Iranian Agriculture News Agency

داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایانا پاسخ می‌دهد

امنیت غذایی چه تاثیری برقدرت سیاست‌ورزی دولت‌‌‌ها دارد؟

داریوش قنبری عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا با بیان‌اینکه قطعا و یقینا بحث امنیت غذایی بحث مهم و اساسی در کشور است، می‌گوید: برای همین هم مسئولان باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تحریم‌ها حداقل در بحث امنیت غذایی اثر منفی نگذارد و مردم در ارتباط با تغذیه دچار مشکل نشوند.

امنیت غذایی چه تاثیری برقدرت سیاست‌ورزی دولت‌‌‌ها دارد؟

او با تاکید براینکه هم‌اکنون با توجه به کاهش ارزش پول ملی ظاهرا مردم در حال کاهش مایحتاجشان هستند  و  این موضوع می‌تواند آثار منفی را به‌‌دنبال داشته باشد، تاکید می‌کند:به عنوان مثال؛ علی‌رغم‌اینکه واردات میوه نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته و تولید هم افزایش نداشته است، مردم به سمت تامین مایحتاج ضروری‌تر هستند و در مجموع کالاهای اساسی را در اولویت قر ار داده‌اند.

او با بیان‌اینکه کمبود کالاهای اساسی باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم خواهد شد، اضافه می‌کند: در مجموع دولت باید دراین زمینه حساسیت لازم را داشته باشد و اجازه ندهد نابسامانی‌های ناشی از تحریم‌ها این عرصه را هم دچار مشکل کند و از هم‌اکنون بایستی تدابیر لازم اندیشه شود تا اتفاق ناخوشایندی در این بخش روی ندهد.

قنبری با بیان‌اینکه بحث امنیت غذایی تاثیر زیادی بر قدرت سیاسی‌ورزی دولت‌ها دارد، می‌گوید: تجربه ثابت کرده است همواره کمبود مواد غذایی و خوراکی توانسته است شورش‌های خاص  و ناآرامی‌‌های زیادی را ایجاد کند.

او اضافه می‌کند: هدف دشمنان از اعمال تحریم‌ها و فشارها ایجاد نارضایتی ، ایجاد شورش و ناامیدی مردم است تا مردم را عیله حاکمان بشورانند و بین مسئولان نظام و مردم فاصله ایجاد کنند. بنابراین درچنین شرایطی باید حساسیت دولت به مراتب بیشتر از سایر بخش‌ها باشد و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای جلوگیری از این اتفاقات داشته باشد تا پای سودجویان به عرصه مواد غذایی و  مسائلی چون گرانی و احتکار باز نشود.

قنبری در پاسخ به این سئوال که ساختارهای دولتی چگونه باید به بحث امنیت غذایی توجه کنند، می‌گوید: دستگاه‌های دولتی باید توجه‌ لازم را دراین باره داشته باشد و از هم‌اکنون پیش‌بینی‌‌های لازم را داشته باشند و  مایحتاج مورد لزوم و اساسی را انبار کنند تا با مشکل روبرو نشوند. 

او همچنین با اشاره به نقش احزاب دربحث امنیت غذایی نیز توضیح می‌دهد:این مساله موضوعی نیست که احزاب بتوانند درآن  نقش آفرینی کنند. آنها در زمان انتخابات هم نقش چندانی ندارند چه برسد به وضعیت فعلی که بخواهند بحث امنیت غذایی را مدیریت کنند این شرایط فقط از عهده دولت برمی‌آید. البته دستگاه‌های دیگر هم باید کمک کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید