Iranian Agriculture News Agency

معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران:

فاضلاب خام برای آبیاری تحویل کشاورز نمی‌شود

ایانا-کشاورزی: بر اساس نقشه توپوگرافی تهران بخشی از روان آب‌های سطح شهر تهران ممکن است توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی به شکل غیرمجاز وارد فاضلاب شوند و متولی ساماندهی روان آب‌ها شهرداری تهران است.

فاضلاب خام برای آبیاری تحویل کشاورز نمی‌شود

چندی پیش رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در حدود 1500 هکتار از مزارع کشاورزی در سراسر کشور با آب فاضلاب تصفیه شده آبیاری می‌شوند و استان‌های البرز، تهران و آذربایجان غربی نسبت به سایر استان ها بیشترین میزان استفاده از این پساب ها برای آبیاری مزارع را دارند. در ادامه این اظهارات، کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران هم، چند روز پیش با اشاره به اینکه محیط زیست با واحدهای آلاینده آب در جنوب تهران که فاضلاب خود را در محیط رها می‌کردند، برخورد قضایی کرده، گفته بود که دستگاه‌های مسئول مانند وزارت جهاد کشاورزی باید وظایف خود را به درستی انجام دهند. جهاد کشاورزی نباید اجازه دهد مزارع کشاورزی تاثیرپذیر با پساب خام آبیاری شوند.

این اظهارات در حالی است که مسئول تامین آب چه شرب و مصرف شهری و چه بخش کشاورزی، وزارت نیرو است و این وزارتخانه باید آب مورد نیاز کشاورزان برای کشاورزی را تامین کند. در توضیح این اظهارات، عباسعلی مصرزاده معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با تاکید به اینکه استفاده از فاضلاب خام در مصارف کشاورزی به صورت مستقیم تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست‌، گفت:  قطعا در مواردی که اعلام می‌شود از فاضلاب برای آبیاری استفاده شده، آب مورد استفاده، تسویه شده بوده است.

او  ادامه داد: انشعاب فاضلاب خانگی در شرایطی که امکان آن وجود داشته باشد به شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی  متصل  می‌شود و این فاضلاب‌ها به صورت اصولی جمع‌آوری شده و پس از آن به صورت استاندارد تصفیه خواهد شد.

معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران با تاکید بر اینکه فاضلاب خانگی پس از خروج از تصفیه‌خانه‌ها در اختیار  آب منطقه‌ای برای توزیع در بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد، افزود: این آب قابلیت استفاده برای آبیاری مزارع کشاورزی و سایر مصارف مانند آبیاری فضای سبز را دارد.

او با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی فاضلاب به صورت خام تحویل کشاورز نمی‌شود، افزود: البته بر اساس نقشه توپوگرافی تهران بخشی از روان آب‌های سطح شهر تهران ممکن است توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی به شکل غیرمجاز وارد فاضلاب شوند و متولی ساماندهی روان آب‌ها شهرداری تهران است.

پدیدآورنده:ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید