Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد:

اتمام طرح انتقال آب به دشت سیستان تا پایان امسال

مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان، با اعلام اینکه این طرح تا پایان امسال تکمیل می‌شود، از بهره‌برداری 10 هزار هکتار از طرح انتقال آب در سال زراعی جدید خبر داد.

اتمام طرح انتقال آب به دشت سیستان تا پایان امسال

به گزارش خبرنگار ایانا در زاهدان، محمدجواد صالحی نژاد در دومین نشست قرارگاه عملیاتی طرح انتقال آب به دشت سیستان که صبح امروز در محل سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد،گفت: این طرح که از سال ۹۳ با سفر هیات دولت به منطقه سیستان باهدف جلوگیری از مهاجرت، پایدار مردم و افزایش درآمد کشاورزان آغاز شد پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

صالحی نژاد افزود: 70 هزار بهره‌بردار در ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان در این طرح سهیم هستند .

او اظهار کرد: ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب تضمینی از محل چاه نیمه‌ها از سوی وزارت نیرو برای این طرح اختصاص داده‌شده که ۱۷ ایستگاه پمپاژ، آب را به زمین‌های کشاورزی انتقال می‌دهند.

به گفته صالحی نژاد، راندمان آب در این طرح تا اراضی کشاورزی ۹۵ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم در این نشست گفت: طرح بزرگ آب‌رسانی به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان، حیاتی‌ترین طرح کشاورزی استان است که ناپایدارترین شرایط آبی را به پایدارترین شرایط تبدیل می‌کند.

مجتبی پیری افزود: سال‌هاست در حوزه کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم و هرسال شرایط سخت‌تر می‌شود، با توجه به خشک‌سالی‌های 20 ساله در استان، اجرای طرح انتقال آب به اراضی دشت سیستان می‌تواند در کاهش تلفات آب کشاورزی مؤثر باشد و با تغییر الگوی کشت بتوانیم محصولات اقتصادی که مقرون‌به‌صرفه است رادرمنطقه تولید کنیم.

پیری افزود: کارگروهی متشکل از نمایندگان ستادی وزارت جهاد کشاورزی، مدیران و کارشناسان آب‌وخاک و جهاد کشاورزی شهرستان‌های حوزه سیستان در منطقه تشکیل‌شده است تا پس از بررسی کارشناسانه برای امکان‌سنجی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اقدام کنیم و بتوانیم افزایش راندمان مصرف آب در سطح مزرعه را به بیش از 85 درصد برسانیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید