Iranian Agriculture News Agency

روایتی از مشکلات فعالان صنعت مرغ گوشتی در پی قطع مکرر برق

تلفات سنگین روی دست مرغداران ماند

ایانا-کشاورزی: هر روز، برق دوساعت می‌رود و هر روز حدود هزار تا از مرغ‌ها تلف می‌شوند. فقط یک روز در تیرماه 2500 مرغ تلفات داشتیم.

تلفات سنگین روی دست مرغداران ماند

شهناز دیواندری: این روزها گرمای کم‌ سابقه هوا، اَمان تولیدکنندگان کشور را بریده. به نحوی که قطعی‌های پی‌درپی و نابهنگام برق طی هفته‌های اخیر، خسارات هنگفتی را روی دست تولیدکنندگان مختلف برجای گذاشته. از این رو صنعت مرغداری به ویژه مرغ گوشتی، یکی از قربانیان اصلی این داستان تلقی می‌شود، به نحوی که بسیاری از مرغداران متحمل خسارات چند ده میلیونی شده‌اند. خبرهای شنیده شده از مرغداران حاکی از آن است حتی ژنراتورهای واحدهای تولیدی نیز نتوانسته‌اند از این داستان جان سالم به در ببرند و در برخی موارد سوخت‌اند. تولیدکنندگان گلایه دارند که بر اثر نوسانات به وجود آمده بر اثر قطعی‌های پی‌درپی کنتورهای برق نیز تک فاز می‌شوند و این مساله، به نوعی باز هم خسارات بالایی را برای فعالان این حوزه به‌بار می‌آورد.

بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرنگار گروه کشاورزی ایانا حکایت از آن دارد که بسیاری از مرغداران مدعی هستند در حال حاضر هیچ سازمان و یا ارگانی پاسخگوی خسارت‌های وارد شده به آن‌ها نیست. در این باره ماشاالله نادری مالک مرغداری مروارید در کاشان اصفهان بعد از گلایه فراوانی که از قطعی‌های ناگهانی برق دارد، با درماندگی می‌گوید: «حدود یک ماه بیشتر است که قطعی برق اَمان ما را بریده. وقتی برق و قطع می‌کنند، اصلاً به فکر این نیستند که یک عده تولیدکننده از همه جا بی‌خبر به خاک سیاه می‌نشینند. در واحد ما به خاطر قطعی برق، تعداد زیادی از مرغ‌ها تلف شده‌اند و حتی 10 تا از پمپ‌های آب و دینام آسیاب سوخته است. هر پمپ آب 400هزار تومان و دینام آسیاب 900هزار تومان خرج روی دست من گذاشته. تا حالا اصلاً چنین اتفاقی نیافتاده بود. ده سال بود این پمپ‌ها داشت کار می‌کرد اما قطعی‌های برق از نفس انداختشان.»

این مرغدار مرغ گوشتی با اشاره به تلفات بالایی که گرما بر روی دستش گذاشته، ادامه می‌دهد: «هر روز، برق دوساعت می‌رود و هر روز حدود هزار تا از مرغ‌ها تلف می‌شوند. فقط یک روز در تیرماه 2500 مرغ تلفات داشتیم.»

نادری می‌گوید: «هیچ کس جواب خسارت وارد شده به مرغداری من را نمی‌دهد. تا همین امروز چیزی حدود 20هزار تا از مرغ‌های من بخاطر گرما تلف شدند.»

این تنها حکایت مرغداران کاشانی نیست، روح‌الله پهلوان تولیدکننده مرغ گوشتی در روستای لمسک استان گلستان، هم می‌گوید: «قطعی برق قطعاً به همه مرغداران، مخصوصاً تولیدکننده‌های مرغ گوشتی خسارت وارد کرده. من هم از این مشکل دور نبودم و حتی تلفات هم دادم. یکی دیگه از مشکلاتی که بخاطر قطعی برق به وجود آمد، کم بودنِ وزن مرغ  هاست. با وجود گرما نتوانستیم مرغ‌ها را به وزن متعادل برسانیم تا بشود آنها را به قیمت واقعی فروخت. تلفات من این روزها حدود 1700 مرغ بوده، با اینکه سعی کردم سوله رو سرد نگه دارم، ولی بازم موفق نشدم چرا که دمای هوا خیلی بالاست و هیچی کفاف این گرما را نمی‌دهد.»

پهلوان با  اشاره به خسارت‌هایی که دیده است، ناامیدانه اظهار می‌کند: «دیگه دل و دَماغی برای بررسی بقیه خسارت‌های وارد شده ندارم. چرا باید زحمت‌های من بخاطر این قطعی‌های برق بر باد برود؟»

قورچای که یکی دیگر از تولیدکنندگان مرغ گوشتی است از مشکلات قطعی برق‌ در واحد پرورش مرغ گوشتی خود می‌گوید: «به خاطر گرم بودن هوا، بیشتر مرغدارها از کَفکِش و آب‌پاش استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود که نتوانند سرمایش داخل سالن‌ها رو درست کنند. موتورها هم که معمولاً دیزلی هستن و کار روشن و خاموش کردنشان خیلی سخت است و ما را توی دردسر انداخته است. وقتی موتورها روشن می‌شوند گرمای داخل سالن‌ها بیشتر هم می‌شوند. این قطع شدن یهویی برق مصرف گازوئیل ما را هم بالا برده است.»

با اینکه حدود نیمی از روزهای تابستان بسیار گرم سال جاری سپری شده، اما به گفته تولیدکنندگان هنوز خبری از برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای از طرف وزارت نیرو برای قطعی‌های مکرر برق در واحدهای صنعتی نیست. از این رو چنین بی‌تفاوتی نه تنها تولیدات را در بخش‌های مختلف با خطر جدی روبه‌رو کرده، بلکه خسارات زیادی را نیز به واحدهای تولیدی وارد کرده و می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید