Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن حامی در گفت و گو با ایانا:

ایران منابع کافی برای تحصیل همه مهاجران ندارد

«هیچ کودکی از مهر جا نخواهد ماند» این شعاری است که محمد بطحایی وزیر اموزش و پرورش سال گذشته در واکنش به بازماندن بسیاری از کودکان مهاجر افغان از تحصیل در حساب توییتری خود منتشر کرد. او امسال بار دیگر این وعده را تکرار کرد در حالی که فاطمه اشرفی رئیس انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) می‌گوید ایران ظرفیت فیزیکی و منابع کافی برای اینکه تمامی کودکان مهاجر بتوانند تحصیل کنند را ندارد.

ایران منابع کافی برای تحصیل همه مهاجران ندارد

به گزارش ایانا، در حالی که فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس آغاز شده بار دیگر شنیده می‌شود که شرایط برای ثبت‌نام دانش آموزان مهاجر از سال گذشته هم دشوارتر شده است. مدارس برای ثبت‌نام این دانش آموزانی در حالی مدارکی چون فیش آب و برق، برگه ثبت نام سال گذشته در مدرسه، برگه سرشماری و ... می‌خواهند که تهیه بسیاری از این موارد برای بیشتر مهاجرین دشوار است.

فاطمه اشرفی رئیس انجمن حامی در توضیح وضعیت آموزشی کودکان مهاجر افغان به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از مهاجران به وجود می آید این است که محل اقامت آنها در کشور در حاشیه شهرهای بزرگ است. از طرفی در چند سال گذشته حاشیه نشین های داخلی هم افزایش پیدا کرده و موجب شده جعیت این مناطق به طرز نگران کننده‌ای افزایش پیدا کند. موضوع این است که مناطق حاشیه‌ای در شرایط معمولی امکانات آموزشی و بهداشتی لازم را ندارد و این افزایش جمعیت هم باعث شده این ظرفیت به بیشتر از نصف کاهش پیدا کند.

رئیس انجمن حامی معتقد است امکانات حداقلی آموزشی در ایران بهتر است در اختیار مهاجرانی باشد که واقعا قصد دارند ادامه تحصیل بدهند. در حالی که دیده می‌شود در بسیاری از موارد در سال گذشته خانواده‌ها برای گرفتن کارت حمایت آموزشی اقدام کرده‌اند و پس از دریافت این کارت برای ثبت نام در مدارس مراجعه نکرده‌اند.

اشرفی توضیح می‌دهد: طبق آمار سال گذشته 175 هزار مهاجر سال گذشته کارت حمایت آموزشی گرفته اند اما فقط 105 هزار نفر در مدارس ثبت نام کرده اند. یکی از دلایل این اتفاق این است که برخی از خانواده‌هایی که موفق به دریافت مدارک قانونی پناهندگی نشده‌اند تنها برای داشتن مصونیت و اینکه در لیست مهاجران اخراجی قرار نگیرند این کارت‌ها را دریافت می‌کنند.

اما این همه ماجرا نیست. بعید است که تمامی 70 هزار دانش اموز مهاجری که سال گذشته موفق به ثبت نام در مدارس نشده‌اند قصد سوء استفاده داشته باشند. اشرفی با تایید این موضوع می‌گوید: بله. ممکن است برای خیلی از این افراد اتفاقات نگران کننده‌ای افتاده باشد. ممکن است در روند ثبت نام موفق نشده باشند. ممکن است مجبور به ترک کشور شده باشند و یا حتی ممکن است مورد سوء استفاده و بهره‌کشی قرار گرفته باشند.

آنطور که اشرفی می‌گوید نکته حائز اهمیت در این مورد این است  که بسیاری از افرادی که مرحله نخست یعنی گرفتن کارت حمایت تحصیلی را گذرانده‌اند اگر با مراجعه به مدرسه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند برای حل این مشکل اقدام نکرده و به آموزش و پرورش مراجعه نکرده‌اند. این ماجرا دو آسیب به همراه دارد. یکی اینکه آنها نتوانسته‌اند از خدماتی که باید استفاده کنند و دیگر اینکه آموزش و پرورش این افراد را جزو بازماندگان از تحصیل به حساب نخواهد آورد.

اشرفی افزایش سخت گیری برای ثبت‌نام دانش آموزان افغان در مدارس را تایید می‌کند اما معتقد است این سختگیری نتیجه تلاش برای ساماندهی مهاجران قانونی است: یکی از دلایلی که امسال سخت گیری‌ها افزایش داشته خیل عظیمی از مهاجرانی هستند که با نیت استفاده از خدمات آموزشی وارد ایران شده‌اند. با توجه به اینکه هر روز بر تعداد این مهاجران افزوده می‌شود و از طرفی امکانات آموزشی ما به همان میزان افزایش پیدا نمی‌کند دولت مجبور شده فیلترها را بیشتر کند تا مهاجران قانونی در اولویت ثبت نام در مدارس و استفاده از خدمات آموزشی قرار گیرند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید