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بعضا بسیاری از این اتهامات اثبات هم نمی شود، اضافه کرد: برخی از این اتهامات فضای جامعه را شایعه پذیر می‌کند و این اشکال و ایراد در کشور ما وجود دارد که متاسفانه کسی هم به این مسائل رسیدگی نمی کند.

لاریجانی تصریح کرد: قطعا ما به این مسائل رسیدگی می کنیم، اینکه افرادی یکدیگر را متهم کنند و به راحتی از آن رد شوند و اثر آن در جامعه بماند، این روش به هیچ عنوان درست نیست و به این مسائل باید رسیدگی شود و نتیجه آن نیز اعلام شود که در این زمینه همراهی رسانه ها نیز ضرورت دارد.

شورای اقتصادی مخالف ثابت شدن نرخ ارز بود

رئیس قوه مقننه با برشمردن پرداختن مجلس شورای اسلامی به مسائل اصلی کشور، عنوان کرد: از همان ابتدای سال یک شورای اقتصادی در کشور با حضور افراد صاحب نظر تشکیل شد و مستمرا مسائل اقتصادی کشور را با همیاری مرکز پژوهش ها و دولت بررسی کرد، همین مسئله نرخ گذاری ارز نیز یکی از مسائلی بود که شورای مذکور با آن مخالف بود و اعتقاد داشت که قیمت ارز نباید فیکس شود و سایر نرخ ها به عنوان قاچاق در نظر گرفته شود.

او با یادآوری اینکه پیشنهاد این شورا در رابطه با تامین نرخ ارز و ایجاد بازار ثانویه بود، افزود: با مباحثی که در شورای هماهنگی قوای سه گانه صورت گرفت نهایتا این بازار ایجاد شد و امیدواریم این مهم مثمرثمر باشد.

لاریجانی ادامه داد: افزون بر این موارد موضوعات مهمی در کمیسیون های مجلس در دستور کار قرار دارد که از جمله مسائل مالیات بر ارزش افزوده و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نوبت ورود به صحن علنی قرار دارد و ممکن است که این به ذهن اهالی رسانه بیاید که چرا مسائل و موضوعات مطروحه به این صورت در دستورکار مجلس قرار می گیرد و شاید اولویت بندی ندارد، در پاسخ به این مسئله باید عنوان کرد که هیات رئیسه مجلس طبق این آیین نامه چاره ای ندارد و این موضوع باید در اصلاح آیین نامه مجلس حل شود.

بسیاری از مشکلات و نابسامانی های امروز کشور ریشه درونی دارد

او با بیان اینکه امروز مجموعه ای از پیچیدگی ها در ساختار اقتصادی کشور و پیچیدگی های صحنه بین المللی با یکدیگر همزمان شده است، ادامه داد: بسیاری از مشکلات و نابسامانی های امروز کشور ریشه درونی دارد و باید در داخل کشور حل شود.

او با اشاره به طرح بسیاری از این مسائل در مرکز پژوهش های مجلس، افزود: بحث صندوق های بازنشستگی و وضعیت بانک‌ها یکی از گرفتاری های بزرگ کشور است که این موضوع مطرح و برای آن راه حل هم پیشنهاد شد تا وضعیت بانک ها یک سامان پیدا کند، در مورد صندوق های بازنشستگی نیز در قانون بودجه 97 مجلس، بندی را برای صندوق های بازنشستگی تصویب کرد که دولت باید با اجرای آن مسئله صندوق های بازنشستگی را حل و فصل کند.

لاریجانی یکی دیگر از مسائل اصلی امروز کشور را حجم نقدینگی در جامعه برشمرد و گفت: نقدینگی طی سال های گذشته از 500 هزار میلیارد تومان به 3 برابر حجم خود افزایش پیدا کرده است که با توجه به اینکه ظرفیت جذب نقدینگی در اقتصاد کشور وجود ندارد این نقدینگی سیار به حوزه هایی مثل طلا، ارز و سکه هجوم می آورد لذا این مسئله ربطی به صحنه های بین المللی ندارد و مشکل داخلی ساختار اقتصاد کشور است. البته دشمن هم از ان استفاده می کند.

در نظرگرفتن معافیت های مالیاتی برای بخش خصوصی به منظور حضور در پروژه های عمرانی نیمه تمام

او ادامه داد: در مجلس به دولت اجازه داده شد که طرح های عمرانی نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند و در طول سال های گذشته با وجود این مجوز قانونی گام های بلندی در این حوزه برداشته نشد، هر چند اقداماتی انجام شد. در حالی که می توانستند براساس این مجوز قانونی، اقدامات مهمی صورت دهند.

لاریجانی با استناد به تبصره 19 قانون بودجه امسال اضافه کرد: وقتی 600 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد، ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ قانونی برای دولت ایجاد شده است و رسانه ها نیز باید در این موضوع روشنگری هایی داشته باشند، چرا که امتیازات بسیار خوبی برای بخش خصوصی از جمله معافیت های مالیاتی برای حضور در پروژه های عمرانی نیمه تمام در نظر گرفته شده است.

مقاومت دولت ها برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز باعث ایجاد شوک در این بازار شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در بسیاری از حوزه ها که زیربنای اقتصاد کشور بود، کار کرده است و به این مسائل توجه دارد، افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر نیز این است که همزمان با افزایش تورم، نرخ ارز نیز باید متناسب با آن افزایش پیدا کند ولی وقتی دولت ها علاقه دارند قیمت ارز را ثابت نگه دارند، اینچنین شوک به بازار ارزی وارد می شود.

لاریجانی اظهار کرد: البته نباید از پیچیدگی های صحنه بین المللی نیز غافل شد که در این زمینه باید با توجه کامل به صحنه و مولفه های داخلی و خارجی تصمیم گیری و اظهارنظر کرد که در این زمینه در شورای عالی امنیت ملی بحث های بسیار خوبی صورت گرفته است.

رئیس قوه مقننه کشورمان درباره حمایت مادی و معنوی از رسانه ها نیز توضیح داد: در حوزه حمایت معنوی تا جایی که بخواهید از شما حمایت خواهیم کرد.

لاریجانی بر تسهیل کار خبرنگاران در مجلس تاکید کرد.

او در عین حال یادآور شد: بیشترین حضور خبرنگاران و رسانه ها در بین سه قوه متعلق به مجلس شورای اسلامی است و حضور در قوه قضائیه و دولت به هیچ عنوان اینچنین مستمر نیست. در مجلس از ابتدا تا انتها نمایندگان در محضر رسانه ها هستند که این اتفاق، اتفاق مبارکی است.

تاکید بر حضور رسانه ها در  بخش های مختلف قوه مقننه

 

لاریجانی با یادآوری اینکه در مجلس قبل برخی به دنبال این بودند که حضور رسانه ها در مجلس مقطعی و با زمانبندی خاص داشته باشد، افزود: ما مخالف این طرح بودیم چرا که حضور خبرنگاران بسیار مفید است و وقتی در سیر قانونگذاری قرار می‌گیرند، بسیاری از مسائل را می توانند به جامعه تفهیم کنند. صرف قانونگذاری در مجلس کفایت نمی‌کند و این قوانین باید به نحوی به مردم منتقل شود، بنابراین توصیه ما این است که حتما در مجلس، مرکز پژوهش ها و بخش های مختلف قوه مقننه رسانه ها حضور داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاع مردم از قانون و حقوق خود کافی نیست، تصریح کرد: این مهم به دست خبرنگاران و رسانه ها محقق می شود، لذا خبرنگاران با استفاده از روش های مختلف می توانند جامعه را روشن و بیدار کنند.

او افزود: البته رسانه ها در شرایط فعلی علاقه دارند که به مسائل جنجالی و سیاسی بپردازند، ولی وقتی رسانه ها فقط به مسائل سیاسی بپردازند اذهان عمومی از مسائل اصلی پراکنده می شود و به مسائل اصلی کشور پرداخته نمی شود.

نظام جامع رسانه به صورت لایحه به مجلس ارائه شود

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به مسائل معیشتی خبرنگاران افزود: در این زمینه نسبت به سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت و نظام جامع رسانه که بار مالی هم دارد در کمیسیون فرهنگی مراحل نهایی خود را می گذراند، البته با توجه به اینکه اگر بخواهیم این مهم را به صورت طرح در مجلس تصویب کنیم، شورای نگهبان ایراد اصل 75 قانون اساسی را می گیرد، لذا در نظر داریم این مهم به صورت لایحه از سوی دولت ارائه شود چرا که این مسئله حق خبرنگاران است.

او با اشاره به طرح ایجاد نظام صنفی خبرنگاران و اصلاح قانون مطبوعات نیز توضیحاتی ارائه داد و اضافه کرد: این طرح ها نیز مراحل قانونی خود را پشت سر می‌گذارد و در رابطه با رادیو و تلویزیون نیز طرحی در کمیسیون فرهنگی آماده ارائه به صحن علنی مجلس است.

کمیسیون فرهنگی اشکالات مترتب بر بیمه خبرنگاران را پیگیری کند

لاریجانی درخصوص وضعیت بیمه ای خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز گفت: این موضوع حتما باید پیگیری شود و پیش از این به بنده گزارش شده بود که وزارت ارشاد در این زمینه نظام جامع بیمه ای تدوین کرده است، حال باید بررسی شود چه نقصی در این پروسه وجود دارد و کمیسیون فرهنگی باید در این زمینه اشکالات کار را بررسی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در نظر گرفتن معیشت مناسب و حق بیمه را برای خبرنگاران یک ضرورت برشمرد و اظهار کرد: خبرنگاران باید از این لحاظ تامین باشند تا بتوانند وظیفه خطیری که برعهده دارند، به درستی انجام دهند. چنانچه اوقات یک خبرنگار تلخ باشد قطعا روی کار او نیز تاثیر می گذارد.

کمیسیون فرهنگی بررسی‌های لازم برای تشکیل صنف خبرنگاران را انجام دهد

او درباره تشکیل انجمن صنفی برای خبرنگاران نیز گفت: در این زمینه نیز تشکیل چنین انجمنی قطعاً به سود خبرنگاران خواهد بود و کمیسیون فرهنگی در این زمینه باید بررسی‌های لازم را برای تشکیل صنف خبرنگاران انجام دهد.

لاریجانی کار خبرنگاری را دارای پیچیدگی های بسیار توصیف کرد و یادآور شد: کسانی که در حوزه رسانه و کار خبرنگاری قدم برمی‌دارند باید ذهن فعال و پویایی داشته باشند و مسائل را به خوبی رصد و تحلیل کنند.

رئیس قوه مقننه از رسانه ها درخواست کرد که روی مسائل اصلی کشور به ویژه مسائل اقتصادی از صاحب نظران در این حوزه بیشتر استفاده شود چرا که امروز پیچیدگی هایی در حوزه اقتصاد وجود دارد که جنس آن سیاسی نیست بلکه اقتصادی است و لازم است که صاحب نظران اقتصادی در این حوزه اظهارنظر کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید