Iranian Agriculture News Agency

گروه «نقش» در رودکی روی صحنه می‌رود

کنسرت گروه «نقش» با عنوان «شش نثر و یک نظم» روز پنجشنبه ۲۵ مرداد، ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

گروه «نقش» در رودکی روی صحنه می‌رود

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، امیر شریفی، نوازنده و مدرس تار و سه‌تار و سرپرست گروه «نقش» در مورد اجرای پیش رو گفت: «شش نثر و یک نظم» عنوان کنسرت اخیر گروه «نقش» است. از آنجایی که اعضای گروه علاوه بر توانمندی در حوزۀ گروه‌نوازی سال‌هاست روی تکنوازی و تحصیلِ ظرایف و دقایقِ این گرایش از اجرای موسیقیِ ایرانی مشغول تحصیل و اجرا هستند، در کنسرت اخیر خود به اجرا در این قالب خواهند پرداخت.

شریفی در ادامه در مورد جزییات اجرا توضیح داد: در این کنسرت شاهد اجرایِ شش تکنوازیِ «مترآزاد» (همانندِ نثر در ادب فارسی) و یک قطعه با «متر ثابت» (همانندِ نظم در شعرِ موزونِ فارسی) هستیم. این تکنوازی‌های طراحی‌شده و هدفمند بر اساس طرحی از اینجانب از پسِ چندماه تمرین آمادۀ اجرا شده است.

وی افزود: اگرچه تکنوازی‌ها بر پایۀ توانمندی‌های شخصی هر یک از نوازندگان ساخته شده و با خِرد جمعیِ اعضای گروه پرداخته شده است، اما مؤلفه‌های اصلیِ هر یک از این تکنوازی‌ها و خط سیر کلّی آنها بر اساس مقتضیاتِ طرحِ اولیه سامان پذیرفته است. مُد محوریِ مورد استفاده در این طرح «راست» است و به تبع آن تمام تکنوازی‌ها از این مُدِ محوری آغاز و به آن خاتمه می‌یابند.

او در پایان گفت: برای ایجاد وحدت و انسجامِ هرچه بیشترِ بخش‌های متعددِ این برنامه، ترجیع‌بندها و مفاصلی برای تبدیل هر یک از این فضاهای مُدال ساخته شده و به صورت گروهی اجرا می‌شود. لازم به ذکر است قطعۀ منظومِ آخر همانند اغلب ساخته‌های آهنگسازِ این گروه با توجه به امکانات فرمال و محتوای ثبت‌شده در رسالات قدیم موسیقی ایران ساخته شده است.

کنسرت گروه «نقش» ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ۲۵ مرداد در تالار رودکی برگزار خواهد شد و بلیت این برنامه از طریق سایت «ایران کنسرت» (www.iranconcert.com) قابل تهیه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید