Iranian Agriculture News Agency

چین٬ بزرگترین پرورش‌دهنده ماهی در دنیا

ماهی از دوران باستان منبع بسیار خوبی برای پروتئین محسوب می‌شود که مزیت‌های بسیاری برای سلامتی انسان دارد. به همین دلیل غذاهای دریایی محبوب‌ترین خوراک در دنیا به شمار می‌رود. در ماهی علاوه بر پروتئین٬ اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد که برای سلامت قلب٬ کاهش التهاب کمک می‌کند.

چین٬ بزرگترین پرورش‌دهنده ماهی در دنیا

اما ماهی به دلیل پرورش محدود کالای گران‌قیمتی محسوب می‌شود. بالا بودن تقاضا برای غذاهای دریایی باعث شده تا اکثر کشاورزان دنیا ‍به پرورش آبزیان مشغول شوند و پرورش ماهی را افزایش دهند. در بعضی از کشورها زمین‌های مناسبی برای  پرورش ماهی وجود دارد. آن‌ها بزرگترین صادرکنندگان ماهی در دنیا هستند. ‍پرورش ماهی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که پرورش ماهی در کشورهای در حال توسعه بیش از ۵۰۰ میلیون شغل به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد کرده است. در ادامه ۱۰ کشور بزرگ پرورش ماهی در دنیا را بررسی می‌کنیم:

۱. چین

چین اولین کشور پرورش‌دهنده ماهی در دنیاست. این کشور سال‌هاست که در رتبه اول دنیا قرار دارد و هیچ‌گونه رقیبی دربرابر آن وجود ندارد. گزارش‌ها نشان می‌دهند یک‌سوم پرورش ماهی در دنیا در چین رخ می‌دهد. چین سال‌هاست که پرورش ماهی و آبزیان را در میان کشاورزان ترویج می‌کند تا بتواند نیاز جهانی و تقاضا در حال افزایش را برطرف کند. کشورهای دیگر هم از روش‌ها و تکنولوژی‌های موثر و مقرون به صرفه چینی‌ها الهام می‌گیرند که همواره افزایش تولید پایدار را ثابت نگه داشته‌اند. صنعت ماهیگیری در چین مستقیما برای بیش از 14 میلیون نفر شغل ایجاد کرده است. پرورش سالانه ماهی در این کشور به 58میلیون و هشتصد هزار تن می‌رسد.

۲. هندوستان

تاریخچه پرورش ماهی در هندوستان به اوایل قرن ۱۹ برمی‌گردد. امروزه هندوستان دومین کشور پرورش ماهی به شمار می‌رود. این کشور ۶درصد پرورش ماهی در دنیا را برعهده دارد. اتحادیه اروپا با این ادعا که از آلودگی و شیوع بیماری جلوگیری کنند قوانین محدود‌کننده‌ای را برای صادرات بالای هندوستان وضع کرده است. پرورش ماهی در هندوستان سالانه به 9میلیون تن می‌رسد.

۳.اندونزی

در اندونزی ماهیگیری 3درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. با این حال چند سال پیش صنعت ماهیگیری اندونزی با چالش‌هایی روبه‌رو شد و دولت را مجبور به سرمایه‌گذاری در پرورش ماهی کرد تا به تولید بیشتر آن کمک کند. این کار به اندونزی کمک کرد که با وجود مشکلات همچنان در رتبه بالا باقی بماند. آن‌ها ثابت کردند که در هنر پرورش ماهی پیشرو هستند.

علاوه بر آن اندونزی دارای صخره‌های مرجانی است که خانه بیش از ۱۶۵۰ گونه مختلف ماهی می‌باشد. برخی از آن‌ها شامل سفره ماهی دیو٬ کوسه٬ لاک‌پشت٬ دلفین٬ سپیداج٬ مارماهی رنگین٬ عقرب‌ماهیان و هشت‌پا می‌باشند. پرورش ماهی در اندونزی سالانه به 6میلیون تن می‌رسد.

۴. پرو

پرو در دهه ۱۹۶۰ بزرگترین تولیدکننده پرورش ماهی به شمار می‌رفت. اما امروزه در رتبه چهارم قرار دارد. دلیل آن صید ماهی بیش از حد در خط ساحلی آن است که باعث انقراض برخی از گونه‌های شده است. ماهیگیری در پرو یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود که شغل‌های بسیاری ایجاد کرده است. خط ساحلی پرو که بیش از ۳هزار کیلومتر است زمینه کافی برای پرورش بیش از 50 گونه ماهی را تامین می‌کند. علاوه بر آن٬ ۱۲هزار دریاچه و مرداب باعث ترقی پرورش آبزیان در این کشور شده و می‌توانند نیازهای داخلی و بین‌المللی را برطرف کنند. برخی از گونه‌های موجود شامل ماهی خاردار٬ شمشیر ماهی٬ ماهی تن٬ شاه‌ماهی و موتوماهی پرویی می‌باشد. پرورش ماهی در پرو 5 میلیون تن تخمین زده می‌شود.

۵. آمریکا

خط ساحلی آمریکا نزدیک به 320 کیلومتر است. بزرگترین منابع آبی دنیا در آمریکا وجود دارند که به 11.4 کیلومتر مربع می‌رسند. به همین ترتیب آمریکا پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بزرگترین صنعت ماهیگیری در دنیا را دارند. علاوه بر آن٬ زمین‌های پرورش ماهی بسیاری برای افزایش تولید به منظور مصرف داخلی و بین‌المللی وجود دارند. برخی از گونه‌های اصلی ماهی‌های آمریکا شاملی سالمون٬ ماهی روغن وکفشک ماهی می‌باشد. آمریکا سالانه 5میلیون تن ماهی پرورش می‌دهد.

۶. شیلی

شیلی در پرورش ماهی سالمون آتلانتیک بعد از نروژ در رتبه دوم قرار دارد. پرورش ماهی یکی از قطب‌های مهم اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. خط ساحلی شیلی به 4هزار کلیومتر می‌رسد. به همین ترتیب این امکان برای بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد که منبع درآمد بالایی از کشاورزی در سطح کوچک داشته باشند. علاوه بر آن تحقیقات نشان می‌دهند که جریان هامبالت (موج آب سرد و کم‌نمکی که از جنوب به شمال در جریان است) به اکوسیستم دریایی مناسب برای پرورش ماهی در دنیا کمک می‌کند. از رایج‌ترین گونه‌های مختلف ماهی می‌توان به قزل‌آلا٬ حلزون٬ صدف و گوش‌ماهی اشاره کرد. تخمین زده می‌شود پرورش ماهی در شیلی به 5میلیون تن می‌رسد.

۷. ژا‍پن

ژا‍پن برای سوشی معروف است. در سوشی از ماهی‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ژاپن گونه‌های نادری از آبزیان وجود دارند که می‌توانند سمی و کشنده باشند. اما این موضوع مانع کار ماهیگیران نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ژاپن سالانه 4میلیون تن ماهی پرورش می‌دهد.

۸. تایلند

این کشور به دلیل تولید بالای تیلاپیای نیل٬ شاه‌میگو رودخانه‌ای و گربه‌ماهی هیبریدی در دنیا مشهور است. پرورش آبزیان در تایلند قدمتی ۸۰ ساله دارد و  بعد از واردات ماهی کپور چینی به بانکوک شروع شده است. در حال حاضر٬ بیش از 50 گونه  آبزی وجود دارند و بعد از بکارگیری از سیستم پرورش آبزیان با آب لب‌شور تعداد این گونه‌ها افزایش یافته است. این روش پرورش مدرن بعد از ترکیب تکنولوژی‌های سنتی در سواحل تایلند رواج پیدا کرد. درنتیجه پرورش ماهی افزایش یافته و درآمد ماهیگیران هم بیشتر شده است. در تایلند نزدیک به 3میلیون تن در سال ماهی پرورش داده می‌شود.

۹. ویتنام

پرورش آبزیان در ویتنام به دهه ۶۰ میلادی برمی‌گردد و با رشد خود در طی سال‌ها به یکی از کشورهای اصلی صادرکننده ماهی تبدیل شده است. گونه‌های مختلف ماهی در ویتنام به 2458 می‌رسد. به همین ترتیب ویتنام غذاهای دریایی متنوعی دارد. پرورش ماهی در ویتنام به 3میلیون تن می‌رسد.

۱۰. روسیه

موقعیت جغرافیایی روسیه و مرز آن با سه اقیانوس و 2میلیون رودخانه داخلی این امکان را می‌دهد  یکی از ۱۰ کشور پرورش‌دهنده ماهی در دنیا به شمار رود. روسیه در دهه‌های گذشته با چالش‌های بزرگی روبه‌رو بوده که با وجود این میزان منابع طبیعی نتوانسته به رتبه اول جهان برسد. پرورش ماهی در روسیه به 3 میلیون تن در سال می‌رسد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید