Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی 13 میلیون تن خرید تضمینی گندم از ابتدای سال

حال خوش ذخایر استراتژیک

ایانا-کشاورزی: ذخایر اساسی گندم بیش از 10 میلیون تن است، علاوه بر اینکه میزان خرید تضمینی گندم نیز از هشت میلیون تن گذشته است. البته پیش‌بینی‌های ابتدای سال زارعی 96-97 بر این اساس بود که تا پایان سال زراعی بیش از 13 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود

حال خوش ذخایر استراتژیک

خوداتکایی و نه‌فقط خودکفایی گندم و کالاهای اساسی یکی از مهمترین استراتژی‌های وزارت جهادکشاورزی در سال‌های اخیر بوده است. این استراتژی بیشتر بر مبنای حفظ امنیت غذایی به خصوص پس از دوران تحریم‌های سنگین علیه ایران اتخاذ شده و تمامی برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه بر همین اساس شکل گرفته است. منظم بودن در خرید تضمینی کالاهایی مانند گندم و دانه‌های روغنی، چغندر قند، نظارت دقیق بر بازار و تولیدات کالاهایی چون برنج و... بوده است.

به گزارش ایانا، حال که موضوع دوباره تشدید تحریم‌ها مطرح شده  وزیر جهاد کشاورزی نیز این اطمینان را به مردم داده تا خیالی آسوده داشته باشند چون ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک به اندازه کافی وجود دارد. ذخایر اساسی گندم بیش از 10 میلیون تن است، علاوه بر اینکه میزان خرید تضمینی گندم نیز از هشت میلیون تن گذشته است. البته پیش‌بینی‌های ابتدای سال زارعی 96-97 بر این اساس بود که تا پایان سال زراعی بیش از 13 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با تغییرات اقلیمی، کمبود آب و خشکسالی تولید گندم به میزان مورد نیاز، در معرض تهدید قرار می‌گرفت. اما با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و افزایش بهره‌وری در بخش‌های مرتبط دست‌یابی به خوداتکایی دو کالای مهم از جمله گندم و چغندر قند امکان‌پذیر شد.

حتی چند روز پیش، محمود حجتی در جلسه‌ای درباره  گروه کالاهای اساسی مصرفی مانند روغن و برنج و در گروه کالاها و نهادهای تولید در بخش دام و طیور مانند کنجاله سویا و ذرت که غیر مستقیم در تولید کالاهای اساسی نقش دارند تاکید کرده ارزان ترین ارز دولتی برای واردات این گروه از کالاها اختصاص یافته است. شرایط در بخش ذخایر راهبردی برنج خیلی خوب است و 300 هزار تن برنج در انبار شرکت های مباشر خریده و ذخیره شده و معادل همین میزان نیز در راه واردات است. 70 درصد برنج مورد نیاز بازار از تولیدات داخل و 30 درصد از واردات تأمین می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید