Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی:

۳۳۰ هزار تن دانه کلزا از کشاورزان خریداری شد

صرفه جویی ارزی ۴۵۰ میلیون دلاری با تولید داخلی روغن و کنجاله در سال جاری

ایانا-کشاورزی: در حال حاضر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن دانه روغنی وارد کشور می‌شود، از این میزان دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه سویا است که دارای تنها ۱۶ تا ۱۸ درصد روغن است، در صورتی که دانه کلزا بالای ۴۰ درصد و آفتابگردان ۴۵ درصد روغن‌دهی دارند.

۳۳۰ هزار تن دانه کلزا از کشاورزان خریداری شد

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از خرید ۳۳۰ هزار تن دانه کلزای تولید کشور خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ درصد پول کشاورزان که محصول خود را تحویل داده‌اند، پرداخت شده است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران در خرید کلزا عملکرد خوبی داشته و تاکنون بیش از ۶۷۴ میلیارد تومان پول کلزاکاران را پرداخت کرده است.

او ابراز امیدواری کرد که مابقی طلب کلزاکاران کشور در اولین فرصت پرداخت شود تا آنان با انگیزه بیشتری در سال زراعی آینده، دانه کلزا کشت کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که پیش‌بینی تولید دانه کلزا در سال زراعی جاری ۳۵۰ هزار تن بود، اظهار داشت: به رغم خشکسالی اخیر و سرمازدگی امسال، تاکنون ۹۰ درصد اهداف تولید این محصول تحقق یافته است.

او پیش‌بینی کرد: از ۳۰۰ هزار تن تولید دانه کلزا بیش از ۱۳۰ هزارتن روغن معادل ۸ تا ۹ درصد روغن مورد نیاز کشور و ۲۱۰ هزار تن کنجاله تامین شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تولید این میزان روغن و کنجاله، حدود ۴۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

او با اشاره به این که یک سوم دانه کلزا در سال زراعی جاری در استان گلستان تولید شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۱۰ هزار تن دانه کلزا از مزارع این استان برداشت شده است.

مهاجر در مورد قیمت خرید تضمینی دانه کلزا خاطر نشان کرد: طبق قانون، قیمت تضمینی هر سال باید نسبت به تورم افزایش یابد در حالی که در چند سال اخیر قیمت این محصول را بر مبنای این قانون افزایش نداده‌ایم.

او افزود: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا در سال زراعی جاری ۳۱۰۰ تومان بود در حالی که قیمت مصوب ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ۱۰ ساله تولید دانه‌های روغنی، تامین ۷۰ درصد روغن و بیش از ۵۰ درصد کنجاله مورد نیاز کشور پیش‌بینی شده است که برای تحقق آن استفاده از بذرهای مناسب و با کیفیت، افزایش کارنده‌ها و خرید به موقع را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: اگر ابزار لازم برای پرداخت به موقع بهای این محصول در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد، با تولید روغن با کیفیت و کاهش واردات، حدود ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت ضمن آن که در افزایش ضریب سلامت جامعه نیز کمک زیادی خواهد داشت.

او اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت کارخانجات روغن کشی روغن نباتی بیش از نیاز کشور است و نیازی به افزایش ظرفیت این کارخانجات نیست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با وجود این ظرفیت‌ها متاسفانه در سال ۹۴ کمتر از ۳۰۰ هزار تن دانه وارد کشور شد اما با اعمال سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی این واردات از روغن خام به سمت دانه‌های روغنی که از کنجاله آن نیز در تهیه خوراک دام استفاده می‌شود، تغییر پیدا کرده است.

او با بیان این که در حال حاضر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن دانه روغنی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: از این میزان دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه سویا است که دارای تنها ۱۶ تا ۱۸ درصد روغن است، در صورتی که دانه کلزا بالای ۴۰ درصد و آفتابگردان ۴۵ درصد روغن‌دهی دارند.

مهاجر با اشاره به این که ۶.۵ میلیون تن ذرت دانه‌ای، ۳.۵ میلیون تن کنجاله سویا و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن روغن سویا از کشورهایی که تولیدکننده محصولات تراریخته هستند، وارد می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد واردکنندگان در مباحث جنجالی خوب یا بد بودن محصولات تراریخته نیز دخیل هستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی نسبت به بالا بودن مصرف روغن نباتی در کشور و تاثیر آن بر سلامت جامعه هشدار داد و اظهار داشت: متاسفانه انجام برخی تبلیغات در صدا و سیما مانند افزودن ویتامین D به روغن های نباتی موجب افزایش مصرف می‌شود در حالی که جهت‌گیری تبلیغات و آموزش‌ها باید به سمت کاهش مصرف باشد.

او متوسط مصرف جهانی روغن را سالانه برای هر فرد ۱۲ کیلوگرم و در ایران ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: اغلب روغن‌های وارداتی نسبت به روغن‌های داخلی که از دانه‌های تولید داخلی تهیه می‌شوند از کیفیت کمتری برخوردارند که خود موجب افزایش گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید