Iranian Agriculture News Agency

ظریف وارد سنگاپور شد

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) از طریق فرودگاه چانگی برای شرکت در پنجاه ویکمین اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آ سه آن' و امضای اسناد الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری این اتحادیه وارد سنگاپور شد.

ظریف وارد سنگاپور شد

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، کارشناسان ارشد و وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) در پنجاه و یکمین اجلاس خود از روز دوشنبه (هشتم مرداد97) به مدت 6 روز در سنگاپور گرد هم آمده اند تا موضوعات منطقه و فرامنطقه ای مرتبط به این اتحادیه و پیمان تاک را به بحث و مذاکره بگذارند. 
پیمان مودت و همکاری آسه آن که به «پیمان اول بالی» نیز شهرت دارد، در فوریه سال 1976 توسط کشورهای اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین و سنگاپور که در آن ز مان اعضای آ سه آن را تشکیل می دادند، به امضا رسید.
سایر اعضای آسه آن بتدریج و بعد از عضویت در آ سه آن این پیمان را امضا کردند. معاهده مذکور در واقع دستورکاری برای رفتار دولت های عضو آ سه آن با یکدیگر بوده و بر دو اصل «حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات» و «عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر» تاکید و توجه دارد. 
مهمترین هدف این معاهده تلاش کشورهای عضو برای برقراری صلح دائمی، همبستگی و اتحاد همیشگی و همکاری های مردمی بوده است. 
بر اساس مفاد این معاهده، امضا کنندگان آن باید اختلافات خود را به صورت صلح آمیز و از طریق مشاوره و گفت وگو حل نمایند.
بنابراین هدف این پیمان ترویج و گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله توسعه اقتصادی و صلح و ثبات در جنوب شرقی آسیا بوده و احترام به استقلال، حاکمیت، برابری، تمامیت ارضی و هویت همه ملت ها از جمله دیگر اصول مهم این پیمان بشمار می روند. 
طبق معاهده مذکور پیوستن دیگر کشورها اعم از کشورهای حاضر در منطقه (جنوب و شرق آسیا ) و یا خارج از آن مجاز است. 
پیش از ایران 25 کشور دیگر به همراه اتحادیه اروپا این معاهده را امضا کرده و اصول آن را به عنوان مبنا و پایه تنظیم روابط و رفتار با کشورهای بلوک آ سه آن پذیرفته اند.
وزیران امورخارجه آ سه آن روز چهارشنبه در دومین روز از نشست خود در مورد اختلافات بر سر دریای جنوبی چین، کره شمالی و چالش های حقوق بشری و زیست محیطی در جنوب شرق آسیا تشکیل جلسه دادند.
وزیران 10 کشور عضو این اتحادیه در این ایام به همراه وزیران کشورهای حاضر در پنجاه و یکمین نشست و نشست های جانبی آن از جمله کنفرانس بعد از نشست وزیران، نوزدهمین نشست آ.سه.آن پلاس، هشتمین نشست وزیران شرق آسیا و بیست و پنجمین همایش منطقه ای آ.سه.آن درباره آخرین تحولات منطقه ای و فرا منطقه ای گفت وگو می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید