Iranian Agriculture News Agency

شرکت‌های تولیدکننده گوشت و شیر بزرگترین آلوده‌کنندگان محیط زیست

آلودگی‌های این شرکت‌ها از صنایع سوخت‌های فسیلی هم بیشتر است

کشاورزی با انتشار گازهای گلخانه‌ای و با تغییر زمین‌های غیرزراعی مانند جنگل‌ها به زمین‌های زراعی روی تغییرات اقلیمی تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش‌های اخیر، شرکت‌های تولیدکننده گوشت و شیر هم یکی از مهم‌ترین آلوده‌کنندگان محیط زیست به شمار می‌روند.

شرکت‌های تولیدکننده گوشت و شیر بزرگترین آلوده‌کنندگان محیط زیست

«سیاست تجارت و کشاورزی» و «غلات» دو سازمان مردم‌نهادی هستند که 35 شرکت بزرگ گوشت و شیر در دنیا را بررسی کرده‌اند. در جریان این تحقیقات آن‌ها پی برده‌اند که این شرکت‌ها داده‌های مربوط به میزان آلودگی خود را مخفی نگه می‌دارند. مدارک نشان می‌دهند که اگر این صنایع به راه خود ادامه دهند تا سال 2050، 80درصد میزان مجاز گاز‌های گلخانه‌ای را تولید خواهند کرد. 

دیوید کویک، محقق موسسه «غلات» می‌گوید: «راه دیگری وجود ندارد. میزان تولید گوشت و شیر در کشورهایی که 35 شرکت بزرگ وجود دارند باید کاهش پیدا کند. این شرکت‌ها به دنبال قراردادهای تجاری هستند که صادرات خود و در نتیجه میزان آلودگی را افزایش می‌دهند. آن‌ها راه‌حل‌های اقلیمی مانند بوم‌شناسی کشاورزی را نادیده می‌گیرند که به نفع کشاورزان، کارگران و مصرف‌کننده است.»

اگر تمام شرکت‌های تولیدکننده گوشت و شیر را در نظر بگیریم، 5 شرکت بزرگ دنیا نسبت به شرکت‌هایی مانند اکسان موبیل، شل و BP آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند.

شرکت‌های گوشت و شیر در چین، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، برزیل، آرژانتین، استرالیا و نیوزیلند بیش از 60درصد آلودگی‌های محیط زیستی را تولید می‌کنند؛ که این میزان دو برابر سرانه بقیه کشورهاست.

در این گزارش همچنین به تلاش‌ها برای کاهش میزان آلودگی هم توجه شده است. تنها 6 شرکت محدودیت مجاز برای میزان آلودگی مشخص کرده‌اند.

گزارشی که در ماه ژوئن در مجله Science منتشر شد به این نتیجه می‌رسد که اگر همه تصمیم بگیرند که دیگر گوشت و شیر نخورند، استفاده از زمین‌های کشاورزی در دنیا سه‌چهارم کاهش می‌یابد. در این گزارش رژیم غذایی گیاه‌خواری یا Vegan به عنوان «تنها راه برای کاهش ضرر به محیط زیست» معرفی می‌شود.

این گزارش‌ها نشان‌دهنده مدرکی برای اثرات صنعت دام و طیور و نیاز به سیستم‌های غذایی است که به نیازهای کشاورزان، ‌مصرف‌کنندگان و کره زمین پاسخ می‌دهد.

شفالی شارما، مدیر IATP می‌گوید: «وقت آن رسیده درک کنیم که مصرف بیش از حد مستقیما به سوبسیدهایی که برای این صنایع درنظر می‌گیریم مرتبط است و در نتیجه باعث جنگل‌زدایی، از بین بردن منابع طبیعی و به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد خطر برای سلامت عمومی می‌شود.»  

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید