Iranian Agriculture News Agency

ردیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد؛

راهکارهای جلوگیری از مهاجرت روستاییان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، راهکارهای این سازمان برای کاهش مهاجرت کشاورزان از روستاها را اعلام کرد.

راهکارهای جلوگیری از مهاجرت روستاییان

‌‌مجتبی مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در مشهد، افزود: توجه به تولیدات داخلی و رشد قیمت‌های تولیدات و کاهش هزینه‌های تولید یکی از راهکارهای کاهش مهاجرت  است که می‌تواند  از طریق  (تامین نهاده‌های زراعی و باغی و نهاده‌های دامی)،( خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم – جو – پنبه – زعفران – مرغ – تخم مرغ – سیب زمینی و...  با قیمت مناسب )و( ایجاد مشوق‌های صادراتی  برای شیر خشک – سیب زمینی و ... ) صورت گیرد.

او ادامه داد: تامین تسهیلات مناسب برای مکانیزاسیون راهکاری دیگری بوده  که در این راستا سهمیه تخصیص تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی خراسان رضوی در سال 96 به  بیش از 876 میلیارد ریال رسید  که نسبت به سال 92 (465 میلیارد ریال) 187درصد رشد داشته است.  

او گفت: یکی از راهکارهای کاهش مهاجرت  موضوع تامین اعتبارات مناسب برای اجرای طرح‌های آب و خاک  است که در این زمینه می‌توان به موضوعاتی چون  رشد 30 برابری اعتبارات اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در خراسان رضوی، در سال96(260 میلیارد تومان) نسبت به سال 92 (13 میلیارد تومان) ، اجرای 2 هزار کیلومتر انتقال آب با لوله در سال 95 و در دست اقدام بودن اجرای 2 هزارو 200 متر خط انتقال آب با لوله در سال 96 ، رشد 16 برابری اعتبارات تخصیص یافته به  طرح‌های لایروبی و مرمت قنوات در سال 96(385 میلیاردو 658 میلیون ریال ) نسبت به سال 92(23  میلیارد و 949 میلیون ریال)  و سه برابر شدن توسعه کشت گلخانه‌ای در سال 96 (360 هکتار)  نسبت به سال 92  ( 118 هکتار)  اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  بیان کرد: اجرای  کشت‌های حفاظتی  یکی از راهکارهای دیگر کاهش مهاجرت است که رشد 142 درصدی کشت حفاظتی در خراسان رضوی در سال 96 (92 هزار هکتار) نسبت به سال92  ( 38 هزار هکتار ) حاکی از موفقیت سازمان در این زمینه است.  

مجتبی مزروعی اضافه کرد: تامین بذر و نهال و انجام اقدامات اساسی برای اجرای طرح‌های ابخیزداری از موارد موثر دیگر در کاهش مهاجرت است.

او در خصوص حل بحران آب خاطر نشان کرد: مسلما اقدامات یک طرفه و فشار به کشاورزان و دامداران، چاره‌ساز نبوده بلکه باید با سرمایه‌گذاری در بخش و استفاده از روش‌های جدید و مدرن مصرف آب را کاهش داد؛ که این مهم صرفا وظیفه جهاد کشاورزی نیست بلکه باید وزارت نیرو بازاء کاهش دبی و کاهش ساعات کارکرد چاه‌ها سرمایه در اختیار بهره‌برداران قرار دهد تا به تناسب در بخش ، سرمایه‌گذاری کنند.

او طرح خرید آب از مالکان و یا طرح نکاشت و یا تشویق کشاورزان در قبال کاهش برداشت را  یکی از روش‌های مفید در کاهش مصرف آب دانست که ضروریست  در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  بیان کرد:  طرح‌های  انتقال آب از خارج حوزه مناسب است اما در کوتاه‌مدت پاسخگو نیست لذا اولویت با مدیریت داخل حوزه است و  مدیریت این امر باید با مشارکت بهره‌برداران باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید