Iranian Agriculture News Agency

آشنایی با پدرخوانده محصولات تراریخته

با وجود انتقادهای فراوان به محصولات تراریخته، ‌رابرت فرالی معتقد است نباید از آن‌ها بترسید

رابرت تی فرالی کسی است که در چند دهه گذشته به اختراع دانه‌های تراریخته کمک کرده تا امروز به یک صنعت جهانی به ارزش 17 میلیارد دلار تبدیل شود. اختراع محصولات تراریخته باعث شده تا دوران جدیدی از تولید محصولات کشاورزی آغاز شود. فرالی که مدیر اجرایی شرکت مونسانتو است از اینکه منتقدان، محصولات تراریخته را فرانکن‌فود یا Frankenfood (برگرفته از هیولای ترسناک رمان فرانکستاین) نام‌گذاری کرده‌اند ناراحت است.

آشنایی با پدرخوانده محصولات تراریخته

هنگامی که فرالی در ماه ژوئن بازنشسته شد مدیریت اجرایی بخش فنی این شرکت را برعهده داشت. اما او همچنان می‌خواهد همکاری خود را با این شرکت به عنوان سخنگوی پیشرفت‌های علمی ادامه دهد تا بتواند درباره افزایش سرعت بالای تولید محصولات کشاورزی و سبقت گرفتن کشاورزان از طبیعت اطلاع‌رسانی کند. محصولات تراریخته میراث فرالی به شمار می‌روند. او ثابت کرده برای پاسخگویی به نیاز به غذای بیشتر، بالا رفتن درآمد‌ها و رشد جمعیت به نوآوری‌های بیشتری احتیاج است.

فرالی 65 ساله در مکالمه‌ای تلفنی از دفتر مرکزی مونسانتو می‌گوید: «مثال‌های بسیاری وجود دارند تا نشان دهند اطلاعات غلط سرعت پیشرفت علم را یا کم می‌کنند و یا کاملا متوقف. در دورانی زندگی می‌کنیم که پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای صورت می‌گیرد. چالش بزرگ این است که اطمینان حاصل کنیم این پیشرفت‌ها به نفع مصرف‌کننده هستند.»

در شش سال گذشته،‌ فعالیت‌های فرالی در مکان‌های عمومی و فضای مجازی بیشتر شده است. هدف فرالی این است که به چهره‌ای آشنا در زمینه بذرها و محصولات تراریخته تبدیل شود. کمک کند تا مردم پیشرفت‌های عملی را درک کنند و بپذیرند که این پیشرفت‌ها «سرعت فوق‌العاده‌ای» اتفاق می‌افتند. او می‌گوید چیزی که در معرض خطر قرار دارد امنیت غذایی جهانی و کاهش شرایط زیست‌محیطی برای کشاورزی است.

شکوفایی بیوتکنولوژی

حالا برای  شرکت مونسانتو یک فرصت حیاتی بوجود آمده است. شرکت Bayer AG در همین سال جاری شرکت مونسانتو را  به قیمت 66 میلیارد دلار خریداری کرده است. با بسته شدن این قرارداد در ماه ژوئن‌ شرکت آلمانی Bayer واقع در منهایم به بزرگترین شرکت تولیدکننده بذر و مواد شیمیایی کشاورزی تبدیل شده است. مدارک موجود نشان می‌دهند دستمزد سال گذشته فرالی 5.3میلیون دلار بوده است. او حالا قصد دارد کار خود به عنوان مشاور برای شرکت Bayer را تا پایان سال ادامه دهد. بعد از آن به مشاوره عمومی در زمینه تکنولوژی بپردازد.

آمارها نشان می‌دهند محصولات زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی 34درصد بازار حمایت از محصولات جهانی و 30درصد بازار بذرهای تجاری را دربرمی‌گیرند. انتظار می‌رود ارزش بذرها و محصولات تراریخته تا سال 2020 به 36 میلیارد و هفتصد میلیون دلار برسد. فروش بذرهای مونسانتو، که اکثراصلاح ژنتیکی شده‌اند در سال 2017 به رکورد 11 میلیارد دلار رسید.

فرالی که در مزرعه‌ای در هوپستون واقع در ایالت النوی بزرگ شده در سن 27 سالگی با مدرک دکتری در رشته میکروبیولوژی و بیوشیمی در شرکت مونسانتو استخدام شد. در اوایل دهه 80 میلادی فرالی موفق شد به همراه اعضای تیمش ژن‌های خارجی را به گیاهان تزریق کنند. نتیجه آن، فروش بالای محصولات کشاورزی است: بذرها می‌توانند علف‌کش گلیفسات قوی موسوم به Roundup را تحمل کنند. امروزه بیش از 90درصد  سویا و ذرت آمریکایی در بذرهایی کشت می‌شوند که در برابر این ماده شیمایی مقاومت می‌کنند.

هیجان محصولات تراریخته

یونس اکسگارد، تحلیل‌گر، می‌گوید: «اگر موج هیجانی مخالفت با محصولات تراریخته وجود نداشت، فرالی باید جایزه نوبل شیمی را دریافت می‌کرد. او بخش اعظمی از مرکز علمی مونسانتو را راه‌اندازی کرده است.»

تکنولوژی تراریخته منتقدان بسیاری دارد. آن‌ها معتقدند تحقیقات کافی برای درک اثرات طولانی‌ مدت اصلاحات ژنتیکی مواد غذایی وجود ندارد. با این وجود شواهدی وجود ندارد که نشان دهد محصولات تراریخته روی سلامتی تاثیر منفی می‌گذارند. در بسیاری از کشورهای اروپایی و روسیه هم کشاورزان اجازه استفاده از این بذرهای تراریخته را ندارند اما واردات آن آزاد است.  

بکارگیری از بیوتکنولوژی در صنعت کشاورزی مهم‌ترین میراث فرالی به حساب می‌آید. اما او معتقد است که به علم کشاورزی کمک‌های بزرگتری شده است: مدرنیزاسیون و یکپارچگی ابزار کشت گیاهان باعث افزایش تولید محصولات شده است. ترکیب ژن‌ها قبلا امکان‌پذیر نبود اما امروزه باعث شده تا گیاهان ذرت بیشتر و گوجه‌فرنگی خوشمزه‌تری تولید کنند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید