Iranian Agriculture News Agency

بی‌توجهی کشاورزان به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کشت برنج

تولید برنج امسال افزایش می‌یابد

ایانا-کشاورزی: ممنوعیت کاشت برنج در 28 استان کشور در عمل این مساله اجرایی نشده است و همچنان در سال جاری دممر استان‌های مختلف همچون خوزستان‌، گلستان، خراسان‌ و کهگیلویه و بویراحمد این محصول کشت شده است.

تولید برنج امسال افزایش می‌یابد

در اسفندماه سال گذشته در کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی»، تصمیم گرفته شد تا سطح زیر کشت بهاره و زمستانه با اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج (خارج از استان‌های گیلان و مازندران) اجرایی شود. این موضوع به دلیل محدودیت‌های منبع آبی در حوزه‌های آبریز به جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و پنج عضو دیگر این کارگروه ابلاغ شد و از همان زمان، انتقادات بسیاری را از سوی کشاورزان و صاحب نظران با خود همراه کرد.

غلامرضا خانکشی پور عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص ممنوعیت کاشت برنج در 28 استان کشور گفت: در عمل این مساله اجرایی نشده است و همچنان در سال جاری در استان‌های مختلف همچون خوزستان‌، گلستان، خراسان‌ و کهگیلویه و بویراحمد  این محصول کشت شده است.

او با بیان اینکه امسال کم آبی برای برنج اتفاق نیفتاده و آب به همه زمین‌های کشت برنج رسیده است‌، افزود: در سال جاری بیش از  حدود 2 میلیون تن برنج در کشور تولید شده است.

خانکشی پور با تاکید بر اینکه اکثر استان‌ها همچنان برنج می‌کارند، افزود: برنامه‌ریزی ممنوعیت کشت برنج در 28 استان کشور با مخالفت کارشناسان، صاحبنظران و علی‌الخصوص کشاورزان رو‌به‌رو شده است.

او در خصوص میزان واردات برنج مورد نیاز کشور گفت: به واردات 600 تا 700 هزار تن  برنج نیاز داریم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با تاکید به اینکه قطعا نیاز به واردات در کشور وجودد دارد، گفت: البته اختلاف نظر در خصوص میزان نیاز به واردات برنج به کشور وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید