Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با ایانا:

تولید محصولات کشاورزی در استاندارد جهانی

در سال‌های اخیر استفاده از سموم کشاورزی افزایش یافته است. کشاورزان میگویند برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی که تولید محصولشان را به خطر می‌اندازد از انواع سموم استفاده می‌کنند و در سال‌های اخیر به دلیل فراوانی آفت و بیماری‌ها و تنوع آنها میزان مصرف سموم بیشتر شده است. این موضوعی است که وزارت بهداشت به عنوان نهاد ناظر بارها درباره آن هشدار داده است. سعید سعادت مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی اما می گوید اکثر کودها و سموم مصرفی در محصولاتی غذایی ایران استاندار جهانی دارد و این یعنی سلامت محصولات کشاورزی ما در تمامی دنیا قابل تایید و تضمین است.

سعید سعادت در گفت و گو با ایانا درباره استاندار کودهای کشاورزی می گوید:  در دنیا سه نوع استاندار وجود دارد. یک نوع استاندارهای اتحادیه اروپاست. دیگری استاندارد آمریکا و در نهایت استاندار ملی است که بر مبنای سبک و سلیقه هر کشور است و هر کدام از این استاندارها بر مبنای یک سری ویژگی‌ها نام گذاری می‌شود. آن چه در ارتباط با کشور ما قابل طرح است این است که ما در برخی از محصولات استاندار ملی داریم که کود هم شامل همین دسته می شود.

سعادت توضیح میدهد: این استاندارهای ملی می‌تواند برگردان استاندارهای جهانی باشند که با شرایط بومی وقف داده شده باشند یا اینکه از سوی نهادهای تخصصی برای شرایط ایران تدوین شده باشند. اما عمدتا استاندارهای ما برگردان استاندارهای جهانی است این یعنی ما در بسیاری از محصولات به ویژه درباره کود تفاوتی با استانداردهای جهانی نداریم.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی می گوید: ممکن است در برخی از موراد بالا و پایین شده باشد که این موضع به خاک ایران هم بستگی دارد. دلیل این تفاودت هم این است که به عنوان مثال درباره عنصر کادمیوم ممکن است استادارهای اروپا از ما سختگرانه تر باشد. دلیل این موضوع هم این است که خاک اروپا اسیدی تر است و کادمیم سریع‌تر در آن جذب می شود. بنابرین میزان کادمیم باید پایین تر باشد تا مشکلی برای محصول به وجود نیاید. بنابراین استاندارهای تعریف شده برای هر کشور بسته به اب و خاک و شرایط اقلیمی می تواند متفاوت باشد و این موضوع کاملا مجاز است.

به گفته سعادت استاندارهای کشور گاهی خیلی سختگیرانه‌تر از اتحادی اروپاست: به عنوان مثال در برنج و گندم سهم آلاینده های ما بسیار کمتر از ارو\است. دلیلی این موضوع هم این است که سهم این مواد در جیره غذایی ما بیشتر است. استاندارها معمولا برگردان است مگر این که لازم باشد شرایط اقلیمی و تغذیه‌ای بومی در ان لحاظ شود. خوشبختانه در کشور ما استاندارهای کود پر مصرف ما تدوین شده و استاندار ملی را داریم که مطابق شرایط اب و خاک است.

سعادت می‌گوید: تنها مشکل ضعف در اجباری کرد این استاندارد است. ما بخش نامه دولتی داریم که آنچه با سلامت جامعه به طور مستقیم در ارتباط باشد باید استاندار اجباری داشته باشد. کود هم یکی از همان محصولاتی است که مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است . کود ناسالم محصول ناسالم تولید می کند و محصول ناسالم انسان ناسالم به وجود می آورد. ما در حال تلاشیم تا در مدت زمان کوتاهی بتوانیم استاندارد اجباری را ابلاغ کنیم تا این مشکل حل شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید