Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت‌وگو با ایانا:

60 درصد نوغانداری توسط زنان صورت می‌گیرد

ایانا-کشاورزی: ایران به همراه 20 کشور دیگر عضو کمیسیون بین‌المللی نوغانداری است، در سال‌های اخیر در نشست‌ها و برنامه‌های برگزارشده در تلاش هستیم تا با تعامل با کشورهای عضو و غیرعضو از دانش بالایی آن‌ها در حوزه ابریشم و نوغان بهره‌مند شویم.

زنان عشایری و روستایی در بخش کشاورزی حضوری پررنگ دارند و یکی از بازوان قدرتمند تولید به حساب می‌آیند، به طوری که رئیس سازمان نوغانداری کشور از حضور  60درصدی بانوان در پرورش کرم ابریشم خبر داده است.

علی اصغر دادش پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با اعلام این خبر گفت: در این راستا باید حوزه زنان مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

او با تاکید به اینکه برنامه‌های مشترکی با کمیته امداد و دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است‌، افزود: امید است با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شاهد ترویج فرهنگ نوغانداری در بین زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار نیز باشیم.

داداش پور با اشاره به مصرف ابریشم در تولد فرش دستبافت‌، گفت: کشورهای دیگر همچون ژاپن و کره که سابقه نوغانداری دارند؛ ابریشم را به‌عنوان ماده اولیه در صنایع مرتبط مانند  بهداشتی، دارویی و آرایشی نیز استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با تاکید به اینکه این مساله می‌تواند ارزش افزوده و ارزآوری بیشتری را ایجاد کند‌، گفت: همچنین تبادل دانش و تجربیات در کشورهای دارای صنعت نوغانداری می‌تواند به ارتقا استفاده از ابریشم در صنایع مختلف کمک کند.

او  ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با پارک علم و فناوری استان گیلان، امید می‌رود فرآیند تولید دانش در خصوص فراورده‌های نوین نوغانداری از جمله پودر ابریشم و پودرکرم ابریشم به عنوان ماده اولیه صنایع بهداشتی و دارویی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به زودی محقق شود.

او با بیان اینکه ایران به همراه 20 کشور دیگر عضو کمیسیون بین‌المللی نوغانداری است، افزود: در سال‌های اخیر در نشست‌ها و برنامه‌های برگزارشده در تلاش هستیم تا با تعامل با کشورهای عضو و غیرعضو از دانش بالایی آن‌ها در حوزه ابریشم و نوغان  بهره‌مند شویم.

انتهای پیام