Iranian Agriculture News Agency

آغاز خرید توافقی برنج در استان‌های گیلان و مازندران

۸.۲ میلیون تن گندم تاکنون از کشاورزان خریداری شد

ایانا-کشاورزی: راساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو برنج پر محصول ارقام ندا و نعمت با قیمت هر کیلو ۵۲ هزار و ۳۸۰ ریال با ۸ درصد شکستگی و ارقام سنتی صدری،​ هاشمی و طارم با قیمت ۹ هزار و ۸۲۸ تومان با ۸ درصد شکستگی در چهار مرکز خرید توافقی از برنجکاران خریداری می‌شود.

۸.۲ میلیون تن گندم تاکنون از کشاورزان خریداری شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از آغاز خرید توافقی برنج در استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، یزدان سیف با اشاره به اینکه خرید توافقی در ارقام پرمحصول و ارقام کشت سنتی انجام می‌شود، افزود: ​براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو برنج پر محصول ارقام ندا و نعمت با قیمت هر کیلو ۵۲ هزار و ۳۸۰ ریال با ۸ درصد شکستگی و ارقام سنتی صدری،​ هاشمی و طارم با قیمت ۹ هزار و ۸۲۸ تومان با ۸ درصد شکستگی در چهار مرکز خرید توافقی از برنجکاران خریداری می‌شود.

او گفت: قیمت هر کیلو برنج شیرودی ۵۸ هزار و ۶۶۰ ریال با ۸ درصد شکستگی خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: با افزایش میزان برداشت محصول برنج مراکز خرید در استان های گیلان و مازندران افزایش می‌یابد.

سیف تأکید کرد:​ دولت با توجه به سیاست کاهش تصدی‌گری برای ادامه روند خرید توافقی هدف‌گذاری جدی ندارد و هدف رونق بازار به علت رکود بازار برنج از سال گذشته است.

او میزان خرید تضمینی گندم را تا امروز ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ​ارزش خرید گندم تا امروز ۱۰۷ هزار میلیارد ریال است که حدود ۱۰۲ هزار میلیارد ریال آن در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: تاکنون ۵۲ هزار میلیارد ریال از طلب گندمکاران پرداخت شده است.

سیف گفت: ۵۰ درصد از طلب گندمکارانی که محصول خود را تا ۹۷/۵/۳ به مراکز خرید تحویل دادند پرداخت شده است و تلاش می‌کنیم ۵۰ درصد باقیمانده نیز تا پایان هفته به حساب کشاورزان واریز شود.

او افزود: گندمکارانی که محصول خود را تا ۹۷/۲/۳۱ به مراکز خرید تحویل دادند صددرصد پول خود را دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از افزایش میزان خرید گندم تضمینی در مقایسه مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود کاهش ۲۶ درصدی بارندگی میزان خرید تضمینی گندم ۱ درصد افزایش یافته است.

سیف افزود: میزان خرید گندم در ۳ روز گذشته ۱۴۷ هزار تن بوده که این میزان خرید در تاریخ خرید تضمینی بی‌سابقه بوده است.

او گفت:​ پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۹ میلیون تن گندم خریداری شود.

تسهیلات ویژه بانکی به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ۳۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سالانه برای نوسازی و بازسازی واحدهای نانوایی اختصاص یافت.

سیف با اشاره به اینکه براساس توافقنامه با بانک سپه، قرار است ماهانه ۲ هزار فقره تسهیلات به نانوایان اختصاص یابد، افزود: ماهانه ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات با سود ۱۵ درصد یعنی ۳ درصد کمتر از سود مصوب ۱۸ درصد به واحدهای نانوایی پرداخت می‌شود.

او گفت: مجموعا تا پایان سال، ۲۴ هزار فقره نانوایی از تسهیلات ویژه نوسازی و بازسازی بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: پرداخت تسهیلات نوسازی و بازسازی واحدهای نانوایی از شهریور در شعب بانک سپه آغاز می‌شود.

سیف تاکید کرد: پرداخت تسهیلات با کمترین تضامین و آسان‌ترین روش‌ها به واحدهای نانوایی متقاضی پرداخت می‌شود.

هیچ کمبودی در تامین روغن خوراکی وجود ندارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در چهار ماه اول امسال ۳۰۰ هزار تن روغن خام و دانه روغنی برای تامین بازار خوراکی وارد شده است.

سیف با اشاره به اینکه امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن از روغن خوراکی از بخش واردات تامین می‌‌شود، افزود: تاکنون ۳۲۸ هزار تن دانه روغنی کلزا بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که ۱۸۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

او گفت: امسال ۵۰ هزار تن روغن خام در مقایسه با سال گذشته به علت افزایش تولید دانه روغنی کلزا بیشتر عرضه می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: امسال واردات دانه روغنی در مقایسه با روغن خام افزایش یافته است.

سیف گفت: با افزایش میزان واردات دانه روغنی در مقایسه با روغن خام ۸۰ درصد صنایع روغن کشی در کشور فعال شده است.

او تاکید کرد: براساس گزارش های موجود در چهار ماه نخست امسال میزان واردات روغن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱۷ تن کمتر است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: امسال ۱۰ درصد روغن مورد نیاز از تولیدات داخل تامین می‌شود.

سیف، علت کسری روغن خوراکی را در بازار تاخیر در ترخیص ۱۲۰ هزار تن دانه روغنی وارداتی در گمرک دانست و گفت: با رفع مشکل سامانه ثبت واردات کالا در کشور و ترخیص دانه های روغنی هیچ کمبودی در تامین این کالای اساسی وجود ندارد.

او افزود: معطل ماندن دانه های روغنی وارداتی در گمرک به علت ابطال ثبت سفارش‌ها بود و پس از بررسی مجدد ثبت سفارش‌ها و تایید افراد با‌صلاحیت و معرفی آنها به بانک مرکزی چالش برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره قیمت روغن خوراکی گفت: قیمت روغن در ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود و برنامه جدی برای افزایش قیمت روغن ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید