Iranian Agriculture News Agency

در روز بازگشت تحریم‌ها وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

از تامین کالاهای اساسی خیالتان راحت

وزیر کشاورزی: ذخایر محصولات اساسی مثل برنج و گوشت در شرایط مطلوبی است؛ در گندم و شکر نیازی به واردات نیست.

از تامین کالاهای اساسی خیالتان راحت
به گزارش خبرنگار ایانا حاضر در وزارت جهاد کشاورزی، ماجرای تامین کالاهای اساسی به ویژه تامین این کالاها طوری که اقشار آسیب‌پذیر، سختی‌های کمتری ببینند، دست کم از اهداف اولیه دولت است اینکه توفیق دولت در این مسیر چقدر است به طور قطع به وضع کلان اقتصادی هم ارتباط دارد. حالا درست در زمانی که حرف و حدیث‌های درباره تامین کالاهای اساسی کنار و گوشه شنیده می‌شود، وزیر جهاد کشاورزی تایید کرده که این کالاها هم با قیمت مناسب و هم باکیفیت بالا تولید و تامین می شود . همچنین بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان با توجه به شرایط اقلیمی کشور بر این باور نبودند که می توان در حوزه گندم به خودکفایی رسیده و از آن مهمتر این میزان تولید را در سالهای آتی حفظ کرد اما روند رو به رشد با محوریت توسعه پایدار بر مبنای دانش کشور را به سمتی برده که امروز و در گذر از بحران های محیط زیستی و همینطور سیاسی پرچم تولیدکننده و کشاورز بالاست، چرا که به گفته وزیر جهاد کشاورزی میزان ذخایر گندم در کشور 10 میلیون تن بوده و علاوه بر این میزان خرید تضمینی گندم نیز از مرز 8 میلیون تن گذشته است.

براساس این گزارش، محمود حجتی در جلسه ای درباره  گروه کالاهای اساسی مصرفی مانند روغن و برنج و در گروه کالاها و نهادهای تولید در بخش دام و طیور مانند کنجاله سویا و ذرت که غیر مستقیم در تولید کالاهای اساسی نقش دارند تاکید کرده ارزان ترین ارز دولتی برای واردات این گروه از کالاها اختصاص یافته است.

در همان نشست حجتی اشاره کرده شرایط در بخش ذخایر راهبردی برنج خیلی خوب است و 300 هزار تن برنج در انبار شرکت های مباشر خریده و ذخیره شده و معادل همین میزان نیز در راه واردات است. 70 درصد برنج مورد نیاز بازار از تولیدات داخل و 30 درصد از واردات تأمین می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ 15/5/97 در جلسه ای در وزرات جهاد کشاورزی اشاره کرده: از آنجا که کشور در تولید گندم و شکر به خوداتکایی رسیده است امسال شرایط ذخایر این دو کالای اساسی بسیار مطلوب بوده و نیازی به واردات نداریم. چراکه میزان ذخایر گندم در کشور 10 میلیون تن است و علاوه بر این میزان خرید تضمینی گندم نیز از مرز 8 میلیون تن گذشته است.

حجتی با اشاره ای کوتاه به شرایط تولید گوشت مرغ نیز گفته : با تخصیص ارز ارزان دولتی برای واردات خوراک دام و طیور مانند ذرت و کنجاله سویا شرایط ذخایر نهاده های تولید خوب است و مرغداران و دامداران کمبودی برای تأمین نیازهای تولید ندارند. میزان ذخایر گوشت مرغ بیش از 50 هزار تن بوده است که البته می توان در صورت کمبود و یا افزایش بیش از انتظار قیمت در بازار گوشت مرغ منجمد را توزیع کرد.

وزیر کشاورزی در پایان این نشست نیز درباره شرایط تولید و بازار لبنیات افزود: در بخش تولیدات شیر و مواد لبنی در شرایط خیلی خوبی قرار داریم. میزان تولید شیر در دامداری ها بیش از تقاضای بازار داخلی است بنابر این برنامه ریزی های لازم برای افزایش صادرات انجام شده است.همچنین ابراز امیدواری کرد: با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان محصولات لبنی با قیمت های مصوب در اختیار مردم قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید