Iranian Agriculture News Agency

ایانا از فروشگاه‌های منتخب مانتوی استاندارد گزارش می‌دهد

بازار مانتو، استانداردهای دولتی را نمی‌پسندد

حدود یک ماه از خبری که رئیس اتحادیه پوشاک درباره ممنوعیت فروش مانتوهای جلوباز گذشته است. لیست 200 فروشگاه مجاز برای خرید مانتو و چادر هم از سوی این اتحادیه اعلام شده اما موضوعی که هر روز پر رنگ تر شده است نپذیرفتن این تصمیم از سوی مردم و بازاریان است. مشاهدات نشان می‌دهد که هنوز پر فروش‌ترین مانتوی زنانه مانتوهای جلوباز است و حتی فروشگاه‌های اعلام شده از سوی اتحادیه پوشاک هم این موضوع را تایید می‌کنند.

بازار مانتو، استانداردهای دولتی را نمی‌پسندد

به گزارش ایانا، داستان از جایی شروع شد که شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک بار دیگر تصمیم گرفت ممنوعیت پوشیدن برخی از پوشاک را اعلام کند. این موضوعی است که هر سال از سوی اتحادیه پوشاک درباره برخی از لباس‌ها مطرح می‌شود اما بازار عرضه و تقاضا به آن تن نمی‌دهد. سال   هم اتحادیه پوشاک فروش مانتوهای پشت نویسی شده را ممنوع کرد اما باز هم این تصمیم در بازار عملی نشد.

حالا هفته گذشته اتحادیه پوشاک نام فروشگاه‌های منتخب را اعلام کرد تا مردم بتوانند مانتوهایی که با معیارهای این اتحادیه مطابقت دارند را از این فروش‌گاه ها تهیه کنند و با این حال این بار هم داستان مثل سابق است. صاحبان این فروشگاه از انتخاب توسط اتحادیه بی‌خبر هستند.

صاحب یکی از فروشگاه‌هایی که اتحادیه پوشاک آدرس آن را منتشر کرده است در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: چیزی از اتحادیه با ما ابلاغ نشده است و از این تصمیم بی‌خبریم. حتی نمی‌دانستم که فروشگاه ما را انتخاب کرده‌اند.

این فروشنده حتی معیارهای این انتخاب را هم نمی‌داند و می‌گوید: اگر معیار این باشد که فروشگاهی مانتوی جلوباز عرضه نمی‌کرده و آن را انتخاب کرده‌اند عجیب است چون در بازار کمتر فروشگاهی پیدا می شود که اصلا مانتوی جلوباز نداشته باشد. شاید کم باشد اما معمولا فروشندگان سعی می‌کنند همه سلیقه را پوشش بدهند.

این فروشگاه البته جزو همان تعداد معدودی است که مانتوی جلوباز عرضه نمی‌کند. او در توضیح این مورد می‌گوید: ما هم مانتوی جلوباز داشتیم اما از سال گذشته که بحث ممنوعیت و پلمپ مغازه مطرح شد ما هم عرضه این مانتوها را محدود کردیم و همان تعداد محدود را هم به تولیدی سفارش می‌کنیم که از قزن یا دکمه مخفی استفاده کند.

آنطور که این فروشنده می‌گوید تصمیم‌های این چنینی تاکنون نتوانسته تاثیری در بازار بگذارد و سلیقه مشتریان را تغییر دهد. او می‌گوید فروشگاهی را سراغ ندارد که به دلیل عرضه این محصولات پلمپ شده باشد.

در چهارراه استانبول و یکی دیگر از فروشگاه‌های منتخب اتحادیه پوشاک اما خبرهای دیگری هم هست. یکی از این فروشندگان می‌گوید اتحادیه چند وقت پیش چند بازرس فرستاده و اگر نام این فروشگاه در میان منتخبان دیده می‌شود احتمالا به همین دلیل است.

این فروشنده بر خلاف فروشگاه قبلی مانتوی جلوباز هم عرضه می‌کند و می‌گوید: چند وقت پیش بازرس به فروشگاه ما آمد اما بیشتر قیمت‌ها را بررسی کرد و نه مدل اجناس را. البته ما همان موقع احتمال دادیم که موضوع فقط قیمت نیست ولی تذکری دریافت نکرده‌ایم و حالا هم شما می‌گوید نام ما به عنوان فروشگاه منتخب اعلام شده است.

آنچه درباره فروشگاه‌های انتخاب شده از سوی اتحادیه پوشاک مشترک است بی‌خبری آنها از این انتخاب است. موضوعی که هر چه بیشتر فرضیه سوری بودن این ممنوعیت‌ها و مقاومت بازار برای انتخاب نوع پوشش را پر رنگ می‌کند. 

پدیدآورنده:ساناز اله‌بداشتی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید