Iranian Agriculture News Agency

کشت چرخشی، نقطه اشتراک دو نظر متفاوت است

همکاری کشاورزان با فعالان محیط زیست

کشت چرخشی باعث می‌شود تا میزان گازهای گلخانه‌ای از جمله نیتروز اکساید ۳۵درصد کاهش یابد

دوستی کشاورزان و فعالان محیط زیست همیشه صمیمانه نبوده است. کشاورزان تجارت می‌کنند؛ آن‌ها به دنبال سود هستند. این بدان معنی است که آن‌ها دائما به دنبال کاشت و برداشت ذرت و دانه سویا در هزاران هکتار زمین زراعی هستند.

همکاری کشاورزان با فعالان محیط زیست

مشکل اینجاست: اگر چند شب پشت‌سرهم بیدار بمانید، ‌اهمیت استراحت کردن را درک می‌کنید. خاک هم برای اینکه بتواند مواد مغذی را ذخیره کند نیاز به استراحت دارد. به همین منظور حالا کشاورزان هم به جای آنکه مرتبا یک نوع محصول را در یک مکان بکارند، محصولات را به صورت چرخشی عوض می‌کنند.

گوان بنکه، محقق علوم زراعی در دانشگاه النوی می‌گوید: «به نظرم کشاورزان در دنیای امروز به دنبال بهانه‌ای برای کاشت محصولات مختلف می‌گردند. آن‌ها می‌خواهند با چرخش سیستم،‌ بیش از یک محصول برداشت کنند. بخشی از دلیل این کار نگرانی برای محیط زیست است، چون میزان گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا می‌کنند و  میزان محصولات در نهایت به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.»

بنکه با دانشمندان دانشگاه النوی همکاری می‌کند تا درک کنند چگونه کشت چرخشی انتشار کربن را کاهش می‌دهد و حتی مقرون به صرفه است . آن‌ها درباره زمین‌های زراعی ذرت و دانه سویا با کشت چرخشی (و حتی بدون کشت چرخشی) تحقیق می‌کنند. بنکه می‌گوید: «داشتن برنامه طولانی مدت موجب می‌شود تا سیستم مورد استفاده در کشاورزی پایدار شود. اما گاهی اوقات با وجود استفاده از این روش‌ها اثرات کشت چرخشی یا کاشت محصولات را برای چندین سال نمی‌بینید. این همان موضوع تحقیقات ماست.»

دانشمندان در این تحقیقات متوجه شدند که کشت چرخشی در کل سیستم بهتری است. به طور میانگین، کشت چرخشی ذرت،‌ 20درصد ذرت بیشتری تولید می‌کند. علاوه بر آن،‌ میزان نیتروز اکساید خاک 35درصد کاهش می‌یابد که همان گاز گلخانه‌ای است که از کودهای شیمیایی تولید می‌شود. این گاز 300 برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن است.

اگر شما کشاورز هستید،‌ بهتر است به کشت چرخشی فکر کنید. بالاخره خاک هم نیاز به استراحت دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید