Iranian Agriculture News Agency

عکسی که از واقعیت یک رابطه پرده بر می‌دارد

پرورش دام و نابودی کره زمین

ضرر گاز متان تولید شده از مزارع پرورش دام بیشتر از دی‌اکسید کربن است

دامداری صنعتی دلیل اصلی نابودی کره زمین است. گاز متانی که از مزارع پرورش دام تولید می‌شود ضرر بیشتری نسبت به دی‌اکسید کربن دارد و یکی از عوامل تاثیرگذار در تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود. پسماندهای این نوع مزارع علاوه بر آلودگی هوا، از راه‌های آبی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و منابع آب شیرین را آلوده می‌کنند و در نتیجه باعث ابتلاع انسان‌ها به بیماری‌های خطرناک می‌شوند.

 پرورش دام و نابودی کره زمین

استفاده از زمین‌های کشاورزی در دنیا هم نگران‌کننده است. یک‌سوم زمین‌های زراعی برای پرورش دام و کشت خوراک دام استفاده می‌شوند. در آمریکا نزدیک به نیمی از زمین‌هایی که در مجاور یکدیگر قرار دارند برای پرورش دام در نظر گرفته شده‌اند.

برای روشن شدن این موضوع می‌توانیم بگوییم هر راس گاوی که انسان پرورش می‌دهد به 0.5 تا 2 هکتار زمین نیاز دارد. تخمین‌ها نشان می‌دهند که نزدیک به یک میلیارد و پانصد میلیون گاو در کره زمین وجود دارند.

گسترش انبوه مزارع پرورش دام و صنعتی دلیل اصلی انقراض گونه‌های مختلف موجودات،‌ پیدایش مناطق مرده اقیانوس‌ها، آلودگی آب‌ها و نابودی موجودات زنده است. دامپروری به منظور تولید محصولات غذایی و خوراک دام دلیل نابودی 91درصد جنگل‌های آمازون می‌باشد. در هر ثانیه 0.4 تا 0.8 هکتار زمین تخریب می‌شود و روزانه 137 گونه از گیاهان به دلیل جنگل‌زدایی از بین می‌روند.

پل نیکلن، عکاس معروف و فعال محیط زیست در حساب اینستاگرام خود عکسی هوایی گرفته که نشان می‌دهد که چگونه از زمین استفاده می‌کنیم.

نیکلن در شرح عکس توضیح می‌دهد: «کره زمین عزیز: ما جنگل‌هایی که کربن را جذب می‌کنند از بین برده‌ایم تا برای گاوهایی جا باز کنیم که با تولید محصولات و خوراک‌شان گاز متان تولید می‌شود. در عین حال درباره تاثیر انسان بر تغییرات آب و هوایی بحث می‌کنیم. ما موجودات وحش را که برای ساکنان ظریف و شکننده کره زمین تعادل ایجاد می‌کنند آواره کردیم. چقدر دیگر می‌توانی تحمل کنی؟»

این عکس تنها تکه کوچکی از زمین بزرگ این کره خاکی را نشان می‌دهد اما در عین حال نشان‌دهنده اولیت‌های ما برای استفاده از آن است. به جای اینکه اجازه بدهیم فضاها و موجودات زنده رشد و زندگی طبیعی داشته باشند،‌ به اسم صنعتی شدن آن‌ها را نابود کرده‌ایم و زندگی بسیاری از حیوانات و خودمان را هم به خطر انداخته‌ایم. اگر تصمیم بگیریم برای تولید لبنیات و گوشت به قیمت ارزانتر محیط اطرافمان را از بین نبریم به آسانی می‌توانیم تاثیر تصمیمات خود مخصوصا در زمینه مواد غذایی را فراموش کنیم.  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید