Iranian Agriculture News Agency

آیت الله آملی لاریجانی:

نقطه چالش ما با غرب اصل مسئله حقوق بشر است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نقطه چالش ما با غرب اصل مسئله حقوق بشر است،‌ گفت: ما معتقدیم بدون داشتن چارچوب‌های اعتقادی و متافیزیکی نمی‌توان حق بشر و کرامت ذاتی انسان را تصویر کرد و گفتن لفظ حقوق بشر که صرفاً یک لفظ است کافی نیست و باید دید چه تفسیری از آن وجود دارد.

نقطه چالش ما با غرب اصل مسئله حقوق بشر است

به گزارس ایانا به نقل از میزان، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با بیان اینکه بحث کرامت و ارزش والای انسانی در اصل دوم قانون اساسی که بنیان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را بیان می‌کند آمده است،‌ اظهار کرد: در قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نیز اعتبار و ارزش کرامت انسانی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: در روایت متعدد آمده است که انسان مؤمن مکلف است هر کاری بکند ولی حق ندارد اذلال نفس کند و از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که ایشان فرمودند: از زمان خلقت بشر تاکنون خلایق بر یکدیگر فضلی ندارند مگر به تقوا و در روایت دیگر آمده است که مردم دو قسم هستند یا برادر ایمانی تو هستند یا مخلوقی هستند که باید حقوق‌شان را رعایت کنی در روش اهل بیت(ع) هم رعایت حقوق انسانی همواره وجود داشته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: اما اکنون با تصویری از حقوق بشر و کرامت انسانی مواجهیم که پاره‌ای از آن در اعلامیه حقوق بشر منعکس شده اما با رویه‌ای که در دنیا اجرا می‌شود متناقض است. حمایت از حقوق انسان‌ها ابزاری برای سرکوب حقوق بشر است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه راه و روشی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها پیش گرفته‌اند جز نقض حقوق بشر معنای دیگری ندارد،‌گفت: مردم یمن در شرایطی زندگی می‌کنند که جنایات جنگی به تعریف اعلامیه‌ها و بیانیه‌های  حقوق بشری علیه آنها انجام می‌شود و حمله به بیمارستان،‌مساجد و آثار باستانی آنها صورت می‌گیرد. چند روز پیش در بحرین بیمارستانی مورد حمله قرار گرفت و 200 نفر در یک بیمارستان شهید شدند.

وی تصریح کرد:  حامیان حقوق بشر در برابر این جنایات دهانشان بسته است اما وقتی به جمهوری اسلامی ایران می‌رسند از عده‌ای که در خیابان آشوب می‌کنند و مغازه و ماشین آتش می‌زنند حمایت حقوق بشری می‌کنند؛ انسان واقعاً‌ از این همه تناقض در حیرت می‌ماند.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: آمریکا با حضور در عراق به حقوق یک ملت تجاوز کرد و با از بین بردن زیرساخت‌های آن باعث عقب‌ماندگی این کشور شد و اکنون قراردادهای 25 ساله نفتی با این کشور امضا می‌کند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت:‌کارهایی که در افغانستان توسط آمریکا یا در فلسطین به پشتوانه حمایت آمریکا انجام شده است نمونه اعمال مدعیان حقوق بشر است. خلق داعش نمونه کامل نقض حقوق بشر در دنیای امروز است که ترامپ به عنوان یک امر مذموم خلق داعش را به اوباما و خانم کلینتون نسبت می‌داد،‌ اما با این وجود داعش در زمان ترامپ هم همچنان جنایت می‌کرد.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران که به حمایت از مظلومان در عراق و سوریه شتافت به نقض حقوق بشر محکوم می‌شود در حالی که غربی‌ها با خلق داعش تلاش کردند وجهه اسلام را خراب و مشوش کنند و عنوان می‌کردند که با تشکیل ائتلاف علیه داعش نابودی این غده سرطانی 20 سال طول می‌کشد در حالی که جمهوری اسلامی تقریباً موفق شد داعش را از بین ببرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه نقطه چالش ما با غرب اصل مسئله حقوق بشر است،‌گفت: ما معتقدیم بدون داشتن چارچوب‌های اعتقادی و متافیزیکی نمی‌توان حق بشر و کرامت ذاتی انسان را تصویر کرد و گفتن لفظ حقوق بشر که صرفاً یک لفظ است کافی نیست و باید دید چه تفسیری از آن وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ایدئولوژیک بودن حق بشر در حقوق اسلامی مورد حمله غربی‌ها قرار می‌گیرد اما واقعیت این است که بدون مبانی ارزشی بشر و حق آن نمی‌تواند تعریف شود مگر آنکه لقلقه زبان باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید