Iranian Agriculture News Agency

هندی‌ها در واردات رکورد زدند؛ چینی‌ها همچنان مشتری نفت ایران

تیر آمریکایی‌ها برای محدودیت نفتی ایران به سنگ می‌خورد؟

ایانا- اقتصاد: منابع خبری عوامل مختلفی را برای نوسان قیمت نفت و در عین حال میل بازار به صعود اعلام می‌کنند اما به نظر می‌رسد تهدیدهای ایالات متحده و احتمال بر هم خوردن نظم عرضه و تقاضا در بازار نفت، یکی از دلایل اصلی میل بازار به صعود است. آنطور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، نگرانی بازار از رزمایش ایران در خلیج (فارس) در بحبوبه تنش‌ها با آمریکا، باعث افزایش بهای نفت شده است. در این باره، «استفن اینس» از تحلیگران شرکت «اوئاندا» گفته است که «آمارهای مربوط به تولید عربستان و روسیه در ماه ژوئیه و آمارهای مربوط به ذخایر نفتی آمریکا، روند افزایش قیمت نفت را دچار مشکل کرده.»

تیر آمریکایی‌ها برای محدودیت نفتی ایران به سنگ می‌خورد؟

پرونده معاملات این هفته نفت در بازار جهانی با افزایش نسبی قیمت‌ها بسته شد. پرونده‌ای که وقتی روز  هفته آینده باز شود شرایط جدیدی را پیش روی خود خواهد دید. دوشنبه این هفته، یعنی روز آغاز معاملات در بازارهای جهانی، 15 مردادماه است، تاریخی که ایالات متحده برای بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرده و بر طبق فشارهای دولت دونالد ترامپ قرار است، مبادلات نفتی و هرگونه خرید مواد پتروشیمی از ایران، شرکت ملی نفت، نفتیران و شرکت ملی تانکرسازی ایران، خرید‌ و‌ فروش اسکناس یا اسناد مبتنی بر دلار از سوی دولت ایران، خرید‌ و‌ فروش طلا و سایر فلزهای گرانبها، خرید، تامین یا انتقال فلزاتی نظیر گرافیت خرید و فروش فلزات خام یا نیمه‌خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهای مورد استفاده از سوی صنایع ایران، افتتاح حساب ریالی در خارج از مرزهای ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل‌ توجه و... برای کشور با محدودیت‌ و ممنوعیت همراه باشد.

به گزارش ایانا، اعلام این محدودیت‌ها و نگرانی‌های عمومی از تبعات آن نه تنها بازارهای داخل کشور را تحت تاثیر قرار داده، بلکه نوسان‌هایی را با بازارهای جهانی همچون نفت همراه کرده است. بر این اساس در آخرین روز از معاملات نفت در بازارهای جهانی، یعنی پیش از رسیدن به روز برقراری تحریم‌های جدید و غیرمنصفانه ایالات متحده، بازار نفت روز متلاطمی را پشت سر گذاشت و قیمت هر بشکه نفت خود را به نزدیکی 74 دلار رساند. این تنها خبر پر حاشیه بازار نفت آن هم در آستانه تحریم‌های جدید علیه ایران نبود، در این روز منابع آگاه چینی اعلام کردند که چینی‌ها دست رد به خواسته ایالات متحده زده‌اند و خرید نفت از ایران را متوقف نخواهند کرد. در عین حال خبرهایی هم از رکوردزنی هندی‌ها در واردات نفت از ایران شنیده شد. خبرهایی که تیر آمریکایی‌ها برای ممنوع کردن معاملات نفتی ایران را برای برخورد کردن به سنگ نزدیک‌تر کرد.

بر این اساس، در معاملات روز گذشته، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 73.57 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنج‌شنبه 12 سنت افزایش داشت و بهای نفت آمریکا هم با 7 سنت افزایش به مرز 70 دلار رسید و با قیمت 69.03 دلار معامله شد.

به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز پنج‌شنبه بازار جهانی انرژی 71.61 دلار بود.

منابع خبری عوامل مختلفی را برای نوسان قیمت نفت و در عین حال میل بازار به صعود اعلام می‌کنند اما به نظر می‌رسد تهدیدهای ایالات متحده و احتمال بر هم خوردن نظم عرضه و تقاضا در بازار نفت، یکی  از دلایل اصلی میل بازار به صعود است. آنطور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، نگرانی بازار از رزمایش ایران در خلیج (فارس) در بحبوبه تنش‌ها با آمریکا، باعث افزایش بهای نفت شده است. در این باره، «استفن اینس» از تحلیگران شرکت «اوئاندا» گفته است که «آمارهای مربوط به تولید عربستان و روسیه در ماه ژوئیه و آمارهای مربوط به ذخایر نفتی آمریکا، روند افزایش قیمت نفت را دچار مشکل کرده.»

در باره تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای همراه کردن چینی‌ها با تحریم‌های نفتی هم دیروز، شنیده شد که هر چند که در هفته‌های اخیر آمریکایی‌ها تلاش‌های گسترده‌ای را برای محدود کردن صادرات نفتی ایران آغاز کرده و مذاکرات جدی را با چین پیش می‌بردند اما در کمتر از سه روز به زمان آغاز تحریم‌ها، چینی‌ها اعلام کردند که واردات نفت از ایران را متوقف نخواهند کرد و تنها خرید نفت از ایران را افزایش نخواهند داد.

همچنین در ادامه این خبرها خبرگزاری رویترز هم در گزارشی اعلام کرد که در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا، واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) با رشد 30 درصدی به رکورد 768 هزار بشکه در روز رسیده است.

اتفاقاتی که به نظر می‌رسد تلاش آمریکایی‌ها برای منزوی کردن ایران، سخت کرده و البته بازار نفت را برای مدتی متلاطم و پرنوسان خواهد کرد. حال باید دید، روز دوشنبه، بازار جهانی نفت، روز خود را با چه قیمتی آغاز خواهد کرد و فضای بازار و تهدیدها، قیمت نفت را به کدام سمت خواهند کشید.

پدید آورنده:علی دهقان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید