Iranian Agriculture News Agency

خشکسالی، صادرات مواد غذایی از اروپا را کاهش می‌دهد

اگر خشکسالی ادامه پیدا کند ضرر و زیان کشاورزان اروپایی به یک میلیارد دلار کانادایی خواهد رسید

کشاورزان اروپایی «بدترین خشکسالی عمرشان» را تجربه می‌کنند که ممکن است منجر به کمبود مواد غذایی و مشکلات مالی اروپایی‌ها شود.

خشکسالی، صادرات مواد غذایی از اروپا را کاهش می‌دهد

با شروع ماه مه، خشکسالی و درجه حرارت بالا شامل امواج بی‌سابقه گرما تمام اروپا را فرا گرفته است. دولت لیتوانی به دلیل خشکسالی وضعیت کشور را بحرانی اعلام کرده و لاتویا آن را به عنوان بلای طبیعی در سطح ملی برشمارده است.

نروژ، ایرلند و دانمارک هم محدودیت‌هایی برای دسترسی به آب وضع کرده‌اند. انتظار می‌رود قیمت برق در نروژ، بلژیک و هلند به دلیل وابستگی شدید به انرژی هیدرولیک بالا رود.

رصدخانه خشکسالی اروپا EDO نقشه‌ای را درست کرده تا در آن تمام کشورها و مناطقی که بدترین نوع خشکسالی را تجربه خواهند کرد مشخص کند.

با وجود شرایط آب و هوایی، محصولات برخی از مناطق مشکل چندانی ندارند اما برخی دیگر به میزان قابل توجهی با مشکل مواجه هستند. بلژیک و هلند به دلیل آبیاری تلفات کمتری داشته‌اند. اما غرب بلاروس، غرب لهستان و جمهوری چک که از کاهش رطوبت و افزایش استرس پوشش گیاهی رنج می‌برند تلفات بیشتری داشته‌اند.

خشکسالی و معنای آن برای کشاورزان

بسیاری از کشاورزان اروپایی با زیان‌های شدید مالی و حتی ورشکستگی روبه‌رو هستند. لنارت نیلسون، دامدار سوئدی و یکی از مدیران انجمن کشاورزان سوئد به گاردین می‌گوید که ضرر مالی خودش به 500هزار کرون (معادل 73هزار و هشتصد دلار کانادایی) می‌رسد. نیلسون می‌گوید: «در اکثر مناطق جنوب غربی سوئد در اوایل ماه می باران نباریده است. این موضوع بسیار جدی است.»

بیشتر کشاورزان با ضرر و زیان بسیاری مواجه هستند. درآمد آن‌ها کمتر از هزینه‌هایشان است و نمی‌توانند از محصولاتشان نگه‌داری کنند و خرج خانواده‌ خود را تامین کنند. انجمن کشاورزان سوئد معتقد است که اگر به زودی باران نبارد، بسیاری از اعضای آن ورشکسته خواهند شد و این رقم نزدیک به 8میلیارد کرون (معادل 1میلیارد دلار کانادایی) خواهد بود.

تاثیر آن بر کانادا

کانادا ممکن است با کمبود سیب‌زمینی سرخ‌کرده روبه‌رو شود.

انجمن آلمانی میوه، سبزیجات و سیب‌زمینی یا BOGK طبق بیانیه‌ای می‌گوید که «به دلیل ادامه‌دار شدن خشکسالی و گرما، برداشت سیب‌زمینی در آلمان و اروپا از لحاظ کیفی و کمی بسیار کمتر از سال گذشته خواهد بود.»

متخصصان کشاورزی BOGK گزارش‌هایی از 25درصد کاهش درآمد می‌دهند. سیب‌زمینی‌هایی که برای پخت سیب‌زمینی سرخ‌کرده بکار می‌روند باید سایز بزرگتری داشته باشند و شرایط آب و هوایی خشک اجازه نمی‌دهد این محصولات به اندازه کافی رشد کنند.

BOGK می‌گوید: «به دلیل افزایش خشکی و گرما، یک گیاه سیب‌زمینی تحت فشار بسیاری قرار دارد و رشد گیاه را متوقف می‌کند.»

اگر شرایط بهتر نشود صادرات مواد غذایی از اروپا مانند غلات، یونجه، گندم و میوه هم کاهش پیدا خواهد کرد. بر اساس گزارش رصدخانه کشاورزی اروپا درباره خشکسالی، نواحی کانال مانش و بالتیک با کاهش تولید غلات، قاره اروپا با کاهش میوه، لهستان با کاهش غلات و چراگاه‌های اسکاتلند هم با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجارت جهانی محصولات کشاورزی است. صادرات شامل سه دسته‌بندی محصولات حیوانی (گوشت، ماهی، خرچنگ، شیر، عسل ) محصولات گیاهیی (درختان، گیاهان، میوه، قهوه، غلات) و مواد خوراکی (شکر، نوشیدنی‌ها، تنباکو و غیره) می‌شود. مواد خوراکی بزرگترین دسته‌بندی صادرات است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید