Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی:

بورس کالا می‌تواند مرجع قیمت‌ زعفران شود

علی کیانی راد : بازار آتی زعفران شکل گرفته است

ایانا-کشاورزی: اگر قراردادهای آتی زعفران رونق بیشتری در بورس کالای ایران پیدا کند و گسترش یابد قطعا بورس کالای ایران می‌تواند مرجع قیمت‌گذاری زعفران در جهان باشد و ما به لحاظ صادرات زعفران و مسائل مرتبط با آن نباید نگرانی خاصی داشته باشیم.

بورس کالا می‌تواند مرجع قیمت‌ زعفران شود

ایران با بیش‌ترین تولید زعفران در جهان، همواره در تولید این محصول صاحب نام بوده ‌است و بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان به شمار می‌رود، زعفران ایرانی که شهرت جهانی دارد برای در امان ماندن از مشکلات مرتبط با خرید و فروش آن که شامل واسطه‌گری، فشار تحریم‌ها، خروج غیرقانونی از کشور، نوسانات قیمت زعفران و غیره است نیازمند مدیریت و سیاست‌گذاری صحیح در زمینه خرید و فروش و قیمت‌گذاری است تا موانع پیشروی صادرات این محصول برداشته شود. پیش‌بینی می‌شود با ایجاد بازار آتی زعفران که از خردادماه امسال آغاز شده است، خرید و وفروش طلای سرخ رونق و نظم بیشتری به خود بگیرد.

علی کیانی راد معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با صادارت زعفران به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «اتفاق خوشی که در ارتباط با محصول زعفران افتاده بازار آتی زعفران است که از ماه‌های گذشته شکل گرفته. این بازارهای آتی زعفران، کمک بسیار مهمی را به صادرات این محصول و در کل ساماندهی تجاری طلای سرخ می‌کند.»

در بازار آتی زعفران قرارداد معامله می‌شود و معامله گران در آن متعهد می‌شوند که زعفران را در تاریخ مشخصی در آینده خرید و فروش کنند در بورس کالا اندازه این قراردادها به میزان 100 گرم زعفران است. کیانی راد در ارتباط با نحوه و تاثیر کار بازار آتی زعفران گفت: «بازارآتی زعفران می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد ایران، بسیار کمک کننده باشد در واقع از طریق قراردادهای پیش فروش زعفران که در حال راه‌اندازی و جان گرفتن است می‌توان کمک موثری به صادرات این محصول کرد. بازار آتی زعفران که با ارائه گواهی سپرده در بازار بورس کالا به خرید و فروش این محصول در آینده می‌پردازد؛ در رفع مشکلات مربوط به خرید و فروش زعفران موثر است به علاوه اگر قراردادهای آتی زعفران رونق بیشتری در بورس کالای ایران پیدا کند و گسترش یابد قطعا بورس کالای ایران می‌تواند مرجع قیمت‌گذاری زعفران در جهان باشد و ما به لحاظ صادرات زعفران و مسائل مرتبط با آن نباید نگرانی خاصی داشته باشیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید