Iranian Agriculture News Agency

سایه امنیت غذایی و مدیریت کشاورزی در صحبتهای رئیس جمهور:

در تامین کالاهای اساسی غذایی مشکلی نداریم

مصاحبه سختم است، در مجلس حقایق را می گویم

دکتر روحانی که در برنامه زنده تلویزیونی با مردم به گفت‌وگو نشسته است، گفت: حرف‌های ترامپ قابل اعتنا نیست. متحد باشیم به سرعت عبور می کنیم . در کشاورزی با توجه به شرایط آبی موجود ۳۰ درصد بهره وری آب داشته ایم . به سمت گلخانه حرکت کرده ایم و کشاورزی هوشمند . این موفقیت است .

در تامین کالاهای اساسی غذایی مشکلی نداریم

رئیس جمهوری، با بیان اینکه بعد از خروج از برجام اگر چه اول گفتند شروطی داریم و الان مذاکره بدون پیش شرط را مطرح می‌کنند؛ ادامه داد: مقامات آمریکایی متناقض می‌گویند. باید از این نکته شروع کنم که مردم ما در طول سال‌های گذشته تجربه خوبی دارند هم از مقامات آمریکایی و هم از دولتمردان ایران. 
روحانی افزود: کسانی که امروز دولت را در ایران در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل و مذاکره و گفت وگو بوده است.بر این مبنا پیش رفتند و حتی با آمریکایی‌ها و بقیه مذاکره کردند و در طول 2 سال مداوم و مذاکرات به نتیجه‌ای رسید که کم و بیش آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و مابقی بیشتر متعهد بودند و ایران هم متعهد بود. 
وی افزود: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید تمایل به مذاکره دارم. مذاکره مبانی دارد و اولین مبنای آن صداقت است که دو طرف باید باور داشته باشند به صداقت؛ به نتیجه رسیدن مذاکره که مذاکرات به نتیجه موردنظر آنها برسد کسی که امروز ادعای مذاکره دارد کسی است که بدون مذاکره از تعهدات بین المللی از(معاهده) پاریس و تجاری خارج شده و مخاطب این حرفها دولت ایران نیست که بخواهد جواب دهد آنها به ما خطاب نمی کنند در این مذاکره چون آنها از نتیجه مذاکره خارج شدند و از پشت میز مذاکره خارج شدند.
رییس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: کسی که ادعای مذاکره دارد ابتدا نشان دهد واقعا با مذاکره می خواهد مساله حل شود. همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی دارد کسی در برابر فردی که رقیبش است یا دشمنش اگر از چاقو استفاده می کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می برد پاسخ این است که باید اول چاقو را درآورد و بیاید سر میز مذاکره و منطق مذاکره والا ما حتی در دولت جدید هم با دولت امریکا مذاکره کردیم دولتی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزیرخارجه امریکا مذاکره کردیم. 

 

*کسی که از مذاکره خارج شده و پشت کرده به مذاکره ترامپ ودولت ترامپ است


وی ادامه داد: کسی که از مذاکره خارج شده وپشت کرده به مذاکره ترامپ ودولت ترامپ است وکاری که انجام می دهد کاری است علیه ملت و منافع ملی ایران بنابراین اگر صداقت باشد، ایران همواره از مذاکره استقبال کرده است. 
رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به اینکه صداقت را چطور می توانند نشان دهند؟ گفت: حداقل اینکه با تحریم معنی ندارد؛ اگر کسی صادقانه می گوید من می خواهم مذاکره کنم و نتیجه ای برسم ان وقت تحریم علیه کودکان ایران است علیه بیماران و بزرگسالان و مردم ایران است و این متناقض است. 
وی افزود: کسی که مردم و ملت ایران را تحت فشار می گذارد و هر روز دیگران را می فرستد و تشویق می کند که با ایران تعامل نداشته باشند در واقع فشار ترامپ تنها علیه ملت ایران نیست علیه تمام شرکت هایی است که با ملت ایران در حال فعالیت هستند. 
وی ادامه داد: بنابر این ، این دو با هم سازگار نیست من پیش شرطی ندارم، اگر دولت آمریکا آماده است راجع به پرداخت غرامت هایی که به ملت ایران پرداخت کند از سال 32 تاکنون به خاطر مداخلات در زندگی مردم در کشور ایران آماده ایم برای مذاکره که چگونه می خواهد این غرامت ها را پرداخت کند. 

*آمریکا بدهکار ملت ایران است


رئیس دولت دوازدهم گفت:آمریکا بدهکار ملت ایران است و به خاطر مداخلات متعدد در کشور ایران هم بدهکار عذرخواهی است و هم بدهکاری اش را پرداخت کند ما همواره در تاریخ اهل مذاکره بودیم و هستیم. 
روحانی در پاسخ به اینکه شبی که ترامپ از برجام خارج شد شما در صحبت با مردم به اروپائی ها مهلتی دادید.با گذشت این چند ماه آیا تعهدات قابل قبولی از سوی اروپائیان می بینید و فکر می کنید منافع برجام می ارزد که در برجام باقی بمانیم، گفت: آمریکائی ها اول دنبال این بودند که بقیه کشورهای1+5 را با خود همراه کنند به همین دلیل ترامپ در 22 دی ماه سال گذشته از شرکایش خواست که مذاکره مجدد را شروع کنند . 
وی ادامه داد:موفق نشد و کسی پاسخ مثبت نداد و ناچار شد بگوید تنهایی از برجام خارج می شود که در اردیبهشت ماه از برجام خارج شد. هدفش این بود که بعد از خروج امریکا از برجام ایران هم بلافاصله از برجام خارج شود تا بتوانند پرونده را به شورای امنیت ببرند . 
رییس جمهوری اضافه کرد:ما یک دستاوردی داریم در برجام و آن قطعنامه 2231 است که این قطعنامه اولا قطعنامه های قبلی را ملغی می کند و همه کشورهای جهان را دعوت می کند که از برجام پشتیبانی کنندو در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند و پیمان بین المللی مستحکم است. 
روحانی افزود: ترامپ می خواست همه این دستاوردها را از ما بگیرد. آمریکا می خواست به تنهایی بیاید روبروی ایران برای تحریم و می خواست همه دنیا را وادار کند به تحریم. الان هم همه دنیا را وادار می کند به تحریم ایران. ولی در این کار ناموفق بود یعنی هم اروپایی ها مخالفت کردند و روز دوشنبه امریکا می خواهد اولین قدم را بردارد. اروپائی ها در برابر امریکا ایستادگی کردند و قانون ممانعت از تحریم را اعلام کردند وگفتند هر شرکتی که با ایران کار می کند و اگر می خواهد حرف امریکا را قبول کند و ایران را تحریم کند اروپا آن را تحریم می کند. 

**اروپا امروز روبروی امریکا ایستاده است
رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:اروپاامروز روبروی آمریکا ایستاده، اروپایی که همیشه متحد امریکا بوده است. ما امروز در جهان تنها نیستیم به جز چند کشور معدود، طرفدار ایران هستند ایران کشوری که در هر تعهدی که قابل اعتماد است می شناسند. 
رییس جمهوری گفت:مهلتی که به اروپا دادیم در دسترس است ودیگران یعنی 1+4 می توانند فشار امریکا را جبران کنند و برجام حفظ شود. 
وی اظهار داشت:به نظر من از نظر سیاسی اروپائی ها سنگ تمام گذاشتند یعنی موضع گیری کردندحرف زدندومقررات وضع کردند و به صراحت کار امریکا را غیرقابل قبول دانستند نه تنها آنها مابقی جهان هم به این صورت است .ولی در مقام عمل باید برنامه ریزی کنند که چگونه می خواهند جبران کنند. 
روحانی افزود:ما در این زمینه دراروپا از نزدیک مذاکره کردیم و با چین و روسیه مذاکره کردیم. همه این ها قولشان براین مبنا است که به تحریم اعتنا نخواهیم کرد. مشکل شرکت هایی است که تحت فشار امریکا تحت تاثیر قرار گیرند و بنابراین به نظر من منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و جلسه ای در اواخر ماه اوت بنااست برگزار شود بین ایران و پنج کشور دیگر. مخصوصا با اتحادیه اروپا و در حاشیه اجلاس سازمان ملل در سطح وزرا قرار است صحبت شود. 
وی اضافه کرد:در واقع اساس تحریم برمی گردد به سه ماه آینده که آمریکا می خواهد در نفت و بانک وارد عمل شود،و قولی که اروپا و چین و روسیه دادند این است که بتوانند ایستادگی کنند برای فروش نفت و هم روابط بانکی ما با دنیا حفظ شود. 

*در روابط خارجی منافع ملی مهم است


رئیس جمهوری درپاسخ به اینکه آیا در ادامه برجام چین و روسیه به تعهدات خود عمل می کنند یا خیر؟ اضافه کرد: در روابط خارجی، منافع ملی ما مهم است، البته رابطه ای که با روسیه و چین داریم با اروپا قابل مقایسه نیست، رابطه بیشتر و بهتری داریم، چین است که در زمینه هسته ای راکتور اراک را دنبال می کند، چین است که بزرگترین شریک تجاری ما با ما معامله می کند.در مذاکرات با مقامات چینی در حاشیه سازمان اجلاس شانگهای آنها متعهد بودند که به روابط خود با ایران ادامه دهند؛ ممکن است اشکالی از نظر اجرای تعهدات تفاوتهایی کند ولی هم چین وهم روسیه به صراحت می گویند که به تعهدات خود عمل می کنیم و دیدم در قرارداد توتال وقتی توتال گفت خارج می شوم شرکت چینی گفت ادامه می دهم .بنابراین ما روابط خوب با همه دنیا می خواهیم ولی در شرایط فعلی کشورهای اسیایی برای ما اهمیت دارند . 
روحانی افزود:روابطی که با چین و آ سه آن داریم ووارد پیمان مودت شدیم روابط ما رو به گسترش است ومانعی برای گسترش با اروپا نداریم و در حال ادامه روابط هستیم . 

*سیاست های ارزی دولت 


روحانی در پاسخ به اینکه سیاست های ارزی جز دغدغه های مردم است و نرخ ارز در 4.5 سال دولت های شما از آهنگ قابل قبول برخوردار بود اما در اسفند و شروع امسال با التهابات مواجه شد، گفت: یک سری مشکلات و بیماری های اقتصادی داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل هم نیست، برخی مربوط به قبل از انقلاب و برخی مربوط به بعد از انقلاب است و مشکلاتی که دربانکها وموسسات اعتباری ما هست . 
رییس جمهوری افزود:موضوع نقدینگی یکی از مواردی است که در شرایطی این نقدینگی حرکت می کند تخریب هایی را به وجود می آورد؛ چرا نقدینگی حرکت می کند به خاطر اینکه اعتماد مردم به آینده متزلزل می شود.چرا ارز بالا پایین می شود بجز مساله نقدینگی داخلی، دسترسی ما به ارز مورد بحث بوده و ممکن است ارز به اندازه کافی داشته باشیم ولی دسترسی ما به دنیا یامساله ورود اسکناس به ایران وطلا در شرایطی تغییرکند؛اینها دست به دست هم می دهد وتوقع ها و انتظاراتی که برای آینده دست به دست هم می دهند برای شرایط جدید. 
روحانی گفت:در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم، روند ما اینگونه بود که ابتدا که دولت را شروع کردیم ارز کاهش پیدا می کرد و ما چاره جویی می کردیم که چطور جلوی کاهش ارز را بگیریم ؛ دکتر سیف می گفت که دلار سه هزار تومان است اما می شد 2700 تومان. دلیلش این بود که به آینده امیدوار و خوشبین بودند می دانستند روابط ما با دنیا در حال بهتر شدن است وسرمایه ها وارد کشور می شود، شرایط اقتصادی برای فعالیت اقتصادی بهتر می شود .که قیمت ارز را متعادل کرده بود ودر مذاکرات برخی منابع ارزی ما آزاد می شد . 
رئیس جمهوری اضافه داشت: مشکل ارزی از کی شروع شد ودو عامل باعث این مسایل شد؛هر دو اینها در دی ماه پارسال آغاز شد؛ دیماه پارسال در پنج دی یک اعتراض هایی از یک شهر ایران شروع شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد؛ بعضی معترض و بعضی دنبال اغتشاش بودند؛ هرچه بود این اغتشاش ها مهار شد و مردم احساس کردند که اگر اعتراض به حقی دارند عده ای دارند سوء استفاده می کنند . 

 

* التهابات ارز قابل کنترل بود


رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود:متاسفانه خارجی ها مخصوصا آمریکایی ها فکر کردند با فشار می توانند مشکلات اقتصادی ما را بیشتر کنند. 22 دی ماه ترامپ اعلام کرد اگر دیگران نیایند به تنهایی از برجام خارج می شوم. 
وی گفت:حوادث داخلی و هم خارجی دست به دست هم داده و نگرانی برای جامعه بوجود آورد.از طرف دیگر روابط بانکی ما با دنیا مشکلاتی پیدا کرد. از زمانی که ترامپ روی کار آمد با شعارهایی که داد و فشارهایی که آورد در کنار هم در فروردین التهاب بزرگ و جهش ایجاد شد. تصمیماتی اتخاذ شد تا التهاب کنترل شود. 
رییس جمهوری افزود: این التهاب قابل کنترل بود اگر همه با هم همکاری می کردند .یعنی خریدار ارز و فروشنده وصراف، بانک واردکننده و صادرکننده. اگر همه با هم درکنار هم بودیم طرح می توانست موفقیت های خوبی داشته باشد .به مردم گفتیم هر چه می خواهید وارد کنید ارز به شما می دهیم با قیمت مناسب. البته قیمت 4200 تومانی که گفتیم بطور طبیعی بر مبنای تفاضل تورم افزایش پیدا خواهد کرد.



* سوءاستفاده ها را باید با سازوکار مدیریتی کنترل کرد


رئیس جمهوری اظهار داشت: پیش از این یک عده ارز گرفته و سوء استفاده کردند؛ جنس را وارد نکردند یا بخشی را در بازار آزاد فروختند؛ بنابراین، طرح به گونه ای شد که در کنارش رانت و فساد به وجود آمد؛ این مساله با اردیبهشت و اعلام خروج آمریکا از برجام همزمان شد. 
رئیس دولت دوازدهم گفت: در خردادماه به این ذهنیت رسیدیم که روند بسته پیشنهادی ارز در شرایط فعلی دیگر کارایی ندارد.هم شرایط جدیدی پیدا کردیم و هم سوء استفاده هایی که انجام می شود. 
وی افزود:این سوءاستفاده ها را اگر نتوانیم از نظر ساز وکار و مدیریتی کنترل کنیم، با دادگاه و پلیس نمی توان کنترل کرد؛ بخشی را می توان برخورد کرد اما نمی شود همه این ها را کنترل کرد. بنابراین به فکر بسته پیشنهادی جدید افتادیم.
وی ادامه داد:این را از خرداد و در دولت و خارج از دولت بحث کردیم؛ یک مقدار هم خرداد می خواستم بعد از ماه رمضان این بسته را مطرح کنم اما شرایط فوتبال و حضور در جام جهانی شرایط را برای مصاحبه نامناسب کرده بود؛ مردم در آن زمان سرشان به بازی های جام جهانی گرم بود.


*بسته جدید ارزی رانت را محدود می کند


رئیس جمهوری افزود: بسته جدید ارزی کاملا با بسته گذشته تفاوت های اساسی دارد؛ در بسته گذشته در واقع بانک مرکزی بار سنگینی را بر دوش می گرفت و می گفت من متعهدم و همه ارزها را با قیمت قابل قبول تامین می کنم؛ از آن طرف شرایطی بود که ایجاد رانت می شد و مشکل درست کرده بود؛ در شرایط جدید تعهد بانک مرکزی خیلی کمتر است؛ یعنی امروز بانک مرکزی ما برای کالاهای ضروری و اساسی از جمله مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی متعهد است با قیمت متعادل و یا حتی قیمت ثابت – یعنی دولت یارانه را پرداخت می کند - وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توافق های خود را انجام دادند و این فهرست جدید را تا شب به بانک مرکزی اعلام می کنند حتما تا الان به بانک مرکزی اعلام شده است. 
وی ادامه داد: مردم باید اعتماد داشته باشند نوسانات ارز تاثیری روی آن فهرست ندارد؛ یعنی با یک اطمینان و اعتماد به آینده می توانند نگاه کنند.در جلسه هیات دولت به وزیران گفتم که این ارز 4200 تومانی برای کالای اساسی است و ادامه خواهد داشت؛ یعنی حداقل مردم باید بدانند تا پایان فروردین سال آینده برای کالای اساسی این نرخ دست نمی خورد. 



*فهرست کالاهایی که دولت با ارز رسمی برای مردم تامین می کند اعلام می شود 


رئیس جمهوری گفت: این کالاهای اساسی بازتر از آنچه که در ذهن مردم وجود داشت است، مثلا حبوبات و شوینده ها را اضافه کردیم و این فهرست را اعلام خواهیم کرد. 
رئیس جمهوری اظهار داشت: ارزی که داده می شود باید به طور شفاف به مردم گفته شود که چقدر ارز داده ایم به چه کسانی داده ایم و بناست چه کالایی بیاورند. قرار ما با وزیران این است که ارز 4200 تومانی را ، تا رسیدن به دست مصرف کنندگان همه نظارت کنند. 
رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چقدر امکان کنترل این ارز وجود دارد؟ گفت: در گذشته چند هزار قلم کالا مطرح بود و کنترل آن بسیار سخت بود؛ ما می خواستیم کنترل کنیم و خیلی پرونده در سایه آن کنترل ها تشکیل شده است اما الان اقلام محدود شده است؛یعنی وزارت جهاد کشاورزی می گوید من مشکلی برای کنترل ندارم؛ یعنی کنترل نهاده های دامی و کشاورزی که جزو همین ارز است، خیلی آسان تر خواهد بود. 
وی افزود:اگر اقلام اساسی مردم را داخل نوسانات ارزی قرار دهیم نگرانی ایجاد می کند و اقشار دهک های پایین در فشار شدید قرار می گیرند؛ اما این بخش بین 15 تا 20 میلیارد دلار در سال باید پرداخت کنیم؛ این را دولت متعهد است و بانک مرکزی این پول را تا پایان فروردین سال آینده با این قیمت ثابت تامین می کند. 
وی ادامه داد:بقیه ارز در یک بازار می آید و بازار این قیمت را تعیین می کند؛ البته در اواخر بسته قبلی این طرح تحت بازار دوم آمد اما مشکلش این بود که ارز همه صادرات وارد این بخش نمی شد؛ الان برنامه ریزی این است که تمام صادرات غیرنفتی به این بازار بیاید؛ در سال 40 تا 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که ارز آنها وارد این بازار می شود و حتی تصمیم گرفتیم فرآورده های نفتی هم به این بازار بیاید؛ بنابر این یک بازار بزرگی است و رقم بزرگ ارز تشکیل می شود. 
روحانی با طرح این سوال که چه کسانی از این ارز برداشت می کنند؟ گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ببیند چه چیزی برای کشور لازم است که وارد شود؛ ما یک لیست اقلام ممنوعه اعلام کردیم که این ممنوعیت همچنان وجود دارد؛ اقلامی که آزاد است بر مبنای ثبت سفارش و چارچوبی که وزارت 'صمت' مشخص کرده است، به بانک مرکزی اعلام می شود و بانک مرکزی ارز را در اختیار آنها قرار می دهد.
رئیس جمهوری ادامه داد:بنابراین، یک بخش ارز 4200 تومانی است که ما متعهد به تامین آن هستیم و یک بخش دیگر ارز به بازار آزاد می آید و این بازار قیمت را مشخص می کند. 
رئیس دولت دوازدهم گفت:اجرای این طرح از فردا آغاز می شود؛ بخش هایی از آن ممکن است تا دو سه روز آینده طول بکشد؛ بازار خودش را اصطلاحا پیدا می کند و ارز در بازار آزاد نرخی پیدا می کند که از نظر ما نرخ متعادلی خواهد بود؛ منتها دولت در این نرخ گذاری وارد نمی شود.بخاطر اینکه همه ارز صادراتی به این می آید، در واقع با عرضه و تقاضا کنترل می کنیم. 
وی افزود: این ارز حواله است؛ البته چون صرافی ها از فردا فعالیتشان آزاد می شود و ورود اسکناس و طلا آزاد می شود و حتی بدون گمرک و مالیات بر ارزش افزوده، مقداری تسهیل می شود. 
وی ادامه داد: صرافی ها از فردا می توانند در چارچوبی که بانک مرکزی به آنها اعلام می کند ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهند؛ بانک مرکزی باید موارد را مشخص کند؛ 35 نیازمندی وجود دارد که از قبل تعیین شده است. 
رئیس جمهوری اضافه داشت: قبلا اگر مردم دلار خود را به بانک می بردند، این رفتار قاچاق بود که از فردا دیگر ممنوع نیست؛ قبلا چون بانک این پول را دریافت می کرد، به سپرده گذار می گفت من به ریال حساب می کنم و به شما می دهم؛ الان در بسته جدید، بانک مرکزی متعهد است که هر کس اسکناس در بانک به عنوان سپرده می گذارد همان ارز را با سود پرداخت کند؛ این باعث اعتماد مردم می شود و دولت متعهد است؛ همه این ها در کنار هم باعث می شود بازار را متعادل کند چون ارز به میزان نیاز جامعه داریم. 



*ارز ابروی ملی ما هم هست؛مردم و دولت باید در کنار هم ان را مدیریت کنند


رئیس دولت دوازدهم گفت: در تمام این طرح ها دولت و مردم باید در کنار هم قرار گیرند؛ مردم باید این جور در نظر بگیرند که امروز ارز به یک معنا آبروی ملی ما هم هست و این آبروی ملی را باید همه با هم با همکاری یکدیگر حراست و حفاظت کنیم؛ اگر دولت تلاش کند ارز بیشتر بیاورد و مردم تلاش کند این ارز را جمع کنند و به گوشه ای ببرند، هیچ وقت ما موفق نمی شویم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی، با تاکید بر اینکه دولت و مردم باید در کنار هم قرار گیرند، افزود: اگر مردم به دولت اعتماد کنند که با همه تلاش به دنبال حل مشکلات است، هیچ کس نمی تواند ما را شکست دهد و هیچ وقت تحریم به اهدافی که آنان در نظر دارند دست نمی یابد. 

*اگر متحد باشیم این تحریم هرچه زودتر شکسته می شود


وی گفت: تحریم فشار به ما می آورد اما فوایدی هم دارد ولی ما حتما به سلامت عبور می کنیم .من معتقدم اگر متحد باشیم این تحریم هرچه زودتر شکسته می شود؛ اگر ما متحدانه با هم کار کنیم خیلی زود آمریکا را پشیمان می کنیم؛ اگر بتوانیم با دنیا خوب کار کنیم و تلاش کنیم، آمریکایی ها می فهمند تحریمشان بی اثر است و نمی تواند تاثیرگذار باشد؛ در این شرایط آمریکایی ها زودتر برمی گردند. 
رئیس جمهوری اضافه کرد: ترامپ یک قدم برگشته است؛ او باید چند قدم برگردد؛ باید حداقل به قبل از دوران خودش برگردد تا شرایط مناسب برای منافع ایران، آمریکا و جهان بهتر تضمین شود. 
رئیس دولت دوازدهم گفت: هرچه متحدتر کار کنیم، آمریکا را زودتر پشیمان می کنیم؛ ما می توانیم تحریم را از بین ببریم؛ این دست خود ماست؛ اگر سوال کنید این تحریم چند ماه طول می کشد من می گویم زمانش دست ماست؛ یعنی اگر همه قوای ما کنار هم قرار گیرند، ما این تحریم را خیلی سریعتر خاتمه می دهیم؛ اگر از هم فاصله بگیریم و بی تحملی نشان دهیم حتما این تحریم طولانی تر می شود. 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «برخی فعالان اقتصادی معتقدند بهتر بود دولت همین 15 تا 20 میلیارد دلار کالاهای اساسی را هم در بازار ثانویه پرداخت می کرد، نظر شما چیست؟» افزود: ممکن است عده ای نگرانی داشته باشند؛ اما توجه داشته باشیم که ما قبلا همین ارز را برای کالای اساسی با نرخ 3800 تومان می دادیم و کنترل می کردیم و با همان قیمت به دست مردم می رساندیم. 
رئیس جمهوری ادامه داد: مردم به جز اینکه باید تا آخر سال نسبت به تامین کالاهای اساسی مطمئن باشند، حتی راجع به آب و برق و حمل و نقل تلاشمان این است که هیچ التهابی در این زمینه ها رخ ندهد؛ به نظر من قابل کنترل است؛ دستگاه های نظارتی دولتی و غیردولتی همه دست به دست هم بدهند که این کالاها به قیمت مناسب به دست مردم برسد.



*از نظر امنیت ملی احساس نگرانی ندارم


رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال تنش و جنگ در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا را می دهید؟» گفت: منطقه ما جنگ هایی را داشته و دارد؛ الان در یمن و سوریه مشکلات جنگ وجود دارد؛ نیروی خارجی در سوریه وجود دارد اما روند منطقه ما به سمت امن تر شدن است؛ مسلما شرایط ماه های آینده سوریه بهتر از الان خواهد بود؛ تروریست ها قدم به قدم عقب نشینی می کنند و نیروهای خارجی ناچارند از سوریه خارج شوند؛ عراق از گذشته امن تر است؛ در یمن هم عربستان و امارات به این نتیجه خواهند رسید که این فعالیت نظامی اثر ندارد و باید از راه سیاسی مسایل خود را حل کنند.
رئیس جمهوری اظهار داشت: به دلیل حضور و فعالیت مردم در کشورهای مختلف و ضربه های اساسی که به تروریسم خورده است، امنیت منطقه در آینده بیشتر خواهد بود.


*ایران همواره طالب صلح و نگهدارنده آن در منطقه بوده و هست 


رئیس جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال صلح بوده است و امروز هم دنبال صلح هستیم؛ نه در نظام 40 ساله جمهوری اسلامی، حتی 200 سال پیش هم ایران هیچ وقت شروع کننده جنگ نبوده است. 
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه اراده ما بر صلح و دوستی است، گفت: ما با همسایگانمان روابط خوبی داریم؛ با 2 همسایه هم اگر روابطمان خوب نیست ما آماده ایم که به روابط مناسب برگردانیم؛ تا این مردم ما و نیروهای مسلح در صحنه هستند، به نظر من خطر جنگ و تجاوزی نسبت به ایران وجود ندارد؛ این مساله، به وحدت و انسجام درونی ما وابسته است.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر در جریان مطالبات مردم هستید؟ افزود: مردم مرتبا با ریاست جمهوری از تلفن و نامه در تماس هستند؛ وزیران ما مرتبا به شهرها و استان های متخلف می روند؛ در فضای مجازی هم من مقداری وقت می گذارم و نظرات مردم را می بینم؛ حتما ما از وضع مردم مطلع هستیم؛ مردم ما امسال با فشار شدیدی مواجه بودند؛ از یک طرف بخاطر خشکسالی مشکل آب داشتیم؛ در کنار آب مشکل برق پیدا کردیم چون نیروگاه های برقآبی دچار مشکل شد؛ در کنار آن مشکل زیست محیطی داشتیم، اما درعین حال مردم ما مردم نجیب و صبوری هستند و می خواهند مشکلات با دست خودشان حل شود.
این همه دنیا فشار روانی می آورد و همه رسانه ها جمع می شوند تا یک روز را برای اعتراض مردم مشخص کنند؛ مشاهده می کنید که مردم ما نمی آیند و تعداد معدود و ناچیزی به خیابان می آیند که این نشان صبر، هوشیاری و توجه مردم است.
روحانی گفت: من به عنوان کسی که امنیت ملی را می شناسم در این شرایط نگرانی ای از نظر امنیت ملی ندارم و احساس نگرانی ندارم؛ ما در سیاست خارجی، روند ما روابط سیاسی بهتر با دنیا است؛ امروز مشاهده می شود که با غرب و شرق – آمریکا که هیچ وقت رابطه نداشتیم و شرایطش جداست - همیشه روابط بهتری داشتیم و این روابط را ادامه می دهیم؛ من آینده منطقه را توام با امنیت و صلح وثبات بیشتر می بینم. 
رئیس جمهوری افزود: در زمینه مسایل نفتی و تهدیدهای آمریکایی ها، به زودی هیات هایی را به کشورهای دیگر اعزام می کنم؛ مبنای ما صحبت کردن و حرف زدن از طریق منطق و گفت وگو است و این روند را ادامه می دهیم؛ مردم نباید نگرانی داشته باشند از اینکه دولت ایران و نظام ایران تصمیم به تهاجم، ناآرامی و جنگ دارد؛ به هیچ عنوان این چنین نیست؛ من به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی می گویم برنامه ما همچنان برنامه صلح آمیز است؛ البته در برابر حرف زور می ایستیم و وقتی می ایستیم پاسخ مثبت می گیرم و تا الان پاسخ مثبت گرفته ایم. 
رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم منافع ما زیر پا گذاشته شود، گفت: در برابر تجاوز همیشه مدافع خوبی بودیم و همچنان هستیم ولی من هیچ علامت و دلیلی را نمی بینیم که منطقه ما در آینده با ناآرامی روبرو شود.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه تلاش های خارج از کشور برای سوارشدن روی موج مطالبات مردم وجود دارد و حتی صحبت هایی از تغییر نظام می کنند، نظر شما چیست؟ افزود: چه نظامی تغییر می کند؟ آن نظامی که بر مبنای انتخابات و آرای مردم نباشد؛ یعنی اگر مردم با صندوق آرا مسوولان خود را انتخاب می کنند، تا جمهوریت و اسلامیت را حفظ کرده ایم، این نظام همیشه ثابت است.
 

*هرچه ما دموکراسی را تعمیق ببخشیم، نظام مستحکم تر می شود 


دکتر روحانی اظهار داشت: هرچه ما دموکراسی را تعمیق ببخشیم، نظام ما مستحکم تر می شود؛ مردم بدانند هر دو سال پای صندوق هستند و می توانند نماینده مجلس و رئیس جمهوری را انتخاب کنند و ما همه چیز را شفاف در اختیار مردم قرار دهیم؛ ما بتوانیم با شفافیت با فساد مبارزه کنیم؛ امروز یکی از پایه های مبارزه با فساد شفافیت است؛ باید باورمان شود که این کشور از آن مردم و با رای مردم است.
وی گفت: من معتقدم اگر اصول قانون اساسی را به دقت اجرا و پیاده شود، من به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی بیشتر از گذشته دنبال کنم و مردم بدانند که پای صندوق آرا آزاد هستند که رای خود را به صندوق بریزند، نظام ما هیچ گاه صدمه نخواهند دید؛ اما اگر ببینند در جامعه فساد وجود دارد و ما با فساد برخورد نمی کنیم، ما تعارف داریم و در فساد خط قرمز داریم، این قوه و آن قوه فرق می کند، ما در انتخابات می خواهیم فرد یا حزب خاصی را حاکم کنیم؛ اگر این دموکراسی را تعمیق ببخشیم و در همه زمینه ها خواست مردم را توجه کنیم؛ حتی اگر یک روزی در مساله ای اختلاف نظر داریم و برای مهم است، چرا پای صندوق آرا نیاییم؟ مگر کمر اصل 59 قانون اساسی بیل خورده است؟ اگر مساله ای بسیار مهم در سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی و فرهنگی است مشکل ندارد؛اصل 59 برای ما پیش بینی کرده است؛ اصل 59 نظام را تثبیت می کند. 
رئیس دولت دوازدهم گفت: ما هر مقدار به مردم تکیه کنیم و در کنار مردم باشیم و به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم، مردم ما اسلام، ایران، وحدت و تمامیت ارضی را می خواهند.
وی افزود: من هیچ نگرانی از بابت نظام ندارم؛ اینها حرف های کودکانه ای است که مثلا چهار نفر در آمریکا که سالها با یک مشت تروریست در تماس هستند و کنار آنها می نشینند، آن هم گروهک تروریستی که مردم از عمق جان نسبت به آنها نفرت دارند، منافقینی که در زمان جنگ رفتند با صدام متحد شدند و از پشت به مردم ما خنجر زدند، منفورترین گروهک در تاریخ ایران هستند؛ آنها ممکن است تصورات این چنینی برای آنها ایجاد شود. اما به نظر من امروز نظام ما از همیشه مستحکم تر است؛ من به مجلس و قوه قضائیه احترام می گذارم؛ ما در جلسات سه قوه که برای هماهنگی اقتصادی داریم، در مسایل اساسی کاملا متحد هستیم؛ رهبری ما که مسوولیت سنگینی دارند با همان استحکام نظارتشان را انجام می دهند. 
روحانی گفت: به نظر من هیچ دغدغه ای نسبت به آینده نظام و ایران نباید داشته باشیم؛ این معنایش نیست که امروز مشکل آب، برق، محیط زیست و مشکل زندگی مردم نداریم، کاملا می دانیم مشکل داریم ولی مردم ما باید بدانند ما شبانه روز تلاش می کنیم ؛ممکن است در یک جا صددرصد و یک جا 70 درصد موفق باشیم؛ از روز اول چرا به دنبال برجام رفتیم؟ فقط به فکر راحتی مردم بودیم؛ اگر دنبال برجام رفتیم به این خاطر بود که صادرات، واردات،حمل ونقل و بیمه راحت تر انجام می شود؛ 
رئیس جمهوری گفت: الان هم آثار آن را می بینیم؛ همین امروز که مردم ما دچار فشار هستند شرایط صادرات و خدمات ما از همیشه بهتر است؛ در بورس اینکه دیده می شود در یک روز چند هزار واحد بورس ما افزایش پیدا می کند نشان دهنده امید مردم است؛ وقتی بورس رونق دارد یعنی نقدینگی درست هدایت می شود. 
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: وقتی صادرات رونق پیدا می کند، یعنی نقدینگی به سمت صادرات می رود؛ به نظر من در این شرایط هم تولید ما می تواند افزایش پیدا کند، هم اشتغال کاهش پیدا نکند؛در سه ماه اول سال به توفیق مبارکی رسیدیم که در سالهای گذشته سابقه نداشته است؛ نه تنها متقاضیان کار جذب شدند، از بیکارهای قبلی هم تعدادی جذب شدند؛ یعنی اینکه 756 هزار نفر در بهار امسال نسبت به بهار پارسال اشتغال خالص پیدا کردند معنی اش این است که راه داریم؛ معنی اش این نیست که بیکاری تمام شده است؛ سه میلیون بیکاری همچنان وجود دارد و باید این مسیر را ادامه دهیم.
وی گفت: این شرایط برای مردم سخت است و دولت باید به فکر دهک های پایین باشد؛ در این زمینه به بسته ای جدید فکر می کنیم که به موقع اعلام می کنیم؛ همه افراد که عضو کمیته امداد و بهزیستی بودند و در طول یک سال یارانه آنها را افزایش دادیم، باز هم یارانه آنها را افزایش می دهیم و این افزایش را بیشتر می کنیم؛ تامین بسته غذایی را ادامه می دهیم.
روحانی گفت: هم باید به اقشار کم درآمد کمک شود، هم باید بازار ارز ما متعادل شود که دولت همه تلاش خود را انجام داده و می دهد و امیدوارم مردم در روزها و هفته های آینده شاهد بازار متعادلی باشند. 
رئیس جمهوری در مورد بهبود روابط سیاسی با دنیا گفت: از نظر سیاسی بسیار مهم است؛ در روزی که ترامپ می گوید من اولین مرحله تحریم را اجرا می کنم، اروپا می گوید اگر کسی ایران را تحریم کند من او را تحریم می کنم؛ این حادثه مبارکی است که اولین بار است ما می بینیم؛ کار مهمی است که به معنی موفقیت و پیروزی ملت ما است؛ این مسیر و این راه را ما با کمک مردم ادامه می دهیم. 



*محبوبیت من مهم نیست، خدمت به مردم اهمیت دارد


رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال که برخی می گویند روحانی 97 با روحانی 96تفاوت دارد و فکر نمی کنید باید نگران کاهش محبوبیت باشید؟ گفت: محبوبیت من چیز مهمی نیست، مهم این است که بتوانیم به مردم خدمت کنیم؛ اگر مردم ببینند که داریم خدمت می کنیم، در برابر تلاش مسوولان قدردانی کردند و می کنند.
وی افزود: اینکه من با 96 فرق کردم خب. برخی می گویند در سیاست خارجی روحانی فرق کرده است؛ نظرات من در این زمینه هیچ تفاوتی نکرده است و باز هم معتقد به تعامل سازنده با دنیا هستم و معتقدم باید روابطمان را با دنیا و منطقه صمیمی کنیم؛ حالا اگر کسی از تعهدی خارج شده و میز مذاکره را ترک کرده، خب. در برابر او نمی توان تغییر نکرد؛ نمی توان گفت چرا روحانی در تابستان و زمستان یک طور می پوشد؟ 
وی ادامه داد: همین اسلامی که دستور داده با صلح و صفا رفتار کنیم، می گوید در برابر متجاوز بایستیم؛ باید تواضع کنیم. اما در برابر متکبر نباید تواضع کنیم؛ لحن امروز ما در برابر آمریکا نمی تواند با 95 و 96 یکسان باشد؛ او آغازگر است؛ آیا می توانیم در برابر این رژیم لحن خود را تغییر ندهیم؟ 
روحانی گفت: اصول سیاست خارجی ما تغییر نکرده است؛ در سیاست داخلی هم نظرم تغییر نکرده است؛ همیشه معتقدم نظر و رای مردم چیزی است که همه ما باید به آن احترام بگذاریم.
رئیس جمهوری گفت: در شرایطی هستیم که سیاست دولت تغییر نکرده است می گویند روحانی از لحاظ جناحی چپ و راست؛ روحانی به چپ نزدیک تر بوده به راست چرخش کرده و من هیچ چرخشی نکردم و همان نظری که سال 92 داشتم نه 96 قول هایی که به مردم دادم بلکه همان قول هایی که به مردم دادم بر همان مبنا حرکت می کنم.
روحانی افزود: تردید ندارم اساس راحتی و آینده خوب مردم در سایه اعتدال است. تندروی ها، افراط گری ها، جداشدن از هم و روبروی هم ایستادن به نفع ما نیست، به ضرر جامعه است و باید به همه جناح ها احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: همانطور که چندی پیش در سخنرانی نزد مسئولان دولت گفتم که در این شرایط دست همه را می بوسم هر جناحی هستند و هر تفکری دارند و باز هم خم می شوم و دست مردم را می بوسم. ما نیازمند وحدت و اتحاد بیشتر هستیم و به مردم می گویم با کمک مردم و مدد الهی از مشکلات عبور می کنیم و این مشکلات بلندمدت نخواهد بود اگر همه با هم متحد شویم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر صادرات خود را افزایش دهیم، تولید را بالا ببریم و انصاف را رعایت کنیم و با فساد مبارزه کنیم و شفافیت را بیشتر کنیم،از این مشکلات عبور می کنیم و این مشکلی نیست که ما را زمین گیر کند.
روحانی افزود: امریکا قادر نیست کاری کند که ما در برابر آن زانو بزنیم و ملت ما این کار را نخواهد کرد ولی شرط آن این است که باید به هم انصاف داشته باشیم و منافع مردم و کشور را درنظر بگیریم که به نظر من اکثریت قاطع مردم این چنین هستند و اگر تخلفاتی در گوشه ای از کشور می شود طبیعی است که در جامعه ای که رانت شروع شود عده ای به سمت سوءاستفاده بروند.
وی در پاسخ به اینکه برخورد دولت با کسانی که در شرایط فعلی عده ای تخلف کردند و قاچاق به عراق و افعانستان شد و الان هم نگرانی هست که در کالاهای اساسی قاچاق معکوس اتفاق بیافتد دولت در برخورد با کسانی که خیانت می کنند به بیت المال و به هزاران میلیارد هم راضی نیستند چه کسانی که در دولت باشند و چه بیرون دولت چه برخوردی دارد، گفت: با مفسد و فاسد و کسی که اخلال می کند و فسادی را انجام می دهد و حقوق مردم را تضییع می کند باید قاطعانه برخورد کنیم و هیچ رحمی نباید کرد.
رئیس جمهوری افزود: به فردی که دولت در این شرایط ارز در اختیارش گذاشته تا کالا وارد کند بیرون ببرد و این ارز را برنگرداند و کالا هم وارد نکند بطور قاطعانه گفتم ما یک مهلتی سه ماهه دادیم تا همه آنهایی که ارز بردند باید ثابت کنند کالای موردنیاز را وارد کشور کردند.
روحانی ادامه داد: گمرکات ما الان فعال تر از گذشته است و هم در ترخیص فعال تر شده و دستور دادم مقررات دست وپا گیر که به خاطر احتیاطی که داشتند ترخیص کالا طول می کشید تسریع شود. مخصوصا کالاهایی که موردنیاز عامه مردم است و از طرف دیگر مراقبت کنیم از کسی که پول گرفته و از کدام گمرک جنس آورده و محاسبه شود پولی گرفته با جنسی که آورده است متعادل است یا خیر.
وی تصریح کرد: حتما فساد بوده و رانت ایجاد شده و من یکی از نگرانی هایم این بود که چگونه با این رانت و فساد مبارزه کنیم. اما هر چیزی که به صورت یارانه ای در کشور اعم از سوخت ، نان و یا آرد که به مردم داده می شود درست است که کمک به مردم است ولی در کنار آن هم فساد و هم خروج هست ، یعنی از مرزها قاچاق می شود.
رئیس جمهوری یادآور شد: الان بنزین در کشور قاچاق می شود برای این که در کشور هزار تومان است ولی در کشور ترکیه 9 یا 10 هزار تومان و گازوئیل در کشور 300 تومان است و در عربستان سعودی سه هزار تومان و یا دارو ؛ هر چیزی که یارانه ای شد و اختلاف قیمت بین ما و کشورهای منطقه زیاد شد جایی است که رانت و فساد می اید.
روحانی گفت: اصل آن این است که اقتصاددانان می گویند یارانه ندهیم و کالا به قیمت باشد از لحاظ اصول درست است ولی در شرایط خاص که دشمن به ما فشار می آورد و مردم در فشار هستند باید یارانه بدهیم و کالاها را در اختیار مردم قرار دهیم و باید از مرزها مراقبت کنیم.
وی افزود: ممکن است یک یا دو مورد قاچاق از دست ما خارج شود. نیروی انتظامی و مرزبانی ما باید مراقبت کنند و برای اینکه مردم بدانند در جنوب مسئولیت مبارزه با قاچاق را به نیروی دریایی سپاه دادیم و مرز غرب و شرق امروز دست سپاه است و همه مسئولان و گمرکات باید دست در دست هم مراقبت کنیم و فساد را به حداقل برسانیم و با افراد فاسد هم بجنگیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد و هر مقامی تخلف کرد با او برخورد شود و دادگاه ها طبق قانون با آن برخورد کنند و دولت هم حامی خواهد بود و تلاش خود را در این زمینه مضاعف خواهیم کرد.
روحانی یادآور شد: در این زمینه روز گذشته وزیر دادگستری گزارش داد مبنی بر اینکه کارهایی که تعزیرات انجام می دهد تخلفات مهم را زمانش را کوتاه کردیم و رسیدگی آن حداکثر 10 روز است و نوشتم خوشحال کننده است که در زمان کوتاهی با متخلفان برخورد کنیم.
وی افزود: هم باید با فساد و رانت مبارزه کنیم و هم باید مدیریت ما به گونه ای باشد که فساد و رانت به حداقل برسد.
رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه نمایندگان سئوال از رئیس جمهوری را تصویب کردند و شما هم اعلام آمادگی کردید که به نظر گلایه آمیز بود در این مورد توضیح دهید، گفت: قبل از اینکه دولتی باشم ، مجلسی هستم و اگر در دولت 5 ساله رئیس جمهوری هستم در مجلس 20 سال نماینده مجلس بودم و همیشه مسئولیت هایی داشتم و کاملا مجلس را لمس می کنم و حقوق نمایندگان را حس می کنم.
وی افزود: نه تنها گله مند نیستم ، تشکر هم می کنم از نمایندگان ، منتهی به دو روش می توان با هم رفتار کرد. دو نفر شریک و یا دو نفر که در پیاده رو در کنار هم راه می روند یک زمانی باید کتاب قانون بگیریم و فرد بگوید که طبق ماده فلان چرا شانه ات به شانه من خورد و یه وقتی من اشتباه می کنم و سلام و علیک می کنیم و تمام می شود.
رئیس جمهوری ادامه داد: زمانی هم ما با هم شریک هستیم و با رفاقت با هم رفتار می کنیم و ممکن است 20 سال شریک باشیم و زمانی هم با هم دعوایمان شود و آن روز به سراغ قانون می رویم ، آن روزی که می بینیم نمی توانیم با تعامل و دوستی مسایل خود را حل کنیم به چارچوب قانون می رویم.
روحانی افزود: مجلس هر زمانی در چارچوب قانون می تواند حرکت کند و باید دقیق حرکت کند و من به عنوان رئیس جمهوری اگر دستگاهی ببینم از قانون فاصله گرفته تذکر بدهم ما با مجلس روابط خوب و نزدیکی داریم.
وی ادامه داد: هر زمان آنها خواستند من به مجلس رفتم و هر زمان خواستند آمدند نیاز نبود به این ولی حالا مجلس می گوید می خواهم طبق قانون عمل کنیم اشکالی ندارد اهلا و سهلا. ما هم طبق قانون عمل می کنیم و هر دو طبق قانون عمل می کنیم و آن سئوال می کنم و من تذکر قانون اساسی می دهم و با هم به پیش می رویم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: با همه این ها دوستی ما با مجلس محفوظ است و به همه نمایندگان احترام می کنم و حق آنها را سئوال می دانم ، ولی همه باید زمان را مراعات کنیم و تا جایی که می توانیم لازم نیست همه جا از حق قانونی استفاده کنیم و می توانیم از راه های نزدیک تر و ساده تر به اهداف خود برسیم.
روحانی گفت: مقصود این است که مشکلات مردم را در کنار هم حل کنیم زمانی که در مجلس بودیم یک روز در هفته بسیاری از وزرا نهار می آمدند مجلس و خیلی از مشکلات مطرح و حل می شد و می شد قانونی بگوییم چرا ناهار به مجلس می آیید بروید در دولت و ما سئوال می کنیم از شما و شما جواب بدهید.
وی افزود: قانون چارچوب ها را تعیین کرده ولی استفاده از حق قانونی در این گونه مسایل مهم حداقل باشد بهتر است از حداکثر ، ولی مجلس مجاز و مختار است وسئوال کرده و من به مجلس می روم و پاسخ می دهد و هیچ مشکلی ندارم.
رئیس جمهوری گفت: البته هم برای من فرصت خوب بوجود می آورد و خیلی از حرف ها هست که در مصاحبه سخت است بگویم ولی وقتی نماینده ای سئوال کرده آن زمان شرایطی است که خیلی صریح تر می توانم حرف بزنم و خیلی چیزها را واضح تر بتوان به مردم گفت و شاید این سئوال برای مردم مبارک باشد و یک سری اطلاعات و نکات در این فرصت به مردم گفته شود.
روحانی گفت: از مردم سپاسگزارم به خاطر روزهای سختی که پشت سر گذاشتند و صبر کردند و به مردم عرض می کنم دولت با همه توان کوشش کرده مشکلات را کاهش دهد.
وی افزود: در زمینه آب قدم های خوبی برداشتیم. در بهره وری آب کشاورزی با کارهایی که در 5 سال گذشته انجام شده 30 درصد بهره وری بیشتر شده است و در آبیاری های مدرن و گلخانه ها و کشت های مختلف و بذرها را توسعه می دهیم تا مصرف کاهش یابد و در زمینه اب در استان هایی که مشکل داشتند تا پایان سال طرح غدیر را در استان خوزستان توسعه می دهیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: در زمینه محیط زیست قدم های خوبی برداشته شده و ادامه خواهد داشت، درعین حالی که دولت تلاش خود را کرده است مردم فشار زیادی بر آنها بوده و از مردم تشکر می کنم و به آنها وعده می دهم در کنار هم و با همکاری هم می توانیم مسایل را حل کنیم.
روحانی در پایان گفت وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد: از اینکه در گفت وگوی تلویزیونی فاصله افتاد ، امیدوارم جبران کنم و در دولت گفتم وزارتخانه ها در فرصت دو هفته یا سه هفته یک بار کارهایی را که انجام دادند به مردم گزارش دهند و خبرنگاران می توانند واسطه خوبی بین مردم و دولت باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید