Iranian Agriculture News Agency

سمن‌های سمیرم امکانات اولیه را ندارند

فرماندار شهرستان سمیرم با اشاره به تنوع کمی و کیفی سمن‌ها در شهرستان سمیرم، گفت: تجهیز مطلوب سمن‌ها، دستیابی به اهداف این بخش را تسهیل می‌کند.

سمن‌های سمیرم امکانات اولیه را ندارند

به گزارش خبرنگار ایانا در سمیرم، سمن‌ها به‌عنوان بخشی از جامعه که در ساختار بدنه دولتی قرار ندارند، با تأکید بر سه اصل داوطلبانگی، غیرانتفاعی بودن و غیرسیاسی بودن در شهرستان سمیرم و بر مبنای سیاستهای خرد و کلات دولت جمهوری اسلامی ایران همگام با سایر نقاط کشور تأسیس شدند. این سمن‌ها که فلسه وجودی خود را در شهرستان سمیرم به‌صورت کار برای مردم در نظر دارند، امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، آموزشی، تربیتی و ...... را به جز امور سیاسی تحت پوشش دارند.

توقف بی‌جا، اهداف و رویکردهای سازمان‌های مردم‌نهاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد

در رابطه با فعالیت سمن‌ها در شهرستان سمیرم، محمد جعفرزاده در سخنانی با اشاره به سه اصل مهم داوطلبانگی، غیرانتفاعی بودن و غیرسیاسی بودن در زمینه فعالیت سمن‌ها، توقع بی‌مورد و نابه‌جا را عاملی منفی برای فعالیت این گروه‌ها می‌داند و می‌افزاید: سمن‌ها در رابطه با پرداخت مالیات به واحد مشاوره اداره امور مالیاتی شهرستان سمیرم مراجعه کنند.

فرماندار شهرستان سمیرم، می‌افزاید: سمن‌ها منبع درآمد ندارند و می‌بایست هزینه تأمین مخارج فعالیت خود را از محل اموری چون وقف، کمک‌های مردمی، کمک‌های دولتی، وجوه حاصل از فعالیت، وجوه حاصل از حق عضویت بر مبنای مفاد اساس‌نامه تأمین کنند.

او مجموعه سازمان صلیب سرخ و هلال احمر را غیر دولتی خواند و تصریح کرد: با توجه به اینکه تعدادی از سمن‌های شهرستان محلی ثابت برای فعالیت ندارند، می‌توانند از توان صلیب سرخ و هلال‌احمر برای تأمین محل ثابت استفاده کنند.

این مقام مسئول شهرستان سمیرم از فعالیت مثبت و مطلوب کمپ ترک اعتیاد ققنوس شهرستان سمیرم برای سالم‌سازی جامعه تشکر کرد و گفت: این کمپ باید به‌عنوان یک وظیفه مهم نسبت به رفع مشکلات مالی خود برای تداوم فعالیت اقدام کند.

بهره‌مندی 1300 معتاد از دوره‌های آموزشی کمپ ترک اعتیاد ققنوس

در همه زمان‌ها آموزش‌ها نقشی موثر برای دوری گذیدن از محیط‌ها شلوغ آسیب‌های اجتماعی بازی می‌کند؛ به‌طوریکه همین آموزش است که در بسیاری مواقع سایه سنگین و پرمهر خود را بر مهارت‌پروری معتادین و دیگر اقشار جامعه سمیرم پرورانده است، به‌طور یقین آموزش‌ها با تنوع کیفی و کمی پایان‌ناپذیر خود نوعی خانواده درمانی محسوب می‌شود و چه بسا می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد تربیتی در اموری چون مهارت‌ها، سوءمصرف مواد، افسردگی، مشاجرات خانوادگی و بیکاری نقش اثرگذار مداخله‌های درمانی را ارائه کند.

در همین رابطه ارسلان صهبافرد با اشاره به چهار سال قبل به‌عنوان زمان آغاز فعالیت کمپ ترک اعتیاد شهرستان سمیرم، اظهار می‌کند کمپ ترک اعتیاد این شهرستان در طول دوران فعالیت از هرگونه خدمتی به شهروندان، معتادان و ایجاد جامعه سالم عاری از مواد مخدر دریغ نکرده است.

مسئول کمپ ترک اعتیاد ققنوس شهرستان سمیرم، می‌افزاید: فعالیت این کمپ به‌طور متوسط اموری چون ترک و بازپروری معتادان را انجام داده به‌طوریکه در این راستا موفق به کار روی معتادان به‌صورت رایگان و حتی با هزینه‌های کمتر از تعرفه هم شده است.

او از برگزاری دوره‌های آموزشی برای 1300 معتاد در این کمپ در طول 4 سال گذشته تا اکنون خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: از این میزان آموزش‌دیده 1000 نفر سمیرمی و مابقی سمیرمی نیستند.

صهبافرد بازدهی آموزشها به معتادان کمپ ترک اعتیاد ققنوس سمیرم را 40-50 درصد می‌داند و می‌گوید: اینکه چرا برگشت به مواد مخدر بعد از ترک اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد با بالا رفتن پاکی، ریزش هم افزایش می‌یابد.

او به برگزاری جلساتی در موضوعات آموزشهای فنی‌ و حرفه‌ای و آموزش قران برای معتادان در کمپ ترک اعتیاد ققنوس در طول 6 ماه گذشته می‌پردازد و خاطر نشان می‌کند: مصوباتی از سوی فرمانداری شهرستان سمیرم برای این کمپ نوشته شده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

همکار شهرداری‌ها با انجمن‌های محیط زیست ضعیف است

محیط زیست هماره و در همه دوره‌های زندگی بشریت نقشی موثر در راستای کنترل جمعیت و بهره‌مندی جمعیت از محیط طبیعی و پاکیزه داشته است؛ به‌طوریکه وقتی از این محیط برای فعالیت‌های سالم بهره‌گیریم اینگونه محیط‌های بکر و ناب می‌تواند به‌عنوان یک مکان جاگیزین به کاهش میزان اعتیاد در جامعه بکر سمیرم موثر باشد.

محیط زیست آنقدر برای حیات انسانی مهم است که با بهره‌برداری درست از آن می‌توان به به اهدافی چون، ایجاد و تقویت جامعه سالم، ایجاد و تقویت جامعه عاری از دخانیات، ایجاد جامعه‌ای عاری از آلودگی زیست‌محیطی دست یافت.

در همین رابطه اکبری مسئول انجمن غزال‌دشت سمیرم در سخنانی با اشاره به سال 1380 به‌عنوان زمان تأسیس این انجمن در شهرستان می‌گوید: مجوز فعالیت این انجمن نیز در سال 1390 صادر شد.

او فعالیت انجمن غزال‌دشت شهرستان سمیرم را در ابتدا با اداره محیط زیست شهرستان سیمرم عنوان می‌کند و می‌افزاید: موزه تنوع زیستی شهرستان سمیرم هم فعالیت و پایه‌گذاری اولیه خود را با انجمن غزال‌دشت بنا نهاد.

او مطالعات منطقه دنا، همکاری با گروه‌های کوهنورد، فعالیت رد فضاهای مجازی و عادی و تلاش برای اجرای دو طرح با شهرداری سمیرم را از جمله فعالیت‌های انجمن غزال‌دشت شهرستان سمیرم به‌منظور ایجاد محیطی پاکیزه و سالم برشمرد و ابراز امیدواری کرد: همکاری گروه‌های کوهنورد بتواند عضویت این گروه‌ها را دری داشته باشد.

پژوهش در حوزه معتادان و اعتیاد شهرستان نیازمند دیدگاه کلان‌نگر است

اعتیاد به‌عنوان یک پدیده شوم و ویرانگر نقش منفی قاطع در مسیر ازهم پاشیدگی خانواده و خانوار سمیرمی داشته است؛ به‌طوریکه اگر کنترل و درمان نشود آثار بارز شوم خود را گریبانگیر کل جامعه سمیرم می‌کند. مسأله اعتیاد آنقدر مهم است که مسئولان را به‌منظور حفظ بنیان خانواده سمیرم به عملیات پژوهشی-تحقیقی کشاند تا شاید راهگشایی باشد برای به دام انداختن اعتیاد. مسئولان شهرستان سمیرم با علم و تدبیر نسبت به این موضوع که اعتیاد یک مقوله گسترده و پیچیده است، بر لزوم اتخاذ دیدگاه کلان‌نگر و تقویت بخش پژوهش در این بخش تصریح کردند.

در همین رابطه قنبری مسئول انجمن مردم نهاد آوای اندیشه از لزوم تلاش مستمر برای شناسائی آسیب اعتیاد، تهیه بسته‌های فرهنگی اعتیاد، سازماندهی گروه‌های معتاد و اموری از این دست برای کنترل اعتیاد و کاهش تعداد معتادان سخن می‌گوید و می‌افزاید: البته چنین اقداماتی در انجمن مردم‌نهاد آوای اندیشه شده که از جمله نتایج آن می‌توان به شناسایی عوامل خطر نشر اعتیاد در جامعه سمیرم اشاره کرد.

او تصریح می‌کند: نتایج فعالیت‌های این انجمن در سطح شهرستان سمیرم بیانگر تأثیر قاطع اعتیاد بر مواردی چون طلاق، درگیری‌های خانوادگی، مشاجره‌های خانوادگی، تهدیدهای اینترنتی، ارتباط با جنس مخالف، تضعیف در بخش سرمایه‌های اجتماعی و گردشگری منفی و ... است.

مسئول انجمن مردم‌نهاد آوای اندیشه شهرستان سمیرم اقدامات پژوهشی انجام شده در راستای کنترل و کاهش اعتیاد در بین زنان و  مردان سمیرمی را محدود به ادارات شهرستان سمیرم و با محوریت فرد، گروه و جامعه می‌داند و خاطر نشان می‌کند: این بخش نیازمند دیگاه کلان‌نگر و تقویت اقدامات است؛ چرا که انجمن‌های مردم‌نهاد می‌توانند در کنار متولیان بخش دولتی، نقشی مطلوب ایفا کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید