Iranian Agriculture News Agency

وزیر امورخارجه در جمع اعضای اتاق بازرگانی:

آمریکا باید اعتیادش به تحریم را ترک کند

محمدجواد ظریف صبح روز یکشنبه در اولین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با بخش خصوصی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها معتاد به تحریم هستند، گفت: ان‌شاءالله ما می‌توانیم به آمریکایی‌ها نشان دهیم که مجبورند اعتیادشان را ترک کنند. ما این باور را داریم که دنیا به این نتیجه رسیده که باید آمریکا اعتیادش را به تحریم‌ها برطرف کند.

آمریکا باید اعتیادش به تحریم را ترک کند

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، محمدجواد ظریف در نخستین همایش مشترک سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران با فعالان بخش خصوصی گفت:‌ وظیفه خود می‌دانیم که در خدمت فعالان بخش خصوصی و تسهیل‌کننده فعالیت آنان باشیم.

او با اشاره به برنامه دولت در تقویت مبادلات تجاری بخش خصوصی با کشورهای جهان گفت: باید در این جمع تاکید کنم که وظیفه دولت تصدی‌گری در اقتصاد نیست، بلکه تسهیل‌کننده در این حوزه است. در طول مدت فعالیت دولت هم تلاش کردیم تا این واقعیت را نشان دهیم.

ظریف خاطرنشان کرد: برگزاری چنین جلساتی ابتکار مهمی است که موجب همراهی و همکاری جدی بخش خصوصی و نمایندگانی‌ها ما در کشورهای مختلف می‌شود. باید توجه داشت که مسیر ارتباط میان بخش خصوصی و نمایندگان ایران در کشورهای مختلف یک‌طرفه نیست. از یک‌سو ما به اطلاعات شما نیاز داریم تا بفهمیم در چه حوزه‌هایی امکان رقابت و فعالیت اقتصادی وجود دارد و  از سوی دیگر شما به اطلاعات نمایندگی‎های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و پیگیری‌های این نمایندگی‌‌ها می‌توانند انجام دهند، نیاز دارید.

 وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا گفت: اگر چه مسیر دشوار است، اما معتقدیم که مسیر برای ارتقای فعالیت های بخش خصوصی هموار است. علی‌رغم توان اقتصادی آمریکا، امروز این کشور خود را در انزوا احساس می‌کند و تصور می‌کند برای نمایش توان اقتصادی خود باید به تحریم‌ها متوسل شود.

ظریف گفت: تاریخ روابط خارجی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور به طور معمول بیشترین تحریم‌ها را علیه کشورهای جهان اعمال کرده و به عبارتی می‌توان گفت که  آمریکا معتاد به تحریم‌ است.

ظریف در ادامه بیان کرد: همراهی شورای امنیت سازمان ملل در تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چتری بود تا این تحریم‌ها مقبول جلوه کند. اما امروز شرایط به گونه‌ای دیگر است. امروز برای دنیا دشوار است که کشوری مانند آمریکا بخواهد مدعی نمایندگی نظام جهانی شود. مشکل امروز اروپا و آمریکا این است که آمریکا اکنون در برابر نظم لیبرال اقتصادی جهانی ایستاده؛ نظمی که ۷۰ سال برای  ایجاد آن تلاش کرده است.

او گفت: اروپا و فعالان اقتصادی اروپا باید امروز تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند دنباله‌رو منافع آمریکا و به عبارت شخص ترامپ باشند یا می‌خواهند منافع اروپا را دنبال کنند.

او در ادامه با تاکید بر این نکته که نباید دنیا را مجبور کنیم که بین ما و فشارهای اقتصادی آمریکا یکی را انتخاب کند گفت: معتقدم شکافی که امروز میان آمریکا و اروپا شکل گرفته، فرصت جدیدی برای ماست. اما بر خلاف سال‌های گذشته، درایت حکم می‌کند تا ما پل شکاف و پل حل اختلافات نباشیم. امروز از آفریقا تا آمریکای لاتین و آسیا می‌دانند که روندی که دولت آمریکا در پیش گرفته خطرناک است و میزان مقاومت ما نیز بستگی به راه‌هایی دارد که می‌خواهیم استفاده کنیم.

ظریف گفت: یکی از این راه‌ها بهره‌مندی از فعالیت با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است که فرصتی فراهم خواهد کرد تا بخش خصوصی کشور رشد کند. باید بتوانیم از امکانات اروپایی‌ها استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: کار با شرکای سنتی قطعا راحت‌تر است، اما در حوزه‌های جدید حتما شرکای بهتری پیدا خواهد شد. باید با ابتکار و نوآوری از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. برخی مواقع ظرفیت‌های جدید و مشتریانی پیدا می‌شوند که قبلا فرصت همکاری با آنها نبود. بر همین اساس باید ابتکار به خرج دهیم.

او با تاکید بر زمینه‌های پیش‌روی صادرات غیرنفتی بیان کرد: مطمئن هستم که امروز می‌توانیم شرایط را بهتر از قبل پیش ببریم، چون دنیا در کنار ماست. ضمن اینکه همه قوای کشور در این شرایط متحد هستند و منسجم‌تر شده‌اند. در این راستا همکاری بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری نیاز است. ما می‌توانیم فشارهای اقتصادی را به افزایش تولید ملی و افزایش صادرات غیرنفتی تبدیل کنیم و به آمریکایی‌ها نشان دهیم که باید اعتیادشان را ترک کنند چون دنیا هم به این نتیجه رسیده‌ است.

او با بیان اینکه ما کشوری هستیم که علی‌رغم فشارهای آمریکا از امنیت برخورداریم، افزود: متاسفانه امنیت و مشروعیت کشورهای همسایه ما به بیرون وابسته است، چنان که ما از این موضوع ناراحت هستیم که یک رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده خطاب به کشورهای همسایه ما می‌گوید که اگر ما دو هفته از شما حمایت نکنیم شما باقی نمی‌مانید. شما تصور کنید که یک نفر بیاید و به شما بگوید که اگر من نباشم شما حتی دو هفته هم دوام نمی‌آورید، آیا حاضرید این حرف را با تمام منابع دنیا عوض کنید؟

ظریف ادامه داد: آمریکا حدود 40 سال است که ما را تحریم کرده و ما هر روز بر خلاف این تحریم‌ها پیشرفت کردیم. اهل شعار نیستم، اما با همراهی مردم توانستیم این سختی‌ها را تحمل کنیم. سربلندی امروز به راحتی به دست نیامده که بخواهیم به راحتی از دستش بدهیم.

در همایش امروز، سفرا و فعالان بخش خصوصی در قالب 51 کارگروه به بررسی مسائل مرتبط با تجارت با 51 کشور هدف می‌پردازند. بررسی مشکلات بانکی و راهکارهای نقل و انتقال پول، مشکلات بیمه‌ای، مسائل گمرکی و حمل و نقل، فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌های تجاری، حل و فصل اختلافات تجاری میان تجار، و پتانسیل‌های موجود برای انعقاد موافقت نامه‌های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد جزو مهم‌ترین محورهای دستور کار نشست کارگروه‌ها در همایش امروز اتاق ایران است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید