Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی ورامین:

خشک شدن تالاب بندعلی‌خان کانون جدید گرد و غبار می‌سازد

خشک شدن تالاب بندعلی‌خان کانون جدید گرد و غبار می‌سازد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین گفت: با خشک شدن تالاب بند علی خان و مراتع آن باید منتظر شکل‌گیری کانون جدید پدیده گرد و غبار در جنوب شرقی پایتخت باشیم.

به گزارش ایانا؛ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران احمد فدائی با اعلام اینکه زنگ خطر ایجاد کانون جدید گرد و غبار و ریزگرد در کنار گوش پایتخت به صدا درآمده است افزود: تالاب بندعلی‌خان و پوشش گیاهی و مرتعی آن در فهرست یکی از کم نظیرترین اکوسیستم‌های استان تهران قرار دارد که نقش بسزائی در کنترل گرد و غبار و ریزگرد و همچنین مهاجرت پرندگان به سمت منطقه را داشته که با توجه به شرایط اقلیمی و عدم تأمین آب، درختچه‌های گز و پوشش گیاهی آن با خشکی روبه‌رو شده و عنقریب این تالاب به عنوان کانون جدید گرد و غبار در استان تهران خودنمائی خواهد کرد.

او خشک شدن تالاب بندعلی‌خان و مراتع آن را معضلی زیست محیطی دانست و اظهار داشت: برای جلوگیری از خشک شدن این منطقه نیازمند نگاه ملی هستیم و برای احیای تالاب و برون رفت از این معضل تأمین آب و تخصیص حق‌آبه‌های آن تنها راه ممکن برای نجات این منطقه ارزشمند است.

فدائی با ابراز نگرانی از وضعیت نامطلوب پیش آمده برای تالاب بندعلی‌خان تصریح کرد: چنانچه وضعیت به همین روال پیش رود و فکری برای نجات آن نشود جوامع محلی و پایتخت‌نشینان با تهدید جدی گرد و غبار و ریزگرد روبه‌رو خواهند شد.

وسعت این تالاب حدود 135 هزار هکتار است که حدود 25 هزار آن در حوزه استان تهران است و مابقی در استان قم واقع شده.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید