Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگوی مدیر کل روابط عمومی وزرات علوم با ایانا:

اساتید جوان و مستعد جایگزین بازنشسته‌ها می‌شوند

سایه قانون منع به گار گیری بازنشستگان پس از ارگان‌های دولتی حالا به وزرات علوم و اساتید دانشگاه رسیده است. مجلسی‌ها اعلام کرده‌اند اساتید بازنشسته می‌توانند در فعالیت‌های علمی حضور داشته باشند، اما نمی‌توانند تدریس کنند. مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم اما می‌گوید این وزارتخانه پروژه عدم به کار گیری استادان بازنشته را از بهمن ماه سال گذشته شروع کرده و در صورت اجرایی شدن این طرح با مشکل مواجه نخواهد شد.

اساتید جوان و مستعد جایگزین بازنشسته‌ها می‌شوند

علیرضا عبدالهی‌نژاد مدیر روابط عمومی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا درباره طرح عدم بکار گیری بازنشستگان گفت: آیین نامه جذب هیات علمی در وزارت علوم از نظر سقف زمانی با کارمندان و کارگران دولتی متفاوت است. به عنوان مثال استادیاران دانشگاه در سنین پایین‌تری بازنشست می‌شوند و استاد تمام سن بیشتری برای بازنشستگی دارند.

عبدالهی‌نژاد به آیین نامه ابلاغی وزارت علوم اشاره می کند که بر اساس آن سن بازنشستگی اعضای هیات علمی با مرتبه استادی ۷۰ سال تعیین شده است. همچنین براساس این آیین نامه سن بازنشستگی برای اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیاری ۶۷ سال، اعضای هیات علمی با مرتبه استادیاری ۶۵ سال یا ۳۰ سال سابقه خدمت تعیین شده است.

آنطور که مدیر روابط عمومی وزارت علوم می‌گوید سیاست این وزراتخانه برای جوان سازی دانشگاه از طریق به کارگیری استادان جوان است. او می‌گوید: با توجه به اصول مد نظر وزارت علوم برای جایگزینی جوانان به دلیل کهولت سن برخی از اساتید شناخته شد این فرآیند از اواخر سال گذشته آغاز شد و در همین راستا چند تن از روسای دانشگاه های تهران از جمله آقای خدادادی در دانشگاه علم و صنعت تغییر کردند.

عبدالهی نژاد می‌گوید: تاکید ما بر این است که علی‌رغم به کارگیری جوانان شان و منزلت استادان بازنشسته باید حفظ شود. در همین راستا پیشنهاد داده‌ایم اتاق این اساتید در دانشگاه‌ها پس گرفته نشود و آنها بتوانند برای مشاوره و راهنمایی‌های علمی به دانشجویان و اساتید جوان کمک کنند.

مدیر روابط عمومی وزارت علوم می‌گوید فعلا آماری از اساتید بازنشسته در وزارت علوم نداریم اما قطعا با اجرایی شدن این قانون اساتید جوان را جایگزین اساتید بازنشسته خواهیم کرد.

او درباره روند جذب اساتید جوان در وزارت علوم می‌گوید: تلاش ما این است که جوان گرایی و شایستهسالاری در وزرات خانه جدی گرفته شود. در جذب اساتید جوان معیارهایی مانند مدرک تحصیلی، ارزیابی دانش‌جویان، تعداد مقالات علمی ، کیفیت تدریس و ... اهمیت دارد اما با همه اینها معیارهای دیگری هم در گرفتن حداقل نمره برای جذب این افراد مطرح است که ممکن است برخی نتوانند به آن دست پیدا کنند.

پدیدآورنده:سارا زارع

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید