Iranian Agriculture News Agency

در دهه فجر امسالانجام می‌شود؛

بهره‌برداری از فاز دوم شبکه واگذاری پایاب سد گیلارلو

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گرمی، گفت: فاز دوم شبکه واگذاری پایاب سد گیلارلو در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد.

بهره‌برداری از فاز دوم شبکه واگذاری پایاب سد گیلارلو

عظیم احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا افزود: بهره‌برداری از فاز اول پروژه اراضی آبیاری تحت فشار پایاب سد گیلارلو در سطح 400 هکتار آغاز شده است و برای تکمیل این مرحله از طرح 10 و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرمی افزود: عملیات کشت در اراضی تحت پوشش این طرح با نظارت مستقیم کارشناسان ترویج و زراعت این مدیریت صورت می‌گیرد و الگوی کشت آن گندم، جو، کلزا، نخود و سیر است.

این مقام مسئول افزود: قبل از اجرای این طرح میزان محصول گندمی که از آن در واحد سطح برداشت می‌شد بیش از یک و نیم تن نبود در حالی که متوسط تولید پس از اجرای طرح به بیش از 4 و نیم تن در هکتار رسیده است این به معنای تولید ثروت و افزایش سه برابری درآمد زارعان و بهره‌برداران است.

احمدی افزود: مدت زمان بازگشت سرمایه در اجرای این طرح فقط 6 سال است.  میزان اشتغالزایی در این طرح، 270 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیر مستقیم خواهد بود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گرمی در خصوص اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بارانی در سطح خرد توسط خود زارعان نیز افزود: دولت 85 درصد هزینه‌های مربوط به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بارانی را خود می‌پردازد و تنها بهره‌بردار با 15 درصد آورده شخصی می‌تواند زمین زراعی خود را به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز کند به همین دلیل این عده از بهره‌برداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز تحت پوشش آن تشکیل پرونده داده و پس از طی مراحل قانونی زمین زراعی خود را به سیستم‌های آبیاری بارانی مجهز کنند.                                                                                                                           

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید