Iranian Agriculture News Agency

در نتیجه جنگ تجاری چین با آمریکا

تعرفه سویا باعث رشد ناگهانی صادرات آمریکا می‌شود

اقتصاددانان معتقدند اگر سویا و ذرت را کنار بگذارند، صادرات مواد غذایی ۱.۸درصد کاهش پیدا می‌کنند

سویا یکی از بزرگترین محصولات صادراتی آمریکا به چین است که در سال 2016 به تنهایی 14میلیارد و دویست میلیون دلار برای آمریکا درآمدزایی کرده است. شروع جنگ تجاری و وضع تعرفه 34 میلیارد دلاری آمریکا بر محصولات وارداتی، واکنش چین را به همراه داشت. چینی‌ها در اقدامی تعرفه‌های انتقام‌جویانه‌ای وضع کرده تا رای‌دهندگان اصلی ترامپ یعنی کشاورزان آمریکایی را هدف قرار دهند. ترامپ برای دفاع در برابر این تعرفه‌ها کمک‌های مالی کوتاه‌مدتی با بودجه 12میلیارد دلار برای تولیدکنندگان سویا، سورگوم و غلات دیگر در نظر گرفته است. این موضوع باعث شده تا ترامپ بتواند برای مدت کوتاهی به دستاورد اقتصادی خود ببالد اما اقتصاددانان معتقدند که سویا به نقطه ضعف ترامپ تبدیل خواهد شد.

تعرفه سویا باعث رشد ناگهانی صادرات آمریکا می‌شود

تعرفه‌ها باعث شدند تا تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند به گونه‌ای که ترامپ جار می‌زند: «یک تغییر بزرگ اقتصادی در ابعاد تاریخی انجام داده‌ایم.»

اقتصاد آمریکا در نیمه دوم سال 4.1درصد افزایش داشته است.اقتصاددانان معتقدند بخشی از آن به دلیل شکوفایی صادرات سویا و ذرت است. طبق آخرین داده‌های قابل دسترس، در ماه می، صادرات سویا نسبت به ماه آوریل نزدیک به دو برابر شده است. تولیدکنندگان برای مبارزه با تلافی تحریم‌های متقابل فورا دست به کار شدند و صادرات سویا را در مقایسه با سال 2017 26درصد افزایش دادند.

در نیمه دوم امسال صادرات سالانه موادغذایی و نوشیدنی در آمریکا که بیشتر شامل سویا و ذرت می‌شود 80درصد رشد ناگهانی داشته است. طبق گزارش شرکت مشاوره اقتصادی Capital Economics اگر این جنگ به راه نمی‌افتاد، صادرات این مواد به جای 9.3درصد 5.3درصد افزایش پیدا می‌کردند. به همین ترتیب رشد تولید ناخالصی داخلی به 3.6درصد می‌رسید.  

دیوید روزنبرگ، اقتصاددان ارشد شرکت گلاسکین شف، معتقد است که تنش‌های تجاری نقش مهم‌تری در تورم تولید ناخالص داخلی داشته باشند. روزنبرگ می‌گوید: «حداقل نیمی از این رشد به دلیل دو مشکل تجاری است: شکوفایی صادرات سویا و ذخیره انبارها. اگر این دو را کنار بگذارید تنها 2درصد باقی می‌ماند.

میزان پایداری رشد اقتصادی

ترامپ از این فرصت برای خودستایی خود درباره نتایج عملکرد اقتصادی استفاده کرد. او در کنفرانس خبری روز جمعه گفت: «اعداد و ارقام خیلی خیلی پایدار هستند. اینگونه نیست که فقط یک بار اتفاق بیافتد».

اما اقتصاددانان هشدار می‌دهند که حفظ نرخ رشد کار بسیار سختی است. این اولین باری نیست که سویا باعث رشد کوتاه مدتی در تولید ناخالص داخلی می‌شود. در اواسط سال 2016، به دلیل مشکلات محصولات برزیلی، صادرکنندگان آمریکایی با رشد بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شدند. اثر آن بر افزایش ناچیز صادرات بسیار شدید بود طوری که در رشد سالانه ماه آگوست به 10درصد رسید اما در ماه دسامبر به صفر نزدیک شد. اگر سویا و ذرت را در نظر نگیریم، رشد صادرات در نیمه دوم سال 2016 نزدیک به 5درصد بوده است.

انتظار نمی‌رود که اتفاقات این بار هم نسبت به گذشته متفاوت باشند. صادرات سویا در ماه جولای سقوط خواهد کرد و در نتیجه صادرات سالانه نسبت به ماه ژوئن 1.8درصد کاهش پیدا می‌کند. تولید سرانه داخلی هم به وضعیت عادی برمی‌گردد و در نیمه سوم به 2.6درصد می‌رسد.

پیمان تجاری آمریکا و اروپا که در اوایل هفته گذشته بسته شد تغییری ایجاد نخواهد کرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا صادرات خود را به جای چین با کشور دیگری انجام دهد تا تاثیر تعرفه‌ها را کاهش دهد.

پدیدآورنده:یاسمن طاهریان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید