Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس در چهارمین جلسه شورای کشاورزی مطرح کرد:

نمی‌توان به وضعیت بحرانی آب توجه نداشت

هر روز که تنگناها بیشتر می شود، با فرهنگ‌سازی و متقاعدسازی نتایج تحقیقات بیشتر در عرصه کشاورزی بیای…

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، استاندار فارس در چهارمین جلسه شورای کشاورزی با بیان اینکه بذر به عنوان ستون فقرات کشاورزی، نهاده‌ایی بسیار نقش آفرین در کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی است، افزود: استانی که از سال‌های دور جایگاه کشاورزی داشته، باید در تولید بذر صاحب مقام باشد، اما براساس گزارش‌ها از 460 هزار تن بذر مورد نیاز استان ، تنها 50 هزار تن در فارس تولید می‌شود.

نمی‌توان به وضعیت بحرانی آب توجه نداشت

او با بیان اینکه در همه محصولات مثل گندم، جو، پنبه و غیره متاسفانه کمبود بذر داریم، افزود: یکی از زیرساخت‌های اصلی در نگاه به بذر تحقیقات بوده و باید به اقتضای وضعیت موجود، در تولیدات کشاورزی نگاه بذری هم در دستور کار قرار گیرد.

تبادار بیان کرد: در جلسات شورای کشاورزی همیشه این تلنگر زده شده نمی‌توان به وضعیت بحرانی آب توجه نداشت، لاجرم باید نگاهمان از سویی به این سمت برود که با وضعیت کنونی در استان فارس توسعه کشت محصولات پرآب امکان پذیر نیست و از سوی دیگر نباید معاش اقتصادی حاصل از کشاورزی را نادیده گرفت، این دو موضوع اهمیت توسعه و ترویج محصولات جایگزین کم‌آب بر را مشهود می‌سازد و در همین راستا معرفی کشت های جایگزین کم آب بر مانند کینوا و تریتیکاله از سوی جهاد کشاورزی باعث خرسندی است.

استاندار فارس با بیان اینکه از هر مشکلی سخن گفته می‌شود بلافاصله نگاه‌ها به سمت ساده‌ترین راه یعنی خرید تضمینی محصولات می‌رود اما باید سرمایه های حداقل را حداکثر کرد و از سرمایه های تعاونی‌های استان مثل تعاون روستایی بهره گرفت، افزود: در سال‌های گذشته نظام عرضه و تقاضا بود اما اکنون در هر موردی اعم از نهاده‌ها، تخم‌مرغ، جو و ذرت را به خرید تضمینی ختم می‌‌کنیم، بنابراین تعاونی‌ها باید به عنوان حلقه واسط در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

تبادار با اشاره به اینکه در توسعه کشاورزی دو موضوع بذر و آب همواره در دستور کار قرار گیرد، چرا که بذر در کمیت، کیفیت و زیر ساخت در امر کشاورزی جایگاه دارد و در مورد آب، منابع آبی استان فارس روز به‌روز کمتر می‌شود و از ذخیره‌ آب استان به حدی استفاده شده که حتی بارش مناسب باران هم جبران آن را نخواهد کرد، افزود: و امروز نگاه مدیریت بحران آب را در بحث کشاورزی با تغییر نگرش در نوع کشت و استفاده از محصولات کم‌آب بر به عنوان یک سیاست موضوعی جدی در دستور کار شورای کشاورزی قرار گیرد .

استاندار فارس در بخش دیگر از سخنان خود در ارتیاط مشکلات معیشتی کشاورزان حوزه سد درودزن گفت: برای حل این مشکلات تمام معاونت‌ها و دیگر مجموعه‌های استان دست به دست هم دهند.

وی تاکید کرد: به موضوعات مطرح شده عمیق فکر کنیم و برای کشاورزان خسارت دیده، برنامه های جایگزینی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشید و افزود: هر روز که تنگناها بیشتر می شود، با فرهنگ‌سازی و متقاعدسازی نتایج تحقیقات بیشتر در عرصه کشاورزی بیاید.

وی با بیان اینکه وضع کشاورزی منطقه بد است، افزود: آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای باید در استان فارس نهادینه شود.

استاندار فارس در پایان گفت: امیدوارم با نگاه ژرفی که شورای کشاورزی به موضوعات دارد و  با بهره‌گیری از نظرات جمعی کارشناسان بخشی از مشکلات ناشی از نابسامانی‌های بخش کشاورزی سامان یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید