Iranian Agriculture News Agency

نماینده کارگری شورای عالی در گفت و گو با ایانا:

اگر دستمزد زیاد نمی‌شود، اقلام ضروری را تهیه کنید

اولین جلسه برای تعیین دوباره حداقل دستمزد به درخواست شورای عالی کار برگزار شد. علی خدایی نماینده کارگری شورای عالی کار در گفت و گو با ایانا از برگزاری این نشست خبر داد و گفت: در این جلسه تصمیم خاصی گرفته نشد و مقرر شد که بار دیگر جلسه‌ای سه جانبه با حضور نمانده دولت، کارگران و کارفرما برگزار شود. به گفته خدایی کرفرمایان و دولتی‌ها بررسی‌‌های شورای عالی کار درباره کاهش قدرت خرید تایید کرده‌اند.

اگر دستمزد زیاد نمی‌شود، اقلام ضروری را تهیه کنید

دو هفته پیش بود که شورای عالی کار به وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی پیشنهاد داد تا با توجه به تورم و شرایط اقتصادی در کشور بار دیگر در تعین حداقل دستمزد برای کارگران تجدید نظر شود.

علی خدایی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا از برگزاری این جلسه خبر داد و گفت: در این جلسه ما تمام مواردی که در شورای عالی کار بررسی کرده بودیم را مطرح کردیم. دولت هم این موراد را تایید می‌کند اما با توجه به اینکه آمادگی لازم برای تغییر میزان حداقل دستمزد وجود ندارد قرار شد تا با حضورنمایندگان کارفرما، کارگر و دولت بررسی‌های بیشتری در مورد این موضوع انجام شود.

چد روز پیش بود که شورای عالی کار از کاهش ۴۸.۲ درصدی قدرت خرید دستمزد خبر داد. این در حالی است که رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها خبر داده که ۴۸.۲ درصدی که برای کاهش قدرت خرید دستمزد اعلام شده، بدون تغییر مولفه‌های تاثیرگذار در سبد معیشت، محاسبه شده ولی اگر تاثیر مولفه‌های تاثیرگذار در سبد ازجمله مسکن، ارتباطات، حمل‌ونقل را در نظر بگیریم، ۷۲ درصد افزایش نرخ سبد معیشت یا به طریقه‌ی اولی، کاهش قدرت خرید داشته‌ایم.

با این حال علی خدایی می‌گوید دولت فعلا برنامه و یا توانایی برای افزایش نرخ حداقل دستمزد ندارد. او توضیح می‌دهد: جدولی که گروه کارگری شورا از کاهش قدرت خرید کارگران تهیه کرده بود در اختیار نماینده وزارت کار قرار گرفت و آنها تمامی موراد را تایید می‌کنند اما برنامه‌ای برای تغییر نرخ حداقل دستمزد ندارند.

او می‌گوید نمایندگان کارگری در این جلسه پیشنهادات خود را برای حل این مشکل ارائه کرده‌اند: شرط اول حل این مشکل این است که دولت مسئولیت خود در این باره را بپذیرد. پیشنهاد ما این است که دولت «ستاد بن» را احیا کند. به این صورت که مانند گذشته مبلغی از کارفرما گرفته شود و مبلغی را هم دولت متقبل شود تا اقلام ضروری کارگران تهیه و از طریق تعاونی‌های کارگری در اختیار آنان گذاشته شود تا در تامین حداقل‌ها با مشکل مواجه نشوند.

خدایی درباره پیشنهاد دیگر این شورا به وزارت کار می‌گوید: ما پیشنهاد کردیم که دولت از کارفرماهای واحدهای تولیدی حمایت ویژه‌ای داشته باشد تا از این طریق بتوانیم شرایط کارگران در این بخش را بهبود بخشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید