Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان:

مصرف نهاده‌های دامی در کشور کاهش پیدا کرده

ایانا-کشاورزی: بررسی آمار خروجی بنادر نشان می‎دهد که مصرف نهاده‌های دامی در کشور کاهش پیدا کرده‌ است در ماه‌های گذشته به علت قیمت پایین مرغ؛ انگیزه پرورش‌دهندگان طیور برای جوجه‌ریزی بسیار کم بوده و در یک هفته گذشته وضعیت اندکی بهتر شده و جوجه‌ریزی افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود مصرف افزایش پیدا کند.

مصرف نهاده‌های دامی در کشور کاهش پیدا کرده

افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دامی و همچنین مشکلات مربوط به حمل ونقل این نهاده‌ها به کشور و نحوه ترخیصشان در گمرکات یکی از عللی است که بر بازار نهاده‌ها در کشور تاثیرگذار بوده و توانسته در ماه‌های اخیر صنعت خوراک دام را دچار تلاطم کند و به همین علت بر قیمت گوشت و مرغ تاثیر به‌سزایی داشته باشد بسیاری علت اکثر این مشکلات را در افزایش جهانی نهاده‌های دامی می‌دانند و عده ای دیگر علت را به مشکلات و نوسانات ارزی داخلی ربط می‌دهند.

در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی و میزان واردات نهاده‌های دامی به کشور مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «بررسی آمار خروجی بنادر نشان می‎دهد که مصرف نهاده‌های دامی در کشور کاهش پیدا کرده‌ است در ماه‌های گذشته به علت قیمت پایین مرغ؛ انگیزه پرورش‌دهندگان طیور برای جوجه‌ریزی بسیار کم بوده و در یک هفته گذشته وضعیت اندکی بهتر شده و جوجه‌ریزی افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود مصرف افزایش پیدا کند، البته مصوبات روزهای گذشته ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت محصولات پروتئینی همچون شیر و گوشت مرغ در انگیزه تولید اهالی این صنعت بی‌تاثیر نبوده‌ است.»

او ابراز امیدواری کرد که «دولت با اتخاذ تصمیمات ناگهانی باعث نشود انگیزه کسب و کار در صنایع پرریسکی چون دام، طیور و آبزیان روز به روز افول پیدا کند.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه با گریزی به قیمت‌های جهانی نهاده‌ها اعلام کرد: «قیمت جهانی ذرت با ٢٠ دلار کاهش به میانگین ٢٢٠ دلار رسیده و قیمت جهانی کنجاله سویا نیز با ٥٠ دلار کاهش به ٤٣٠ دلار رسیده البته قیمت جو دامی روسیه رو به افزایش است. قیمت جهانی جو دامی تغییرات زیادی نداشته است که علت این کاهش قیمت جهانی را می‌توان به دلیل قرار گرفتن در فصل برداشت نهاده‌های دامی و به علاوه تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین که باعث شده قیمت دانه سویا آمریکا کاهش یابد، دانست. البته با توجه به شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر بهبود روابط تجاری دو کشور این احتمال وجود دارد که قیمت کنجاله سویا و دانه سویا روند صعودی داشته باشد.»

موافق قدیری در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی قیمت بازار داخلی کاهش نداشته است گفت: «یکی از علل این موضوع است که خرید بازرگانان نهاده‌های دامی در زمانی صورت گرفته است که قیمت‌های جهانی افزایش داشته‌اند؛ بنابراین قیمت نهاده دامی موجود در بازار ارتباط کمی به قیمت‌های حال حاضر جهان دارد، همچنین مشکلات مربوط به تخصیص ارز و خدمات بانک‎ها، بروکراسی‌های پیچیده اداری، نامساعد بودن فضای کسب و کار است. البته بسیاری از فاکتورهای اقتصادی تاثیرگذار در کسب و کار نیز اجازه نمی‌دهد تا این اختلاف قیمت خودش را در بازار داخلی کشور نشان دهد و اندکی از نوسانات قیمتی کاسته شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید