Iranian Agriculture News Agency

پرداخت مرحله اول پول گندمکاران

خریداری7 میلیون و 300 هزار تن گندم

ایانا-کشاورزی: میزان خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تا کنون به میزان هفت میلیون و 300هزار تن بوده است که این روند همچنان ادامه دارد. همچنین میزان پرداختی به گندم‌کاران از ابتدای خرید تضمینی گندم تا کنون 9هزارو490میلیارد تومان بوده است که این مبلغ شامل 50 درصد پرداختی مرحله اول است.»

خریداری7 میلیون و 300 هزار تن گندم

امسال خرید تضمینی گندم با حواشی زیادی همراه بوده، از اوایل فروردین سال جاری بود که خرید تضمینی گندم بدون اعلام هیچ گونه قیمتی به صورت علی‌الحساب و بدون پرداختی صورت می‌گرفت و در ادامه هم با وجود اینکه انتظار می‌رفت قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری با افزایش قیمت روبه‌رو شود، این نرخ ثابت ماند و قرار شد که این دانه‌های طلایی کیلویی 1300تومان از گندمکاران خریداری شود. با این وجود دولت در سال جاری سعی بر این دارد تا مشکلات سیستم خرید تضمینی گندم را تا حدودی رفع کند، سیاست پرداخت پول گندم‌کاران در دو مرحله، تصمیم جدیدی است که امسال دولت برای اولین بار اجرایی کرده. بر اساس چنین سیاستی، دولت تنها 50درصد پول گندمکاران را در زمان تحویل پرداخت و مبالغ باقی مانده را در مرحله دوم تسویه حساب می‌کند. ایجاد عدالت در خرید تضمینی گندم و پرداخت بخشی از مبلغ گندم‌کاران کل کشور، هدف اصلی ایجاد سیاست مزبور عنوان شده. چرا که اگر قرار بود طبق روال هرساله پراخت‌های گندم‌کاران صورت گیرد، کشاورزان مناطق سردسیری از دریافت پول بی‌بهره می‌ماندند و پرداخت‌های آنها چند ماه به تعویق می‌افتاد.

به گزارش گروه کشاورزی ایانا، مومن نیافر، مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی ایران در باره خرید تضمینی امسال می‌گوید: «امسال نیز خرید تضمینی گندم از ابتدای فروردین ماه و به روال هر سال، البته با کمی تغییر در حال انجام است. در سال جاری تلاش شده تا با در پیش گرفتن سیاست‌های جدیدی میزان عدالت در پرداخت‌های مالی را افزایش دهیم تا همه گندم کاران بخشی از مطالبات مالی خود را در این زمینه دریافت کنند. بر این اساس طبق آمار مربوطه، در حال حاضر میزان خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تا کنون به میزان هفت میلیون و 300هزار تن بوده است که این روند همچنان ادامه دارد. همچنین میزان پرداختی به گندم‌کاران از ابتدای خرید تضمینی گندم تا کنون 9هزارو490میلیارد تومان بوده است که این مبلغ شامل 50 درصد پرداختی مرحله اول است.»

او با اشاره به اینکه هم اکنون خرید تضمینی گندم از 31 استان کشور در حال انجام است، ادامه می‌دهد: «معمولاً خرید تضمینی گندم تا آخر شهریور سال جاری ادامه دارد و هم‌اکنون در پیک خرید گندم از استان‌های سردسیری کشور هستیم. برای نمونه تا‌کنون از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، زنجان، مرکزی و بخش‌های شمالی خراسان و... خرید گندم صورت گرفته.»

نیافر با تاکید بر اینکه تولید گندم امسال در استان‌های سردسیر کشور نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال گذشته افزایش داشته، توضیح می‌دهد: «خوشبختانه امسال خرید روزانه ما نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بیشتر است که این خود خبر خوبی برای مبحث خودکفایی گندم است. در حال حاضر صادرات گندم ممنوع شده، چرا که اولویت اول تامین نیاز داخلی کشور در نظر گرفته می‌شود. فعلاً گندمی که در کشور تامین می‌شود نیازهای صنعت نان و غیر نان کشور را پاسخگو است و در حال حاضر حتی برای صنایع غیرنان مانند صنعت شیرینی پزی نیز واردات نداریم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید