Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی پرورش و اصلاح قارچ خوراکی

آموزش ایجاد زنجیره های تولید قارچ

کارگاه آموزشی پرورش و اصلاح قارچ خوراکی و ایجاد زنجیره‌های تولید قارچ با حضور بیش از 80 نفر از کارشناسان و کشاورزان پیشرو فارس روز یکشنبه 14 مرداد در شیراز برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی پرورش و اصلاح قارچ خوراکی

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، حمیدرضا ابراهیمی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ در کارگاه آموزشی پرورش و اصلاح قارچ خوراکی و ایجاد زنجیره‌های تولید قارچ،  با بیان این‌که این استان با حدود 9.2 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور مقام دوم  در این زمینه دارد، افزود: حدود 20.6 درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی فعال هستند.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر سیاست‌ها و برنامه‌های ما عمدتا با رویکرد سازگاری با کم‌آبی طراحی شده، که از آن جمله  توسعه کشت در محیط‌های کنترل‌شده مثل گلخانه‌ها، شیت‌ها و نت‌ها، کشت گیاهان دارویی، توسعه سامانه‌های آبیاری نوین، جابه‌جایی زمان کاشت در برخی محصولات زراعی و ترویج ارقام مقاوم به شوری و خشکی را می توان برشمرد.

او با بیان این‌که در بسیاری از مناطق ما وضعیت آب به حدی بحرانی است که بایستی به نوعی به دنبال مشاغل جایگزین با رویکرد توسعه روستایی باشیم، افزود: برای عملی کردن سیاست‌ها رویکرد دانش محوری را انتخاب کردیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: نظام نوین ترویج به در سطح استان، با هدف این‌که دانش در یک چرخه‌ای فرآیندی در اختیار بهره بردار قرار بگیرد، به اجرا در آمده، ساماندهی و تجهیز مراکز جهادکشاورزی، پهنه‌بندی عرصه‌های کشاورزی و مهم‌تر از همه مدیریت شبکه دانش به اشکال مختلف با استفاده از ظرفیت محققین و دانشگاه اجرا شد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان گفت: رویکرد سازمان جهاد کشاورزی فارس استفاده از اندیشمندان و دانشمندان علوم مختلف بوده، در همین راستا مدرس کارگاه امروز  محمد فارسی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با سابقه طولانی تحقیق  و اجرا در زمینه تولید قارچ خوراکی و مولف کتاب هایی در زمینه پرورش و اصلاح قارچ دکمه‌ای و صدفی است.

IMG-20180805-WA0013

در ادامه جلسه مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان این‌که این استان رتبه اول سطح و تولید محصولات باغی را در کشور دارد، افزود: 308 واحد تولید قارچ  با ظرفیت 11 هزار تن در این استان فعالیت می‌کند و از این کارگاه‌ها 30 واحد صنعتی با تولید سالانه 8000 تن و مابقی نیمه صنعتی، سنتی، خرد، خانگی و کوچک مقیاس با ظرفیت تولید 3000تن در سال است.

پاکاری تصریح کرد:  عمده شهرستان‌های تولید قارچ فارس، شامل  شیراز با 9 واحد صنعتی و تولید 2300تن ، مرودشت با 7 واحد صنعتی و تولید 1850 تن ، سپیدان با 10 واحد صنعتی و 1200 تن و  خرامه با بیش از 130 واحدهای خرد و خانگی  و  تولید 2000تن درسال است و افزود: واحدهای کاملا مکانیزه، صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، مشکلی در بحث فروش، تشکیل زنجیره تولید و برند سازی ندارند، اما با هدف افزایش بهره‌وری در منابع آبی، ایجاد اشتغال و حفظ جمعیت روستاها، توسعه کشت قارچ، تشکیل تعاونی قارچ داران و تشکیل زنجیره تولید با برنامه‌ریزی منسجم و منظم در دستور کار قرار دادیم.

پاکاری گفت: به دلیل افزایش روز افزون کارگاه‌های پرورش قارچ  شهرستان خرامه، مشکل بازار فروش محصول و نوسانات بازار در این شهرستان، پیگیر تشکیل زنجیره تولید و عرضه قارچ در این شهرستان بوده، که بازدید از کارگاه‌های پرورش قارچ خرامه و ارائه توصیه‌های لازم به پرورش‌دهندگان از دیگر برنامه های حضور محمد فارسی مدرس این کارگاه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید